This study aims to examine whether the learning outcomes in the 4th, 5th, 6th and 7th grade Social Studies Curriculum (SSC) and the virtue-value-action model in the common text of the Türkiye Century Education Model (TCEM) within the scope of character and value education reflect the empathy skill. Document analysis based on qualitative research approach was used in the study. The data sources of the study consisted of the 2024 SSC and the common text of the TCEM. The data of the study were analyzed through descriptive analysis. According to the results obtained in the study, within the scope of the 2024 SSC, the treatment of empathy skill at the 4th, 5th, 6th and 7th grade levels shows differences according to the empathy types. It was concluded that the virtue-value-action model of the TCEM common text reflects the empathy skill to a significant extent. In line with the findings of the study, suggestions for the development of empathy skills within the scope of character and value education in the social studies course were presented.
Bu araştırma, karakter ve değer eğitimi kapsamında 4, 5, 6 ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında (SBDÖP) yer alan öğrenme çıktıları ile Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli (TYMM) öğretim programları ortak metninde yer alan erdem-değer-eylem modelinin empati becerisini yansıtma durumunu incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemine dayalı olarak doküman incelemesi işe koşulmuştur. Araştırmanın veri kaynaklarını 2024 SBDÖP ve TYMM öğretim programları ortak metni oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, 2024 SBDÖP kapsamında, 4, 5, 6 ve 7. sınıf düzeylerinde empati becerisinin ele alınışı empati türlerine göre farklılıklar göstermektedir. Bu doğrultuda TYMM öğretim programları ortak metninde değer-erdem-eylem modelinin empati becerisini önemli ölçüde yansıttığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları doğrultusunda sosyal bilgiler dersinde karakter ve değer eğitimi kapsamında empati becerisinin geliştirilmesine yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social and Humanities Education (Excluding Economics, Business and Management) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 3, 2025 |
Publication Date | August 28, 2025 |
Submission Date | April 14, 2025 |
Acceptance Date | June 13, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 16 Issue: 2 |