In the present study, verbal and visual contents that may lead to
misconceptions in the science textbook prepared in three volumes for use at the
third grade of primary school in the 2016-2017 Academic Year were examined. The
research was designed with a qualitative approach, and content analysis was
used for data analysis. A set of criteria was developed by the researchers to
examine the textbook, and the content analysis was performed in accordance with
the headings contained in the content analysis. According to the order in which
the main headings of the findings of the sub-problems are included in the set
of criteria, the following issues were identified with regard to verbal content
that could lead to misconceptions: not focusing on the basic property of the concept
in the given example, the use of improper headings, not using the words in
proper place, not protecting the boundaries when making generalizations, the
absence of unity of expression, and the inaccuracy of the questions. In the light of the findings, it is thought
that this research is important in terms of illustrating the contents that may
lead to misconceptions in the textbooks of the third grade, where children
first meet with the science course.
Bu araştırmada, 2016-2017
Eğitim-Öğretim yılında, ilkokul üçüncü sınıfların fen bilimleri dersinde
kullanılmak üzere, üç cilt hâlinde hazırlanan fen bilimleri ders kitabında
kavram yanılgılarına neden olabilecek sözel ve görsel içerikler incelenmiştir. Araştırma,
nitel bir yaklaşımla desenlenmiş olup veri analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Belirlenen ders
kitabının incelenmesi için araştırmacılar tarafından bir ölçütler takımı
geliştirilmiş ve içerik analizi burada yer alan başlıklara göre yapılmıştır. Alt
problemlere ait bulguların ana başlıklarının ölçütler takımında yer aldığı
sıraya göre, genel anlamda kavram yanılgılarına neden olabilecek sözel içerik
ile ilgili olarak; verilen örnekte kavramın temel özelliğinin üzerinde
durulmaması, başlıkların uygun olmaması, sözcüklerin yerinde kullanılmaması,
genellemeler yapılırken sınırların korunmaması, ifade birliğinin olmaması, soruların
hatalı verilmesi gibi hususlar saptanmıştır. Kavram yanılgılarına neden
olabilecek görsel içerik için ise genel olarak; gösterimlerin eksik verilmesi,
gösterimlerin yerinde verilmemesi şeklinde bulgular tespit edilmiştir. Elde
edilen bulgular ışığında; bu araştırmanın, fen konularının ilk defa görülmeye
başlandığı üçüncü sınıfın ders kitaplarında, kavram yanılgılarına neden
olabilecek özelliklerin örneklendirilmesi bakımından önem taşıdığı
düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | February 7, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 1 |