Research Article
BibTex RIS Cite

Eğitim Fakültesi Akademisyenlerinin Teknoloji Algıları ve Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu Üzerine Nitel Bir İncelenme

Year 2025, Volume: 16 Issue: 2, 2638 - 2662, 28.08.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1689788

Abstract

Öğretmen adaylarının eğitiminde de akademisyenlerin teknolojiye bakışı ve eğitime entegre etmesi rol model oldukları için kritik önem taşımaktadır. Ancak eğitim fakültesi akademisyenlerinin teknoloji bilgi, tutum ve kullanımları ile ilgili alanda az çalışma bulunmaktadır. Bu nedenle, bu araştırmanın amacı eğitim fakültesi akademisyenlerinin eğitimde teknoloji entegrasyonu ve teknoloji hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Bu doğrultuda akademisyenlerin teknolojiyi eğitim ve öğretim süreçlerine nasıl, ne şekilde ve hangi amaçla dâhil ettikleri; teknoloji hakkındaki görüşleri, pandemi ve Türkiye’de 6 Şubat 2023’te yaşanmış depremin akabinde yapılan uzaktan eğitim süreçlerini teknolojik açıdan nasıl yürüttükleri sorularına cevap aranmıştır. Bu çalışma nitel araştırma türlerinden durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2023- 2024 eğitim- öğretim yılında Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesinde görev yapmakta olan 15 erkek ve 10 kadından oluşan 25 akademisyen oluşturmuştur. Katılımcılar uygun örneklem yöntemiyle belirlenmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış sorulardan oluşan görüşme yöntemi kullanılmıştır. Görüşmeler yüz yüze ve bireysel gerçekleştirilmiş ve ortalama 30 dk sürmüştür. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Eğitim fakültesi akademisyenlerinin teknoloji hakkında olumlu tutum sergiledikleri, derslerine teknolojiyi imkanlar doğrultusunda entegre ettikleri, pandemi ve deprem döneminde yapılan uzaktan eğitim süreçlerinde bazı sorunlar yaşadıkları, fakültelerini teknolojik açıdan kısmi olarak yeterli buldukları ve teknolojik inovasyonları takip ederek kendilerini yenileme bilincinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın sonucunda teknolojik araç gereç kullanımı ve teknolojik altyapı konularında uzman kişilerden destek sağlanabileceği; çalışmanın alanı genişletilerek daha çok akademisyenin katılım göstereceği bir çalışma düzenlenmesi önerilmiştir.

References

  • Akgün, E. (2023). Eğitim vizyonunda dijital dönüşüm. Seta Perspektif, 233, 1-6.
  • Baran, G., Taşlıbeyaz, E., & Kayalar, M. T. (2023). Öğretim elemanlarının teknoloji öz yeterlik düzeylerine göre teknoloji ve uzaktan öğretim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 279-291. https://doi.org/10.32329/uad.1264747
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Brown, S. (2018). Best practices in 21st century learning environments: A study of two P21 exemplar schools [Unpublished Doctoral dissertation], Brandman University.
  • Coovadia, H., & Ackermann, C. (2021). Integrating digital pedagogies into a typical student learning lifecycle and its effect on exam performance. Accounting Education, 30(1), 42-62. https://doi.org/10.1080/09639284.2020.1811993
  • Coşkun, R., Altunışık, R., ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Çakır, R., & Akıncan, E. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde görev alan öğretim elemanlarının performanslarını arttırmaya yönelik görüş ve öneriler. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 7(2), 134-165.
  • Çardak, U., & Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(Özel Sayı), 323-353. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068111
  • Delen, H. (2020). Ses eğitimi öğretim elemanlarının müzik teknolojileri araç gereç ve yazılımları kullanım durumları İç Anadolu bölgesi örneği. Kesit Akademi Dergisi, (22), 251-260. https://doi.org/10.29228/kesit.40465
  • Ege, A., & Altındağ, Ö. (2018). Sosyal hizmet akademisyenlerinin teknoloji kullanımlarının incelenmesi. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 18(1), 73-89.
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Forrester, M. A. ve Sullivan, C. (2018). Doing qualitative research in psychology: A practical guide. SAGE.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Huyn, H. H. (2003). Eğitimde araştırma nasıl tasarlanır ve değerlendirilir, (5. Baskı) McGraw-Hill.
  • García-Peñalvo, F. J. & Conde, M. Á. (2021). Digitalization of Scholarly Journals: From Content Production to User Services. Information Processing & Management, 58(1), 102446.
  • Göksün, D. O., & Kurt, A. A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190). https://doi.org/10.15390/EB.2017.7089
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Blackwell Science Ltd.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselmesi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 68-86.
  • Keskin, M., & Kaya, D. Ö. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kır, Ş. (2020). Dijital dönüşüm sürecinde yükseköğretim kurumları ve öğretim elemanlarının gelişen rolleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 143-163.
  • Khodabandelou, R., Fathi, M., Amerian, M., & Fakhraie, M. R. (2022). Comprehensive analysis of the 21st century’s research trends in English Mobile Learning: A bibliographic review of the literature. International Journal of Information and Learning Technology, 39(1), 29–49. https://doi.org/10.1108/IJILT-07-2021-0099
  • Koç, P., & Albayrak, M. (2020). Akademisyen dijitalleşme ölçeği geliştirilmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(1), 41-53.
  • Lai, E. R., & Viering, M. (2012). Assessing 21st century skills: Integrating research findings, Pearson. National Council on Measurement in Education. Vancouver, B.C.
  • Menzi, N., Önal, N., & Çalışkan, E. (2012). Mobil teknolojilerin eğitim amaçlı kullanımına yönelik akademisyen görüşlerinin teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 13(1), 39-55.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from" Case Study Research in Education", Jossey-Bass Publishers.
  • Özel, Ö., & Yay, S. (2023). Okul öncesindeki eğitimde teknoloji kullanımlarının incelenmesi. Eğitim bilimleri araştırmaları-IV içinde, 141-158 (Ed. Özgür Baltacı), Özgür Yayınları.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev.: M. Bütün ve S.B. Demir). Pegem Akademi.
  • Stake, R.E. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin ve Y. S. Lincoln (Ed.). The Sage handbook of qualitative Research (s. 443-466). Sage.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2023). Türkiye'de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136. https://doi.org/10.32329/uad.1268747
  • Tight, M. (2021). Twenty-first century skills: meaning, usage and value. European Journal of Higher Education, 11(2), 160-174. https://doi.org/10.1080/21568235.2020.1835517
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Uça Güneş, E. P (2016). Toplumsal değişim, teknoloji ve eğitim ilişkisinde sosyal ağların yeri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 191-206.
  • Väätäjä, J. O., & Ruokamo, H. (2021). Conceptualizing dimensions and a model for digital pedagogy. Journal of Pacific Rim Psychology, 15, 1-12. https://doi.org/10.1177/1834490921995395
  • Watermeyer, R., Crick, T., Knight, C., & Goodall, J. (2021). COVID-19 and digital disruption in UK universities: Afflictions and affordances of emergency online migration. Higher Education, 81(1), 623–641. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00561-y
  • WHO (World Health Organization), (2020). For a Safer, Healthier and Fairer World: Results Report. https://www.who.int/about/accountability/results/who-results-report-2020-2021
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201. https://doi.org/10.30964/auebfd.405860
  • Yavuz, A. (2022). Öğretim elemanlarının eğitim ortamlarında teknoloji kullanıma ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anatolian Turk Education Journal, 4(1), 45-57.
  • Yeşiltaş, H. M., Çelikoğlu, M., Dağdalan, G., Aydın, G., & Çetinkaya, M. (2023). Akademisyenlerin dijital okuryazarlık hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 1885-1906. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1191057
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.

A Qualitative Study on Education Faculty Academicians' Perceptions of Technology and the Integration of Technology in Education

Year 2025, Volume: 16 Issue: 2, 2638 - 2662, 28.08.2025
https://doi.org/10.51460/baebd.1689788

Abstract

n pre-service teacher education, academics’ views on technology and its integration into education are critical, as they serve as role models. However, there are few studies on the technology knowledge, attitudes, and uses of education faculty academics. This study aims to explore their opinions on technology integration and its role in education. Specifically, it investigates how academics integrate technology into education, the purposes and methods they use, their views on technology, and how they managed distance education during the COVID-19 pandemic and following the earthquake in Turkey on February 6, 2023. This study is a case study designed as qualitative research. The sample consisted of 25 academicians (15 men and 10 women) from the Faculty of Education at Burdur Mehmet Akif Ersoy University in the 2023-2024 academic year, selected through convenience sampling. Data were collected via semi-structured interviews, conducted face-to-face and individually, lasting about 30 minutes. The data were analyzed using descriptive analysis. The findings indicated that education faculty academics have a positive attitude towards technology, integrate it into their courses according to available resources, encounter some issues during distance education in both the pandemic and earthquake periods, view their faculty’s technological infrastructure as partially sufficient, and are aware of the need to renew themselves by following technological innovations. The study recommends providing expert support in technological equipment and infrastructure and expanding the research to include more academics.

References

  • Akgün, E. (2023). Eğitim vizyonunda dijital dönüşüm. Seta Perspektif, 233, 1-6.
  • Baran, G., Taşlıbeyaz, E., & Kayalar, M. T. (2023). Öğretim elemanlarının teknoloji öz yeterlik düzeylerine göre teknoloji ve uzaktan öğretim ihtiyaçlarının belirlenmesi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(3), 279-291. https://doi.org/10.32329/uad.1264747
  • Bilgiç, H. G., & Tüzün, H. (2015). Yükseköğretim kurumları web tabanlı uzaktan eğitim programlarında yaşanan sorunlar. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(3), 26-50.
  • Brown, S. (2018). Best practices in 21st century learning environments: A study of two P21 exemplar schools [Unpublished Doctoral dissertation], Brandman University.
  • Coovadia, H., & Ackermann, C. (2021). Integrating digital pedagogies into a typical student learning lifecycle and its effect on exam performance. Accounting Education, 30(1), 42-62. https://doi.org/10.1080/09639284.2020.1811993
  • Coşkun, R., Altunışık, R., ve Yıldırım, E. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. Sakarya yayıncılık.
  • Çakır, R., & Akıncan, E. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde görev alan öğretim elemanlarının performanslarını arttırmaya yönelik görüş ve öneriler. Uluslararası Alan Eğitimi Dergisi, 7(2), 134-165.
  • Çardak, U., & Güler, Ç. (2022). Uzaktan eğitim ve uzaktan öğretmen yetiştirme bağlamında akademisyen uygulama, görüş ve önerileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(Özel Sayı), 323-353. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1068111
  • Delen, H. (2020). Ses eğitimi öğretim elemanlarının müzik teknolojileri araç gereç ve yazılımları kullanım durumları İç Anadolu bölgesi örneği. Kesit Akademi Dergisi, (22), 251-260. https://doi.org/10.29228/kesit.40465
  • Ege, A., & Altındağ, Ö. (2018). Sosyal hizmet akademisyenlerinin teknoloji kullanımlarının incelenmesi. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 18(1), 73-89.
  • Eryılmaz, S. ve Uluyol, Ç. (2015). 21. yüzyıl becerileri ışığında FATİH projesi değerlendirmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(2), 209-229.
  • Forrester, M. A. ve Sullivan, C. (2018). Doing qualitative research in psychology: A practical guide. SAGE.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Huyn, H. H. (2003). Eğitimde araştırma nasıl tasarlanır ve değerlendirilir, (5. Baskı) McGraw-Hill.
  • García-Peñalvo, F. J. & Conde, M. Á. (2021). Digitalization of Scholarly Journals: From Content Production to User Services. Information Processing & Management, 58(1), 102446.
  • Göksün, D. O., & Kurt, A. A. (2017). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri kullanımları ve 21. yy. öğreten becerileri kullanımları arasındaki ilişki. Eğitim ve Bilim, 42(190). https://doi.org/10.15390/EB.2017.7089
  • Holloway, I., & Wheeler, S. (1996). Qualitative research for nurses. Blackwell Science Ltd.
  • Karataş, Z. (2017). Sosyal bilim araştırmalarında paradigma değişimi: Nitel yaklaşımın yükselmesi. Türkiye Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1 (1), 68-86.
  • Keskin, M., & Kaya, D. Ö. (2020). COVID-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 59-67.
  • Kır, Ş. (2020). Dijital dönüşüm sürecinde yükseköğretim kurumları ve öğretim elemanlarının gelişen rolleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 143-163.
  • Khodabandelou, R., Fathi, M., Amerian, M., & Fakhraie, M. R. (2022). Comprehensive analysis of the 21st century’s research trends in English Mobile Learning: A bibliographic review of the literature. International Journal of Information and Learning Technology, 39(1), 29–49. https://doi.org/10.1108/IJILT-07-2021-0099
  • Koç, P., & Albayrak, M. (2020). Akademisyen dijitalleşme ölçeği geliştirilmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(1), 41-53.
  • Lai, E. R., & Viering, M. (2012). Assessing 21st century skills: Integrating research findings, Pearson. National Council on Measurement in Education. Vancouver, B.C.
  • Menzi, N., Önal, N., & Çalışkan, E. (2012). Mobil teknolojilerin eğitim amaçlı kullanımına yönelik akademisyen görüşlerinin teknoloji kabul modeli çerçevesinde incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 13(1), 39-55.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education. Revised and expanded from" Case Study Research in Education", Jossey-Bass Publishers.
  • Özel, Ö., & Yay, S. (2023). Okul öncesindeki eğitimde teknoloji kullanımlarının incelenmesi. Eğitim bilimleri araştırmaları-IV içinde, 141-158 (Ed. Özgür Baltacı), Özgür Yayınları.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (Çev.: M. Bütün ve S.B. Demir). Pegem Akademi.
  • Stake, R.E. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin ve Y. S. Lincoln (Ed.). The Sage handbook of qualitative Research (s. 443-466). Sage.
  • Telli, S. G., & Altun, D. (2023). Türkiye'de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6(2), 125-136. https://doi.org/10.32329/uad.1268747
  • Tight, M. (2021). Twenty-first century skills: meaning, usage and value. European Journal of Higher Education, 11(2), 160-174. https://doi.org/10.1080/21568235.2020.1835517
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Uça Güneş, E. P (2016). Toplumsal değişim, teknoloji ve eğitim ilişkisinde sosyal ağların yeri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 2(2), 191-206.
  • Väätäjä, J. O., & Ruokamo, H. (2021). Conceptualizing dimensions and a model for digital pedagogy. Journal of Pacific Rim Psychology, 15, 1-12. https://doi.org/10.1177/1834490921995395
  • Watermeyer, R., Crick, T., Knight, C., & Goodall, J. (2021). COVID-19 and digital disruption in UK universities: Afflictions and affordances of emergency online migration. Higher Education, 81(1), 623–641. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00561-y
  • WHO (World Health Organization), (2020). For a Safer, Healthier and Fairer World: Results Report. https://www.who.int/about/accountability/results/who-results-report-2020-2021
  • Yalçın, S. (2018). 21. yüzyıl becerileri ve bu becerilerin ölçülmesinde kullanılan araçlar ve yaklaşımlar. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 183-201. https://doi.org/10.30964/auebfd.405860
  • Yavuz, A. (2022). Öğretim elemanlarının eğitim ortamlarında teknoloji kullanıma ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Anatolian Turk Education Journal, 4(1), 45-57.
  • Yeşiltaş, H. M., Çelikoğlu, M., Dağdalan, G., Aydın, G., & Çetinkaya, M. (2023). Akademisyenlerin dijital okuryazarlık hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 1885-1906. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1191057
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Child Development Education
Journal Section Articles
Authors

Seden Yay 0009-0007-7648-8873

Özge Özel 0000-0003-4992-483X

Early Pub Date August 18, 2025
Publication Date August 28, 2025
Submission Date May 2, 2025
Acceptance Date July 6, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 16 Issue: 2

Cite

APA Yay, S., & Özel, Ö. (2025). Eğitim Fakültesi Akademisyenlerinin Teknoloji Algıları ve Eğitimde Teknoloji Entegrasyonu Üzerine Nitel Bir İncelenme. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 16(2), 2638-2662. https://doi.org/10.51460/baebd.1689788