Ulûmu’l-Kur'ân’dan olan vucûh, kelimelerin çok anlamlılığıyla alakalıdır. Bir kelimenin bir ayette ifade ettiği anlam ile diğer ayetlerde ifade ettiği manalar zaman zaman farklılaşabilmektedir. Bu değişim ise ancak dile olan vukufiyetle anlaşılabilmektedir. Kur'ân-ı Kerim’de sıkça geçen ve temelde “elçi” manası verilen “rasûl” kelimesine Vucûhu’l-Kur'ân bağlamında bakıldığında onun Kur'ân’da “haberci, peygamber, cinlerden bir peygamber, meleklerden bir elçi, Kur'ân/kutsal kitap” gibi zengin bir anlam yelpazesi içerisinde kullanıldığı görülür. Bu manaların tespiti ise ancak ayetlerin bağlamından hareketle yapılabilmektedir. Bu makale, “Vucûhu’l-Kur'ân” bağlamında Kur'ân’ın önemli kelimelerinden biri olan “rasûl” sözcüğünü analiz etmeyi ve Kur'ân’ın doğru anlaşılmasında kelimelerin dil içerisindeki zengin kullanımlarına dikkat çekmeyi hedeflemektedir.
Askerî Ebû Hilâl Hasen b. Abdillah b. Sehl (2007). el-Vucûh ve’n-Nezâir. Tahkik: Muhammed Osman. Kahire: Mektebetu’s-Sekâfeti’d-Dîniyye.
Avvâ, Selva Muhammed (1998). el-Vucûh ve’n-Nezâir fi’l-Kur'âni’l-Kerim. Kahire: Dâru’ş-Şurûk.
Bağavî, Ebû Muhammed el-Huseyn b. Mes’ûd (1409). Me’âlimu’t-Tenzîl. Riyad: Dar-ı Tayyibe.
Beşer, Faruk (2005). “Vahiy: Keyfiyeti Alanı ve Devamlılığı Konusunda Bir Anlama Denemesi”. Usûl (3/1): 43-66.
Beydâvî, Abdullah b. Ömer b. Muhammed Nâsıruddîn. Envâru’t-Tenzîl ve Esrâru’t-Te’vîl. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
Cerrahoğlu, İsmail (2015). Tefsîr Usûlü. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
Dâmeğânî, Ebû Abdillah el-Huseyn b. Muhammed. el-Vucûh ve’n-Nezâir li Elfâzı-Kitâbillâhi’l-Azîz. Tahkik: Abdulhamîd Ali. Beyrut: Dâru’l-Kutubi’l-İlmiyye.
Durmuş, Zülfikar (2008). “İslam Düşüncesine Resul-Nebî Ayrımı -Kur'ân Bağlamında Eleştirel Bir Yaklaşım-”. Diyanet İlmi Dergi (44/3): 49-72.
Hîrî, Ebû Abdirrahman İsmail b. Ahmed ed-Darîr (1996). Vucûhu’l-Kur'ân’i’l-Kerim. Tahkik: Fâtıma Yusuf el-Hıyemî. Dımaşk: Dâru’s-Sekâ.
Isfehânî, Ebû’l-Kâsım el-Huseyn b. Muhammed Râğıb (1998). el-Mufredât fî Ğarîbi’l-Kur'ân. Tahkik: Muhammed Halil Aytânî. Beyrut: Daru’l-Ma’rife.
İbn Fâris, Ebû’l-Huseyn Ahmed, (1979). Mu’cemu Mekâyîsi’l-Luğa. Tahkîk: Abdusselam Muhammed Harun. Beyrut: Dâru’l-Fikr.
İbn Kesîr, Ebû’l-Fidâ İsmail. Tefsîru’l-Kur'âni’l-Azîm.
Karagöz, Mustafa (2008). “Vücûh Ve Nezâirin Terimleşme Süreci -‘Nezâir’in ‘Eş Anlamlılık’ Olarak Tanımlanması Sorunu-”. Bilimname (XIV/1): 7-33.
Karaman, Hayreddin vd. (2007). Kur'ân Yolu Türkçe Meâl ve Tefsîr. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
Kaya, Süleyman (2015). “Vücûh ve Nezâir Kitapları Bağlamında Kur'ân’da Te’vîl Kavramı”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi (4/4): 922-945.
Kurtubî, Ebû Abdillah Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr (2006). el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur'ân ve’l-Mubeyyin limâ Tedammenehû mine’s-Sünneti ve Âyi’l-Furkân. Beyrut: Muessesetu’r-Risâle.
Mâturîdî, Ebû Mansur Muhammed (2004). Tefsiru’l-Kur'âni’l-Azîm/Te’vîlâtu Ehli’s-Sunne. Beyrut: Muessesetu’r-Risâle.
Mukâtil b. Suleyman (1979). Tefsîr-i Mukâtil b. Suleyman. Tahkîk: Doktor Abdullah Mahmûd Şahhâte.
Mukâtil b. Suleyman (1994). el-Eşbâh ve’n-Nezâir fi’l-Kur'âni’l-Kerim. Tahkîk: Abdullah Mahmud Şahhâte. Mısır: Merkez-i Tahkîki’-Turâs.
Mutçalı, Serdar (1995). el-Mu’cemu’l-Arabiyyu’l-Hadîs / Arapça-Türkçe Sözlük. İstanbul, Dağarcık Yayınları.
Nesefî, Ebû’l-Berakât Abdullah b. Ahmed b. Mahmûd (1984). Tefsîru’n-Nesefî (Medâriku’t-Tenzîl ve Hakâiku’t-Te’vîl). İstanbul: Kahraman Yayınları.
Öztürk, Mustafa (2011). Kur'ân-ı Kerim Meâli (Anlam ve Yorum Merkezli Çeviri). İstanbul: Düşün Yayıncılık.
Râzî, Fahruddin Muhammed (1981). Mefâtîhu’l-Ğayb (Tefsîr-i Kebîr). Beyrut: Dâru’l-Fikr.
Sa’âlibî, Abdulmelik b. Muhammed (1984). el-Eşbâh ve’n-Nezâir Fi’l-Elfâzı’l-Kur'âniyye Elletî Terâdefet Mebânîha ve Tenevve’at Meânîha. Tahkik: Muhammed el-Mısrî. Kâhire: Âlemu’l-Kutub.
Semerkandî, Ebû’l-Leys Nasr b. Muhammed b. İbrahim. Bahru’l-Ulûm (Tefsîru’s-Semerkandî). Mektebetu Mişkâti’l-İslamiyye.
Aydın, Z. A. (2017). VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA “RASÛL” KELİMESİNİN ANLAM ALANI. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 287-304.
AMA
Aydın ZA. VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA “RASÛL” KELİMESİNİN ANLAM ALANI. ASBİ. Haziran 2017;17(2):287-304.
Chicago
Aydın, Zeynel Abidin. “VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA ‘RASÛL’ KELİMESİNİN ANLAM ALANI”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17, sy. 2 (Haziran 2017): 287-304.
EndNote
Aydın ZA (01 Haziran 2017) VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA “RASÛL” KELİMESİNİN ANLAM ALANI. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17 2 287–304.
IEEE
Z. A. Aydın, “VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA ‘RASÛL’ KELİMESİNİN ANLAM ALANI”, ASBİ, c. 17, sy. 2, ss. 287–304, 2017.
ISNAD
Aydın, Zeynel Abidin. “VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA ‘RASÛL’ KELİMESİNİN ANLAM ALANI”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 17/2 (Haziran 2017), 287-304.
JAMA
Aydın ZA. VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA “RASÛL” KELİMESİNİN ANLAM ALANI. ASBİ. 2017;17:287–304.
MLA
Aydın, Zeynel Abidin. “VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA ‘RASÛL’ KELİMESİNİN ANLAM ALANI”. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, c. 17, sy. 2, 2017, ss. 287-04.
Vancouver
Aydın ZA. VUCÛHU’L-KUR’AN BAĞLAMINDA “RASÛL” KELİMESİNİN ANLAM ALANI. ASBİ. 2017;17(2):287-304.