BibTex RIS Cite

Türkiye’nin Farklı Bölgelerinden Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Aktif Öğrenme Etkinlikleri Eğitimi ile İlgili Görüşleri ve Öz Değerlendirmeleri

Year 2015, Volume: 9 Issue: 2, 125 - 157, 19.12.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.23855

Abstract

Bu çalışmanın konusunu, İlköğretim Fen Bilimleri dersine uygun yenilikçi yaklaşım ve aktif öğrenme etkinliklerine yönelik bir eğitim programının hazırlanması, fen öğretmenleri ile uygulamalı olarak gerçekleştirilmesi ve etkililiğinin değerlendirilmesi oluşturmaktadır. Aktif öğrenme etkinlikleri, 5. ve 6. sınıf Fen Bilimleri Dersinin içeriğine uygun olacak şekilde yapılandırılmış ve etkinliklerde küçük grup çalışmalarına yer verilmiştir.  Eğitim uygulaması, Türkiye’nin farklı bölgelerinden 40 Fen Bilimleri öğretmeni (20 bay, 20 bayan)  ile İzmir ilinde bir haftalık sürede gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri, Anket, Yapılandırılmış Görüşme Formları ile Ses Kayıtları ve Gözlemler ile elde edilmiştir. Çalışmanın sonucunda, sunulan eğitimin katılımcı öğretmenler tarafından genel olarak etkili ve yararlı bulunduğu,  mesleki açıdan kendilerine olan güvenlerinde olumlu yönde gelişmeler olduğu, bu tür çalışmaların devamının gelmesini talep ettikleri ve öğrendiklerini sınıf ortamlarında uygulamak için girişimde bulunacakları yönünde sonuçlara ulaşılmıştır.

References

  • Akçadağ, T. (2010). Öğretmenlerin ilköğretim programındaki yöntem teknik ölçme ve değerlendirme konularına ilişkin eğitim ihtiyaçları. Bilig, 53, 29-50.
  • Aktaş, C. M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 337-371). Ankara, Türkiye: Pegem Akademi.
  • Arslan, H. & Şahin, İ. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin hizmet içi eğitim kurslarına yönelik görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 56-66.
  • Aydın, E. (2006). Veri toplama teknikleri (Anket tekniği). http://80.251.40.59/education.ankara.edu.tr/aksoy/eay/eay/b0506/eaydin.doc
  • adresinden 05.06.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Balım A.G., Deniş Çeliker, H., Türkoğuz, S., & Kaçar, S. (2013). Bilimin doğaya yansımaları projesinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 149-157.
  • Balım, A. G., Deniş, H., İnel, D., & Evrekli, E. (2010).Türkiye’deki fen öğretmenleri ne kadar yapılandırmacı?: PISA 2006 sonuçları üzerine bir değerlendirme. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 1421-1438.
  • Balım, A. G., Deniş, H., Evrekli, E., & İnel, D.(2010). Turkey’s position in terms of classroom teacher activities according to the PISA 2006 results in comparison to other countries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2202-2206.
  • Bulunuz, N. & Jarrett, O. S. (2010). The effects of hands-on learning stations on building American elementary teachers’ understanding about earth and space science concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6(2), 85-99.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. G.Ü Türk Eğitim Bilimleri
  • Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Çalışkan, S., Sezgin Selçuk, G., & Erol, M. (2005). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin fizik laboratuar başarısı ve tutumu üzerindeki etkileri. Çağdaş Eğitim, 320, 23-29.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş üçüncü baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Deniş Çeliker, H. & Balım, A. G. (2012). “Güneş sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi" ünitesinde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrenci başarılarına etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 254-277.
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Çavuş, S., Bilican, K., & Arslan, O. (2011). Öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirilmesi: Hizmetiçi eğitim programının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 127-139.
  • Isik, H. & Yurumezoglu, K. (2012). Two simple activities to carry rainbows into the classroom. The Physics Teacher, 50(1), 38-39.
  • İlğan, A. (2013). Öğretmenler İçin Etkili Mesleki Gelişim Faaliyetleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 41-56.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., & Yörük, N. (2002). Fen eğitiminde istasyonlarda öğrenmeyle ilgili bir uygulama, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (UFBMEK-5), ODTÜ, ANKARA, 16-18 Eylül.
  • Seferoğlu, S. S. (2003). Öğretmenlerin hizmet-içi eğitiminde yeni yaklaşımlar. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Eğitimde Yansımalar: VII, s. 149-167.
  • Saracaloğlu, A.S., Aktamış H., & Delioğlu, Y. (2011). The impact of the development of prospective teachers’ critical thinking skills on scientific argumentation training and on their ability to construct an argument. Journal of Baltic Science Education,10(4), 243 .
  • Sezgin Selçuk, G. (2010). The effects of problem-based learning on pre-service teachers’ achievement, approaches and attitudes towards learning physics. International Journal of the Physical Sciences, 5(6), 711-723.
  • Sezgin Selçuk, G., Çalışkan, S., & Karabey, B. (2011). Probleme-dayalı öğrenmenin matematik öğretmen adaylarının ölçme ve vektörler konularındaki başarıları üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 313-322.
  • Sezgin Selçuk, G., Çalışkan, S., & Sahin, M.(2013). A comparison of achievement in problem-based, strategic and traditional learning classes in physics. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(1), Article: 14.
  • Songul,S., Oguz-Unver, A., & Yurumezoglu, K. (2013). The effective presentation of inquiry-based classroom experiments using teaching strategies that employ video and demonstration methods. Australasian Journal of Educational Technology, 29(3).
  • Sendur, G.(2012). The effects of case-based learning on freshmen students’ chemistry achievement. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(3), 1289-1302.
  • Sendur, G. & Toprak, M.(2013). The role of conceptual change texts to improve students' understanding of alkenes, Chemistry Education Research and Practice, 14, 431-449.
  • Özkan, G. & Sezgin Selçuk, G. (2013). The use of conceptual change texts as class material in the teaching of “sound” in physics. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 12(1), Article 8.
  • Şahin-Pekmez, E., Aktamış, H., & Can, B. (2010). Fen laboratuarı dersinin öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 93-112.
  • Yenice, N. (2009). The impact of project-based learning model in science education on pre-service teachers´ attitudes for science and project studies, ESERA (European Science Education Research Association), Sözlü Bildiri,02/09/2009 .
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2015, Volume: 9 Issue: 2, 125 - 157, 19.12.2015
https://doi.org/10.17522/nefefmed.23855

Abstract

References

  • Akçadağ, T. (2010). Öğretmenlerin ilköğretim programındaki yöntem teknik ölçme ve değerlendirme konularına ilişkin eğitim ihtiyaçları. Bilig, 53, 29-50.
  • Aktaş, C. M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.). Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 337-371). Ankara, Türkiye: Pegem Akademi.
  • Arslan, H. & Şahin, İ. (2013). Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin hizmet içi eğitim kurslarına yönelik görüşleri. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 5, 56-66.
  • Aydın, E. (2006). Veri toplama teknikleri (Anket tekniği). http://80.251.40.59/education.ankara.edu.tr/aksoy/eay/eay/b0506/eaydin.doc
  • adresinden 05.06.2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Balım A.G., Deniş Çeliker, H., Türkoğuz, S., & Kaçar, S. (2013). Bilimin doğaya yansımaları projesinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine etkisi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 149-157.
  • Balım, A. G., Deniş, H., İnel, D., & Evrekli, E. (2010).Türkiye’deki fen öğretmenleri ne kadar yapılandırmacı?: PISA 2006 sonuçları üzerine bir değerlendirme. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(4), 1421-1438.
  • Balım, A. G., Deniş, H., Evrekli, E., & İnel, D.(2010). Turkey’s position in terms of classroom teacher activities according to the PISA 2006 results in comparison to other countries. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2202-2206.
  • Bulunuz, N. & Jarrett, O. S. (2010). The effects of hands-on learning stations on building American elementary teachers’ understanding about earth and space science concepts. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 6(2), 85-99.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. G.Ü Türk Eğitim Bilimleri
  • Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Çalışkan, S., Sezgin Selçuk, G., & Erol, M. (2005). İşbirlikli öğrenme yönteminin öğrencilerin fizik laboratuar başarısı ve tutumu üzerindeki etkileri. Çağdaş Eğitim, 320, 23-29.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. (Genişletilmiş üçüncü baskı). Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Deniş Çeliker, H. & Balım, A. G. (2012). “Güneş sistemi ve ötesi: Uzay bilmecesi" ünitesinde proje tabanlı öğrenme uygulamalarının öğrenci başarılarına etkisi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(3), 254-277.
  • Doğan, N., Çakıroğlu, J., Çavuş, S., Bilican, K., & Arslan, O. (2011). Öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirilmesi: Hizmetiçi eğitim programının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 127-139.
  • Isik, H. & Yurumezoglu, K. (2012). Two simple activities to carry rainbows into the classroom. The Physics Teacher, 50(1), 38-39.
  • İlğan, A. (2013). Öğretmenler İçin Etkili Mesleki Gelişim Faaliyetleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı, 41-56.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A., & Yörük, N. (2002). Fen eğitiminde istasyonlarda öğrenmeyle ilgili bir uygulama, V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (UFBMEK-5), ODTÜ, ANKARA, 16-18 Eylül.
  • Seferoğlu, S. S. (2003). Öğretmenlerin hizmet-içi eğitiminde yeni yaklaşımlar. Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Eğitimde Yansımalar: VII, s. 149-167.
  • Saracaloğlu, A.S., Aktamış H., & Delioğlu, Y. (2011). The impact of the development of prospective teachers’ critical thinking skills on scientific argumentation training and on their ability to construct an argument. Journal of Baltic Science Education,10(4), 243 .
  • Sezgin Selçuk, G. (2010). The effects of problem-based learning on pre-service teachers’ achievement, approaches and attitudes towards learning physics. International Journal of the Physical Sciences, 5(6), 711-723.
  • Sezgin Selçuk, G., Çalışkan, S., & Karabey, B. (2011). Probleme-dayalı öğrenmenin matematik öğretmen adaylarının ölçme ve vektörler konularındaki başarıları üzerindeki etkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15), 313-322.
  • Sezgin Selçuk, G., Çalışkan, S., & Sahin, M.(2013). A comparison of achievement in problem-based, strategic and traditional learning classes in physics. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 4(1), Article: 14.
  • Songul,S., Oguz-Unver, A., & Yurumezoglu, K. (2013). The effective presentation of inquiry-based classroom experiments using teaching strategies that employ video and demonstration methods. Australasian Journal of Educational Technology, 29(3).
  • Sendur, G.(2012). The effects of case-based learning on freshmen students’ chemistry achievement. Energy Education Science and Technology Part B: Social and Educational Studies, 4(3), 1289-1302.
  • Sendur, G. & Toprak, M.(2013). The role of conceptual change texts to improve students' understanding of alkenes, Chemistry Education Research and Practice, 14, 431-449.
  • Özkan, G. & Sezgin Selçuk, G. (2013). The use of conceptual change texts as class material in the teaching of “sound” in physics. Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 12(1), Article 8.
  • Şahin-Pekmez, E., Aktamış, H., & Can, B. (2010). Fen laboratuarı dersinin öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve bilimsel yaratıcılıklarına etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 93-112.
  • Yenice, N. (2009). The impact of project-based learning model in science education on pre-service teachers´ attitudes for science and project studies, ESERA (European Science Education Research Association), Sözlü Bildiri,02/09/2009 .
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Gamze Sezgin Selçuk

Serap Çalışkan This is me

Gülten Şendur This is me

Kemal Yürümezoğlu

Publication Date December 19, 2015
Submission Date December 19, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Sezgin Selçuk, G., Çalışkan, S., Şendur, G., Yürümezoğlu, K. (2015). Türkiye’nin Farklı Bölgelerinden Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Aktif Öğrenme Etkinlikleri Eğitimi ile İlgili Görüşleri ve Öz Değerlendirmeleri. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 9(2), 125-157. https://doi.org/10.17522/nefefmed.23855