Bilmenin çeşitli formları vardır. Bilmenin formları insanın tarihsel gelişim süreci içerinde oluşmuş, hayata ve evrene, insan ilişkilerine ait çeşitli tutumlarını ifade eder. Estetik göstergelerle oluşturulan sanatsal bir eser evreni anlamaya yarayan etkili bir araçtır. İnsan yaşamının çeşitli spesifik yönlerini yansıtır. Estetik bilme bir sanattır. Sanat ise; planlı bir iletişim şeklidir. Estetik bilme; hastalık ve sağlıkta insan tepkilerinin nasıl olduğunu, olayları anlamamızı sağlar. Estetik bilgi algılamayı, anlamayı, empatiyi ve bireylerle yaşanan deneyimlerin her gün gözden geçirilerek bu yaşantılara bir değer atfedilmesini gerektirdiği için önemlidir. Estetik değerler hemşireliğin görünmeyen özelliklerini tasvir etmek ve göstermek için kullanılmaktadır. Estetik bilme, bir kişinin deneyimlerini anlamadan çok daha öte olan bir şeydir. Bu makalede estetik bilmenin hemşirelikte kullanımı ve önemi ile ilgili bilgiler verilmektedir.
Knowledge comes in many forms. Forms of knowledge reflect various attitudes developed by human beings throughout history toward life, the universe and human relations. A work of art that is created with the use of aesthetic symbols is an effective tool for understanding the universe. It reflects various specific aspects of human life. Aesthetic knowing is an art, while art is a form of planned communication. Aesthetic knowing assists our understanding of human responses to health and illness, and facilitates an understanding of events. Aesthetics is important because it necessitates the perception of knowledge, empathy and the attribution of value to life through daily review of experiences shared with individuals. Aesthetic values are utilized in illustrating and conveying the hidden attributes of nursing. Aesthetic knowing far exceeds a mere understanding of the experiences of a person. This article provides information on the use and importance of aesthetic knowing in nursing.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Derlemeler |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2013 |
Submission Date | December 13, 2012 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 2 Issue: 1 |