Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Covid-19 Sonrası Türk Turizm Sektöründe Oluşabilecek Fırsatlar ve Riskler

Yıl 2021, Cilt: 12 Sayı: 23, 79 - 95, 31.05.2021
https://doi.org/10.47129/bartiniibf.872884

Öz

Covid-19 başta insan sağlığı olmak üzere insanla alakalı tüm sektörleri ekonomik, sosyal ve psikolojik açıdan etkisi altına almıştır. Pandeminin yayılımını önlemek için alınan önlemler kapsamında sınırları kapatma, seyahat yasakları, karantinalar vb. önlemlerden en çok etkilenen sektörün hizmet sektörü alt bileşiminde de turizm sektörü olduğu söylenebilir. Çünkü turizmin özü insan hareketliliğini gerektirmektedir.
Pandemi sonrası tüketici davranışlarının değişeceği bunun da turizm sektöründe arz ve talep dengelerine yansıyarak ileriki dönemlerde turizm anlayışında farklılıklara yol açacağı beklenmektedir. Bu çalışmada ikincil veriler kullanılarak Covid-19 sonrası olması beklenen muhtemel gelişmeler ışığında Türk turizminde yaşanacak fırsatlar ve riskler ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Acar, Y. (2020). Yeni Koronavirüs (Covid-19) Salgını ve Turizm Faaliyetlerine Etkisi. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1), 7-21.
  • Akyol, C. (2020). Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Covid-19 Salgınına Yönelik Görüşleri. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel (JOGHAT) 3(1), 112-121.
  • Alaeddinoğlu, F. ve Rol, S. (2020). Covid-19 Pandemisi ve Turizm Üzerindeki Etkileri. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Salgın Hastalıklar Özel Sayısı, 233-258
  • Arslan E., ve Kendir H. (2020). COVID-19 Salgını Sonrası Yükselen Trend Kırsal Turizm: Zile Örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4): 3668-3683.
  • Atay, L. (2020). Covid-29 Salgını ve Turizme Etkileri. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 17(1).
  • Aydın, B. ve Doğan, M. (2020). Yeni Koronavirüs (COVİD-19) Pandemisinin Turistik Tüketici Davranışları ve Türkiye Turizmi Üzerindeki Etkilerinin Değerlendirilmesi. Pazarlama Teorisi ve Uygulamaları Dergisi, 6 (1), 93-115.
  • Bahar, O., Çelik İlal, N. (2020). The Economic Effects of Coronavirus (COVİD-19) in the Tourism Industry. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(1), 125-139.
  • Çakır, P. ve. Barakazı M. (2020). Koranavirüs Sürecinin Turizm Sektörüne Etkisi ve Salgına Karşı Alınan Tedbirler, Anadolu üni. Sosyal bilimler dergisi, c:20, s:3, 313-332.
  • Çetin G., ve Göktepe, S. (2020). Covıd-19 Pandemisinin Turizm Endüstrisi Üzerindeki Etkileri, Editörler: D. Demirbaş, V. Bozkurt ve S. Yorgun, Covid-19 Pandemisinin Ekonomik,Toplumsal ve Siyasal Etkileri, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Yayınları.
  • Çınar, F. ve Özkaya B. (2020). Koronavirüs (COVİD-19) Pandemisinin Medikal Turizm Faaliyetlerine Etkisi. Sağlık ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi 2020, Cilt 2, Sayı 2, 35-50.
  • Düzgün, E. ve Kurt A. (2020)., Covid-19 (Koronavirüs) Salgınının Turist Rehberleri Üzerindeki Etkileri: Ankara Turist Rehberleri Odası Örneği, KSBD, Sonbahar, Y. 12, S. 23: 18-38
  • Dwyer, L., Forsyth, P., Spurr, R., ve Van Ho, T. (2006). Economic Effects of the World Tourism Crisis on Australia. Tourism Economics, 12(2), 171-186.
  • Eugenio-Martin, J. L., ve Campos-Soria, J. A. (2014). Economic Crisis and Tourism Expenditure Cutback Decision. Annals of Tourism Research, 4, 53-73.
  • Gössling, S., Scott D. ve Hall, M. C. (2020). Pandemics, Tourism and Global Change: A Rapid Assessment of COVİD-19. Journal of Sustainable Tourism. Erişim: https://doi.org/10.1080/09669582.2020.1758708
  • Hale, T., Petherick, A., Phillips, T., ve Webster, S. (2020). Variation in Government Responses to COVİD-19. Blavatnik school of government working paper, 31.
  • Işık Erol, S. (2020). Covid-19'un Turizm Sektöründe İstihdama Etkisi: İtalya, İspanya ve Türkiye Örnekleri, İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi Yıl: 2020, Cilt: 8, Sayı: 2, s.38-49.
  • Kalkınma Bakanlığı,(2018), On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023), Turizm Özel İhtisas Komisyonu Raporu, Ankara.
  • Kabadayı, M ve Kardeş, N. (2020). Kovid-19'un (Koronavirüsün) Yerli Turist Davranışı ve Seyahat Eğilimlerine Etkileri, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4): 3703-3719. Karadeniz, E, Beyaz F.S., Ünlübulduk, S. ve Kayhan L.E. (2020). Covid-19 Salgınının Turizm Sektörüne etkilerinin ve Uygulanan Stratejilerin Değerlendirilmesi: Otel Yöneticileri Üzerinde Bir Araştırma, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(4): 3116-3136.
  • Kiper O., Ö. Saraç, o.Çolak ve O. Batman (2020), Covid-19 Salgınıyla Oluşan Krizlerin Turizm Faaliyetleri Üzerindeki Etkilerinin Turizm Akademisyenleri Tarafından Değerlendirilmesi, Balıkesir Uni, The Journal Of Social Science Enstitu, 23(43).
  • İbiş, S. (2020). Covid-19 Salgınının Seyahat Acenteleri Üzerine Etkisi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(1): 85-98.
  • Korkut, Y.,. Eken M, Zeren. F. ve. Altunışık R. (2020). Covid- 19 Pandemisinin Turizm Üzerindeki Etkileri: Borsa İstanbul Turizm Endeksi Ü zerine Bir İnceleme, Gaziantep üni. Journal of social sciences, 71-86. Küçükaltan, D., Tükeltürk, Ş. A., ve Çiftçi, G. (2015). Otel İşletmelerinde Kriz Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Lee, C.-C., ve Chen, C.-J. (2011). The Reaction of Elderly Asian Tourists to Avian Influenza and SARS. Tourism Management, 32(6), 1421–1422.
  • Mahase, E. (2020). Coronavirus: Global Stocks of Protective Gear Aredepleted, with Demand at “100 times” Normal Level, WHO Warns. BMJ 2020;368:m543 doi: 10.1136/bmj.m543 (Published 10 February 2020). https://www.bmj.com/content/bmj/368/bmj.m543.full.pdf.
  • Oran, İ. B. (2020). Covid-19’un Uluslararası Turizm Üzerinde Diğer Krizlerden Farklı Etkileri. Turkish Studies, 15(4), 807-826.
  • Özaltın Türker, G. (2020). Covid-19 Salgını Turizm Sektörünü Nasıl Etkiler? Turizm Akademisyenleri Perspektifinden Bir Değerlendirme. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 207-224.
  • Özcan,.ve Kar M. (2020). Büyük Tecrit Sonrası Turizm Sektörünün Geleceği, Editörler: Şeker, M. Özer A. ve Korkut C., Küresel Salgının Anatomisi İnsan ve Toplumun Geleceği, Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi.
  • Özçoban, E. (2020), Koronavirüs’ün (Covid-19) Turizm Sektörü Üzerindeki Etkileri ve Türkiye’nin Kırsal Turizm Potansiyeli Üzerine Bir Analiz, Turkish Studies, 15(4), 853-867.
  • Özdemir- Altınay, M. (2020). Covıd-19 Salgını Sonrası Alınan Önlemlerle Turizm: Muhtemel Senaryolar. Journal of Recreation and Tourism Research, 7 (2), 222-238.
  • Öztaş, K ve T. Karabulut (2006). Turizm Ekonomisi Genel Turizm Bilgileri, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Page, S.J. and Getz, D. (1997). The Business of Rural Tourism: International Perspectives. UK: International Thomson Business Press.
  • Papatheodorou, A., Rosselló, J., ve Xiao, H. (2010). Global Economic Crisis and Tourism: Consequences and Perspectives. Journal of Travel Research, 49(1), 39-45.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (2020, 02 25). Covid 19 (2019-n CoV Hastalığı) Rehberi (BilimKurulu Çalışması). T.C. Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü
  • Tang, T. C., ve Wong, K. N. (2009). The SARS Epidemic and International Visitor Arrivals to Cambodia: Is the Impact Permanent or Transitory? Tourism Economics, 15(4), 883-890.
  • T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, (2020) Sınır Bülteni, Kasım 2020.
  • Torales, J.,O’Higgins, M., Castaldelli-Maia, J. M., ve Ventriglio, A. (2020). The outbreak of COVİD-19 Corona Virus and İts İmpact On Global Mental Health. International Journal of Social Psychiatry.
  • TURSAB, (2020), Son Verilerle Türkiye Turizm İstatistikleri Raporu, Kasım 2020, Sayı:2.
  • Tse, T. S. (2006). Crisis Management in Tourism. Editörler: D. Buhalis, & C. Costa, Tourism Management Dynamics (s. 28-38). Elsevier Butterworth-Heinemann.
  • Wen, J., Kozak, M., Yang, S. ve Liu, F. (2020). COVİD-19: Potential Effects on Chinese Citizens Lifestyle and Travel. Tourism Revie.
  • WHO. (2020). Coronavirus Disease 2019 (COVİD-19) Situation Report – 52. https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200312-sitrep52-Covid-19.pdf?sfvrsn=e2bfc9c0_4 .
  • Yenişehirlioğlu, E. ve Sahla H. (2020). Covıd 19 Pandemisinin Türkiye İç Turizmine Yansımaları: Değişen Talep Üzerine Bir Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Covid-19 Sosyal Bilimler Özel Sayısı Yıl:19 Sayı:37, 355-368.
  • Yazıcı Ayyıldız, A. (2020), Covid-19 Salgın Döneminde Otellerin Pazarlama Stratejileri: Kuşadası Örneği BMIJ, (2020), 8(3): 3328-3358.
  • Zheng, Y.,Goh, E., & Wen, J. (2020). The Effects of Misleading Media Reports About COVİD-19 on Chinese Tourists’ Mental Health: a Perspective Article. Anatolia, 31(2), 337-340.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turizm (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Durgun

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Gönderilme Tarihi 2 Şubat 2021
Kabul Tarihi 20 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Durgun, A. (2021). Covid-19 Sonrası Türk Turizm Sektöründe Oluşabilecek Fırsatlar ve Riskler. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 12(23), 79-95. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.872884

Cited By










Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Mayıs ve Kasım aylarında olmak üzere yılda iki defa yayımlanan, beş yılını doldurmuş çift kör hakemli uluslararası bir dergidir. Dergimiz 06.04.2015 tarihinden itibaren EBSCO Host’ta, Akademia Sosyal Bilimler İndeksi (ASOS), SOBIAD ve Google akademik indeksinde taranmaktadır. TR Dizin indeksinde taranması için de girişimlerde bulunulmuş olup değerlendirilme süreci devam etmektedir. 

This work is licensed under CC BY-NC-SA 4.0