In this study, the relative importance of the topics of the chemistry course for the 9th grade of the secondary education and their teaching methods for an effective chemistry course have been determined by the Analytic Hierarchy Process (AHP) technique. The AHP model of the research have been composed based on the topics in the chemistry course for the 9th grade and pair wise comparison matrix have been determined according to teachers’ view. As a result of the study, relative importance of the topics of the chemistry course as per percentage are compounds (47.8 %), chemical changes (26.5 %), chemical mixture (13.6 %), the development of chemistry (6.3 %), chemistry in our lives (5.8 %). The relative percentages of the teaching methods are narrative (32 %), demonstration (24.9 %), laboratory (18.9 %), question and answer (15.2 %), project work (9 %)
chemistry teaching methods multi-criteria decision making analytic hierarchy process DOI No: http://dx.doi.org/10.12973/nefmed163 Summary
Bu çalışmada ortaöğretim programı 9.sınıf kimya dersi konularının göreli önemleri ve etkili bir kimya eğitiminde kullanılması olası öğretim yöntemleri Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) tekniği ile belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada 9. sınıf kimya dersi içeriğini oluşturan konular temelinde AHP modeli oluşturulmuş ve ikili karşılaştırma matrisleri öğretmen görüşlerine göre belirlenmiştir. Araştırma sonucunda kimya dersini oluşturan konuların kimya dersi içindeki göreli önemleri sırasıyla şöyle bulunmuştur: Bileşikler % 47.8, kimyasal değişimler % 26.5, karışımlar % 13.6 ve kimyanın gelişimi için % 6.3, hayatımızda kimya % 5.8’dir. Kimya dersi genelinde konular temelinde öğretim yöntemlerinin ağırlıkları ise şöyledir: Anlatım % 32, gösteri 24.9, laboratuvar % 18.9, soru-cevap % 15.2, proje çalışması % 9’dur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Submission Date | January 2, 2015 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 7 Issue: 1 |