As in many areas, studies in the field of mathematics education have
increased rapidly in recent years. The need to investigate the studies in this
area has emerged. Within the scope of this study, the tendencies of the
articles and master/Phd thesis about the mathematics textbooks in the field of
mathematics education were examined and awareness was tried to be created. In
this study, 37 theses and 50 articles were analysed by using meta-synthesis
method. The studies examined were examined according to year, grade level,
research method, data collection tool, university and department, number of
authors, purpose and results. It was observed that the theses examined in the
study increased in the period of 2008-2012 and the articles increased after
2009. It has been concluded that the researches are mostly used for evaluating
secondary school books and especially 7th grade mathematics textbooks, it is
preferred to work with more than one author in the studies, the data collection
tool used frequently is ”document review“
and the method used is ”scanning model”. Besides, most of the studies were done
for the purpose of examining and evaluating the use of textbooks. When the
results of the studies are examined, it is seen that there are negative results
about mathematics textbooks.
Diğer alanlarda olduğu gibi matematik eğitimi
alanında yapılan araştırmaların son yıllarda hızlı artış göstermesi bu araştırmaların
özetlenmesi ve incelenmesi ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Buna bağlı olarak bu
çalışma kapsamında matematik ders kitaplarını konu alan tezler ile makaleler
farklı açılardan incelenmiş ve bundan sonra yapılacak araştırmalara yardımcı
olmak amaçlanmıştır. Çalışmada 2002–2018 yılları arasında yapılmış 37 tez ve 50
makale meta-sentez yöntemi kullanılarak farklı değişkenler (yapıldığı yıl, üniversite ve bölüm, sınıf seviyesi, araştırma yöntemi,
veri toplama aracı, yazar sayısı, amacı
ve sonuçları) bakımından incelenmiştir. Buna göre, araştırmaların bazı yıllarda ve bazı üniversitelerde
yoğunlaştığı, genellikle birden fazla yazarla gerçekleştirildiği, en fazla
ortaokul ders kitaplarını değerlendirmeye yönelik yapıldığı, en sık kullanılan
veri toplama aracının “doküman inceleme” ve kullanılan yöntemin “tarama modeli”
olduğu sonucuna varılmıştır. Diğer yandan araştırmaların çoğunlukla ders kitabı
kullanımını inceleme ve değerlendirme amacıyla yapıldığı ve bunun neticesinde
genellikle olumsuz sonuçlara (görsel, ölçme-değerlendirme, yöntem çeşitliliği,
gibi) ulaşıldığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | March 28, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |