OBJECTIVE: In this study, the associations among the parameters of hand, foot and eye preferences, ratio of digit lengths (2D: 4D), nonverbal intelligence (IQ), hand motor skill in man and women were aimed to investigate.
METHODS: . A total of 439 (245 girls and 194 boys) volunteer participants were included fort his study. The parameters were determined as folllows: Hand preference using ‘Edinburg Hand Preference Questionnaire’, IQ point using ‘Cattell’s Culture Free Intelligence Test’ and motor skill using ‘Nail Movement Test’, eye and foot lateralization were determined. Respective finger length from anatomic boundaries was measured using digital compass caliper and the ratios of (2D: 4D) were calculated.
RESULTS: Right-handed preference was found to be higher in women than men, but it was not meaningful (p=0,807). It’s found that, 63.7% of women right eye, 75.9% of women right foot and 61.9% men right eye, 58.2% of men right foot were dominance. Considering the sex, It’s not found meaningful difference between right and left hand preference ratios (2D: 4D). In girl’s, between right and left hand preference ratios and motor skill, lateralization, It’s not found meaningful relation. There was a positive correlation between right hand (2D: 4D) ratios and IQ test results (r =0.146). Nail motion test between girls and boys, were found to be significantly different (p<0.005).
CONCLUSION: In conclusion, it was determined that right hand preference in girl’s and left hand preference in boy’s were higher. It is also determined that, right hand people has dominance at right eye and foot too. Altogether, in light of this study it was concluded that the motor skills were higher in men who have more lateralization (towards right).
AMAÇ: Çalışmada, bayanlar ve erkeklerde el, ayak göz tercihleri, parmak uzunluk oranları, nonverbal zeka (IQ), el motor becerisi ve bu parametreler arası ilişkilerin araştırılması amaçlanmıştır. YÖNTEMLER: Toplam 439 (245 kız ve 194 erkek) gönüllü katılımcıya, ‘Edinburg El Tercihi Anketi’, ‘Cattell’s Culture Free Intelligence Test’ ve ‘Çivi Hareket Testi’ uygulandı. Göz ve ayak lateralizasyonu tespit edildi. Her el için ayrı ayrı parmak uzunlukları anatomik sınırlardan dijital kumpasla ölçüldü ve parmak oranları hesaplandı.
BULGULAR: Sağlak kız öğrencilerin sayısı erkeklerden fazla idi. Ancak istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmadı (p=0,807). Kız öğrencilerin %63.7’sinin sağ gözü, %75.9’nun sağ ayağı dominant iken, erkeklerde sağ gözü kullanma oranı %61.9, sağ ayak dominantlığı %58.2 bulundu. Cinsiyete göre sağ ve sol el için parmak oranları arasındaki fark istatistiksel açıdan önemli değildi. Kız öğrencilerin sağ ve sol el oranları, motor beceri ve lateralizasyon arasında da anlamlı bir ilişki yoktu. Fakat sağ el parmak oranları ve IQ testi ilişkili idi (r =0.146). Çivi hareket testinin, kızlarla erkekler arasında, anlamlı farklı olduğu gözlendi (p<0.005). SONUÇ: Sonuç olarak, kızlarda sağlaklığın, erkeklerde ise solaklığın daha yaygın olduğu, azda olsa zayıf bir ilişki gösteren sağlakların sağ ayak ve gözde de dominantlık gösterdiği, erkeklerde sağlaklık arttıkça el becerisinin arttığı saptandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2014 |
Submission Date | November 5, 2013 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 3 Issue: 1 |