Safet Zec, en önde gelen Bosna-Hersek ressam ve grafik sanatçılarından biridir. Onlarca yıldır muayyen sayıda motifle eserler yaratmakta ve meslek yaşamı boyunca bu motiflere birkaç defa geri dönmektedir. Eserlerinde herşeyden önce peyzaj, mimari motifler (ev, bahçe, oda, pencere, kapı ...), ölü doğa (ekmek, örtü, masa, saksı...) ve insan figürlerini tasvir etmektedir. Eski Yugoslavya’da barış ortamında meydana gelen eserleri mutluluk, tatmin ve özgürlük atmosferiyle öne çıkarken, daha sonraki, Bosna-Hersek’te savaşın devam ettiği zamandan ve savaşın bitişi sonrasındaki, eserleri bir milletin toplu ıstırabını ve trajedisini resmetmektedir. Bu çalışmanın amacı, Safet Zec’in yapıtlarının önemine işaret etmek ve onun yaratıcılığına motiflerin seçimi, bunların transformasyonu ve sanatçının toplumsal şartlara bağlı olarak verdiği mesaj açısından bakmaktır. Bu çalışmanın, sanatçının yapıtlarını profesyonel ve genel kamuoyuna yaklaştırmasını, eserlerine daha geniş bir bakış açısı kazandırmasını ve araştırmacıları yeni araştırmalara teşvik etmesini umuyoruz.
Safet Zec is one of the most prominent Bosnian painters and graphic artists. For decades he has been creating works with a certain number of motifs and returning to them on several occasions during his active years. Above all, in his works he depicts landscapes, architectural motifs (the house, the homestead, room, window, door...), still life (bread, a cloth, table, flower pot...), and human figures. While his early work dates back to a peaceful time in his life in former Yugoslavia, marked by an atmosphere of happiness, fulfillment, and freedom, his later works, which date from the war in Bosnia and Herzegovina and its end, depict the tragedy and collective suffering of a people. This paper aims to present the importance of the works of Safet Zec and to view his opus from the aspect of his choice of motifs, their transformation, and the message the artist conveys depending on the social circumstances. We hope that this paper will introduce the work of this artist to the wider and expert public, and provide a contribution to a broader view of his work, encouraging researchers to further study.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |
For submission of articles to the JBRI: baedergisi@gmail.com
Creative Commons Attribution 4.0 International License