The aim of the present study was to understand the role of authentic living, self-alienation, accepting external influence, and benevolence of the world assumption in predicting counselor self efficacy of counselor trainees. Participants were undergraduate students, who were enrolled in the third (N=123) and fourth (N=195) years of psychological counseling and guidance programs at two public universities in İstanbul. The data was gathered via World Assumptions Scale (benevolence of the world subscale), Counselor Self-Efficacy Scale (CSES), Authenticity Scale and information form. Results showed that the authentic living, self-alienation, accepting external influence, and benevolence of the world assumption were significant variables in predicting counselor self-efficacy.
Bu çalışma, psikolojik danışmanlık öğrencilerinin danışman öz-yeterliliklerini yordamada otantiklik ve dünyaya ilişkin varsayımların rolünü anlamak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, İstanbul'da bulunan iki devlet üniversitesinin Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Ana Bilim Dalında lisans eğitimi görmekte olan üçüncü (N=123) ve dördüncü (N=195) sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Veriler, kişisel bilgi formu, Danışman Öz-Yeterlik Ölçeği, Dünyaya ilişkin varsayımlar ölçeği (iyilik varsayımı alt boyutu) ve Otantiklik Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırma sonucunda, danışman özyeterliliğinin, otantikliğin alt boyutları olan kendine yabancılaşma, dışsal etkiye açıklık ve otantik yaşama ile iyilik varsayımı tarafından yordandığı saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | February 19, 2020 |
Acceptance Date | September 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
BAUNSOBED