AMAÇ: Araştırma ergenlerde internet bağımlılığını etkileyen faktörleri
belirlemek amacı ile kesitsel olarak yapılmıştır.
YÖNTEM: Araştırmanın evrenini batıda bir ilde Milli Eğitim İl Müdürlüğüne bağlı
22 Devlet Okulunu temsilen dokuz lise oluşturmuştur. Örneklem büyüklüğü evreni
bilinen örnekleme yöntemi ile hesaplanmış olup olası kayıplarda göz önüne
alınarak %30 yedek eklenmiş ve örneklem büyüklüğü 355 olarak belirlenmiştir. Örnekleme
alınacak öğrencilerin okullara göre tabakalaması yapılmıştır. Araştırmanın
verileri Mayıs 2018-Aralık 2018 tarihleri arasında, araştırmacılar tarafından
literatür doğrultusunda hazırlanan anket formu ve İnternet Bağımlılığı Ölçeği
(İBÖ) ile toplanmıştır. Verilerinin analizinde SPSS 22.0 istatistik paket
programı kullanılmış olup değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiksel
yöntemlerin yanı sıra Kruskal Wallis testi
ve Mann Whitney U testi kullanılmıştır.
BULGULAR: Araştırmaya katılan öğrencilerin %63.1’i kadın, %36.9’u erkek ve yaş ortalamaları
16.47±1.14’dür.Öğrencilerin %77.0’ının kendine ait odası,%56.0’ının kendine ait
bilgisayarı ve %91.7’sinin kendisine ait akıllı telefonu bulunmaktadır. Öğrencilerin
%67.3’ü internete evden bağlandığını ifade etmiş, %92.6’sı internete erişim
aracı olarak akıllı telefonu,%40.7’si kişisel bilgisayarını kullanmaktadır. Öğrencilerin
%70.8’i sıklıkla hem hafta içi hem hafta sonu,%36.9’u gün içinde en çok 18-21 saatleri
arasında,%40.4’ü günde 1-3 saat internet kullandıklarını belirtmiştir. Öğrencilerin
%74.6’sının sosyal medya üyeliği bulunmaktadır. Öğrencilerin interneti %99.7’si
sosyal medya,%87.9’u haberleşmek,%82.3’ü ders ödevi araştırmak,%67.8’i dizi
film izlemek,%56.3’ü uygulama indirmek,%52.8’ü oyun oynamak, %41.6’sı haber
okumak,%35.4’ü alışveriş yapmak,%18.6’sı arkadaş bulmak amacıyla
kullandıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin %55.8’i internet kullanımlarının
ebeveynleri tarafından denetlenmediğini bildirmiştir. Öğrencilerin İBÖ puan ortalaması
29.12±18.89 olup, internet
bağımlılığını; hem hafta içi hem de hafta sonu internet
kullanmanın(KW=25.703;p=0.000),gün içinde en çok internet kullanılan saat
diliminin(KW=14.762;p=0.011),gün içinde internet kullanım
süresinin(KW=61.727;p=0.000),sosyal medya üyeliğinin(MWU=8026.000;p=0.013)ve
internet kullanımlarının ebeveynleri tarafından kontrol
edilmemesinin(MWU=12051.500;p=0.029)etkilediği bulunmuştur.
SONUÇ: Öğrencilerin internet bağımlılığını; hem hafta içi hem de hafta sonu
internet kullanma durumunun, interneti kullanıldığı saat diliminin, internet
kullanım süresinin, sosyal medya üyeliği ve internet kullanımının ebeveynler
tarafından denetlenmemesinin etkilediği belirlenmiştir. Öğretmenlere ve ailelere bağımlılık ile ilgili farkındalık
eğitimlerinin düzenlenmesi, öğrencilere sosyal aktivitelerini arttırıcı
alanların sağlanması yararlı olabilir.
Bu çalışma Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından HF-18018 proje kodu ile desteklenmiştir. Teşekkür ederiz.
HF-18018 proje kodu
Bu çalışma Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından HF-18018 proje kodu ile desteklenmiştir. Teşekkür ederiz.
HF-18018 proje kodu
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | HF-18018 proje kodu |
Publication Date | April 30, 2020 |
Submission Date | October 27, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 9 Issue: 1 |