In order to determine the level of education of the
country according to some reference points, the deficiencies that need to be
met and the measures to be taken, the OECD conducts a PISA research, which
evaluates the knowledge and skills acquired by the students in the 15-year age
group in three-year periods. Turkey participate this research as a member of
the OECD in order to raise the level of education. The purpose of this research is stating the mathematical literacy levels
of the students who are studying in a county other than the sample in our
country, and determining the relationship between these levels and the academic
achievement, learning styles of the students. The research has been carried out
in scan pattern that is one of the quantitative research approaches. The sample
of the study was formed by 214 9th grade students studying in different high
school types located in İvrindi county of Balikesir province in 2016-2017
education year. Data collection tools are the mathematics literacy questionnaire
used in the PISA 2012 study and the KOLB Learning Style Inventory to determine
learning styles. From the analysis of research data it was reached that the
level of mathematical literacy of students participating in the study ranks
among the second level. It was also established that there was a meaningful
relationship between students' mathematical literacy levels and mathematics
achievement scores, but there was no meaningful relationship between
mathematical literacy level and learning style variables.
Bazı referans noktalarına göre ülkelerin eğitim
alanında hangi düzeyde olduğunun, giderilmesi gereken eksikliklerin ve alınması
gereken tedbirlerin belirlenmesi amacıyla OECD tarafından üçer yıllık dönemler
hâlinde, 15 yaş grubundaki öğrencilerin kazanmış oldukları bilgi ve becerileri
değerlendiren PISA araştırması yürütülmektedir. Türkiye’de bir OECD üyesi
olarak, eğitim düzeyinin yükseltilmesi amacıyla araştırmaya katılmaktadır. Bu
araştırmanın amacı ise; ülkemizde örneklem dışında kalan bir ilçede öğrenim gören
tüm 9. sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlık düzeylerini tespit etmek ve
bu düzeyler ile öğrencilerin akademik başarıları ve öğrenme stilleri arasındaki
ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırma; nicel araştırma yaklaşımlarından tarama
deseninde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim
yılında Balıkesir/İvrindi ilçesinde yer alan farklı lise türlerinde öğrenim
gören 214, 9.sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama araçları; PISA 2012
çalışmasında kullanılan matematik okuryazarlığı anketi ve öğrenme stillerini
belirlemek için KOLB Öğrenme Stili Envanteridir. Araştırmada; uygulamaya
katılan öğrencilerin matematik okuryazarlık düzeyinin 2.düzey ve altında
olduğu, öğrencilerin matematik okuryazarlık düzeyleri ile matematik başarı
puanları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu, öğrenme stili değişkeni ile
anlamlı bir ilişkisinin bulunmadığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | May 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 13 Issue: 1 |