–The purpose of this study is to evaluate educational computer aided teaching materials (CATM) which designed by skilled prospective class teachers towards 4 and 5th grade science level according to the principles of an educational software and teaching methods and techniques. Therefore, materials were firstly scored with an educational software assessment scale and findings were presented in the tables after calculated by Microsoft Excel. Secondly, prospective teachers’ using level of teaching methods and techniques, and measurement and assessment methods and techniques were revealed from their CATM's interface. The sample of the study was consisted 29 prospective class teachers. As a result of the study, although prospective teachers designed successive materials, it is understood that they have paid more attention to visual design properties and functionality such as linking between pages, colored backgrounds, interactive buttons, interactive guidance and assistance properties, and multi-media properties excluding principles of editing content criteria. They tried to present science subject by concept mapping, brainstorming, case study and demonstration as teaching methods/techniques with assessment techniques such as multiple-choice test, matching, concept map as assessment respectively. In general, the findings of the study showed that designing and developing CATM allowed prospective teachers to increase their educational technology competencies, self-esteem and confidence. In conclusion, it is revealed that prospective teachers are in need of experiences and environment about how to integrate pedagogy and technology knowledge
Bu çalışmanın amacı eğitimde teknoloji kullanma becerileri artırılan sınıf öğretmeni adaylarının 4. ve 5. sınıf fen konularına yönelik tasarladıkları bilgisayar destekli öğretim materyallerinin (BDÖM) bir eğitim yazılımında bulunması gereken ilkeler ve öğretim yöntem ve teknikler açısından değerlendirilmesidir. Veriler öğretmen adaylarının hazırladıkları materyallerden doküman analiz yöntemiyle elde edilmiştir. Materyaller önce eğitsel yazılım değerlendirme ölçeği ile puanlanmış ve bulgular Microsoft Excel programı ile hesaplanarak tablolar halinde sunulmuştur. Daha sonra, öğretmen adaylarının materyallerinde kullanmayı tercih ettikleri öğretim yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme yöntem ve teknikleri açığa çıkarılmıştır. Çalışma 29 sınıf öğretmeni adayı ile yürütülmüştür. Araştırmanın sonucunda, öğretmen adaylarının BDÖM hazırlarken konu içeriği düzenleme ilkelerinden daha çok materyallerin görsel tasarım özellikleri, çoklu ortam özellikleri, yönlendirme ve yardım temalarına özen gösterdikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının geliştirdikleri materyallerini sırası ile anlatım, soru-cevap, kavram haritası, beyin fırtınası, örnek olay ve gösteri yöntem/tekniklerini çoktan seçmeli test, eşleştirme, kavram haritası gibi ölçme ve değerlendirme teknikleri ilave ederek anlatmaya çalıştıkları gözlenmiştir. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının hizmetöncesi eğitim sürecinde teknolojik tasarım becerileri ile pedagojiyi bütünleştirebilecekleri deneyimlere ihtiyaçları olduğunu göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | January 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 7 Issue: 1 |