Music performance, one of the important areas of professional music education, is a process in which body, mind and psychological factors operate simultaneously. In addition to a good preparation process, the variables affecting the moment of performance should also be considered in the emergence of a qualified performance. Research shows that musicians have a deep focus during the performance, do not notice the passage of time, immerse themselves in their work and feel integrated with the music. When these internal dynamics come together, a state of flow occurs. Voice training, which is one of the sub-dimensions of professional music education, can also be accepted one of the indispensable areas of music teacher education. The piano, which is the main accompaniment instrument in vocal music as in various instruments, is frequently used in vocal education because it enriches the vocal music with its polyphonic structure and strengthens it in terms of harmony. In this context, the effect of singing with and without piano accompaniment on the flow experience of music teacher candidates in voice training was examined in the study. Within the scope of the research, it was investigated with the mixed method whether there was any difference in the flow experienced by music teacher candidates during vocal performance, first without piano accompaniment and then with piano accompaniment. Quantitative data were analyzed with SPSS Statistics 24.0, qualitative data with MAXQDA 2024 program. According to the research results, it was concluded that there is a significant difference between the flow experienced when singing without piano accompaniment and when singing with piano accompaniment. It is thought that music teacher candidates who have the opportunity to define, be aware of and observe the flow experience during performance will make meaningful contributions to the musical experiences of their students in their future educational lives.
Profesyonel müzik eğitiminin önemli alanlarından biri olan müzik performansı; beden, zihin ve psikolojik faktörlerin aynı anda işlediği bir süreçtir. Nitelikli bir performansın ortaya çıkmasında iyi bir hazırlık sürecinin yanı sıra performans anını etkileyen değişkenlerin de göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Yapılan araştırmalarda performans sırasında müzisyenlerin derin bir odaklanmaya sahip olduğu, zamanın geçişini fark etmediği, kendini yaptığı işe kaptırarak müzikle bütünleşmiş hissettiği görülmektedir. Belirtilen bu içsel dinamiklerin bir araya gelmesi ile akış hali meydana gelir. Profesyonel müzik eğitiminin alt boyutlarından olan ses eğitimi, aynı zamanda müzik öğretmenliği eğitiminin vazgeçilmez alanlarından biridir. Çeşitli çalgılarda olduğu gibi vokal müzikte de başlıca eşlik çalgısı olan piyano, solo müziği, çok sesli yapısı ile zenginleştirip, armoni yönüyle güçlendirmesi sebebiyle ses eğitiminde sıklıkla kullanılır. Bu doğrultuda araştırmada, müzik öğretmeni adaylarının ses eğitiminde piyano eşlikli şarkı söylemenin akış deneyimine etkisi incelenmiştir. Araştırma kapsamında müzik öğretmeni adaylarının ses performansı sırasında öncelikle piyano eşliksiz, ardından piyano eşliği dahil edilerek deneyimledikleri akış arasında herhangi bir fark olup olmadığı Karma Yöntem ile araştırılmıştır. Nicel veriler SPSS Statistics 24.0, nitel veriler MAXQDA 2024 programı ile çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre piyano eşliği olmadan şarkı söyleme sırasında deneyimlenen akış ile piyano eşlikli şarkı söyleme sırasında deneyimlenen akış arasında genel anlamda fark olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Performans sırasında akış deneyimini tanımlama, farkında olma ve gözlemleme imkanına sahip olan müzik öğretmeni adaylarının, gelecekte kendi eğitimcilik hayatlarında öğrencilerinin müzikal yaşantılarına anlamlı katkılar sağlayacağı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | July 15, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | January 4, 2025 |
Acceptance Date | May 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |