This study focuses on the use of Instagram
as a public relations tool in brand communication. In this context, it is aimed
to explain how Instagram is used as a public relations tool in the context of
brand communication and how content on Instagram published by brands can have
an impact on users' interaction level. For this purpose, according to social
brands Social Media Research in February 2018, the first 10 brands in the most
successful brands list in Instagram constitute the sample of the research. The
share of these samples was examined by the participatory observation and
content analysis method between February 1-28, 2018. As a result of the
findings, it was concluded that the corporate public relations shares in the
postings they share in Instagram accounts are relatively small, that they share
more with product-service promotion, competition, promotion and advertising in
the context of marketing public relations, and that they increase user
interaction by creating brand awareness in the shares they use and encourage to
use besides hashtag and mention.
Brand Communication Public Relations Instagram Content Management User Interaction
Bu çalışma, Instagram’ın marka iletişimi bağlamında halkla ilişkiler
aracı olarak kullanımına odaklanmaktadır. Bu bağlamda, Instagram’ın marka
iletişimi bağlamında halkla ilişkiler aracı olarak nasıl kullanıldığı ve
Instagram’da markaların paylaştıkları içeriklerin kullanıcıların etkileşim
düzeyi üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda Social Brands’in 2018-Şubat ayı Sosyal Medya Araştırması’na
göre, Instagram’daki En Başarılı Markalar sıralamasında yer alan ilk 10 marka
araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Örneklem olarak alınan bu markaların
1-28 Şubat 2018 tarihleri arasındaki paylaşımları katılımcı gözlem ve içerik
analizi tekniği ile incelenmiştir. Elde edilen bulgular neticesinde, markaların
Instagram hesaplarında kurumsal halkla ilişkiler amaçlı paylaşımlarının oldukça
az olduğu, daha çok pazarlama amaçlı halkla ilişkiler bağlamında ürün-hizmet
tanıtımı, yarışma, promosyon ve reklamla ilgili paylaşımda bulundukları;
hashtag ve mention kullandıkları ve kullanmaya özendirdikleri paylaşımlarda
marka farkındalığı yaratarak kullanıcı etkileşimini artırdıkları sonucuna
ulaşılmıştır.
Marka İletişimi Halkla İlişkiler Instagram İçerik Yönetimi Kullanıcı Etkileşimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 3 |
E-posta: sbedergi@ibu.edu.tr