The current research aims to explore the viewpoints of social studies
teacher candidates about instructional material development and usage in social
studies courses. The phenomenological research method that is one of the
qualitative research methods was used in the research. Sixteen social studies
teacher candidates (9 females, 7 males) participated in the research.
Participants were selected to the purposive sampling method. A semi-structured
interview form, unstructured observation notes, and documents were used to
collect the data. Collected data were evaluated with the descriptive analysis
method. The research results have revealed that social studies teacher
candidates consider using instructional material as an indispensable part of
social studies courses. In addition, almost whole teacher candidates who
designed at least three different materials to teach for their learning acquisitions
used PowerPoint presentation during teaching. Though all candidates used smartboard,
nobody utilized whiteboard and textbooks. It is also seen that the candidates
followed to rules of material design and their using material skills was
adequately improved. Lastly, the candidates pointed out that using
instructional material have some significant contributions to social studies
courses such as active participation, concretization, and permanent learning.
Bu
araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal bilgiler
derslerinde öğretim materyali geliştirme ve kullanımı hakkındaki görüşlerini keşfetmektir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni
kullanılmıştır. Araştırmaya 16 sosyal bilgiler öğretmen adayı (9 kadın, 7
erkek) katılmıştır. Katılımcılar, amaçlı örnekleme yöntemiyle seçilmiştir. Veri
toplamak için yarı-yapılandırılmış görüşme formu, yapılandırılmamış gözlem
notları ve dokümanlar kullanılmıştır. Araştırmanın verileri, betimsel analiz
yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçları, sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının öğretim materyali kullanımını sosyal bilgiler dersinin
vazgeçilmez bir parçası olarak gördüklerini ortaya koymaktadır. Bunun yanında
seçtikleri kazanımların öğretimi için en az 3 farklı materyal geliştiren
öğretmen adaylarının neredeyse tamamı, ders anlatımı sırasında PowerPoint
sunusu kullanmıştır. Ayrıca tüm adaylar, ders anlatımı sırasında akıllı tahtayı
kullanırken, hiç kimse beyaz yazı tahtasından ve ders kitaplarından
yararlanmamıştır. Dahası, adayların materyal geliştirme ilkelerine uydukları ve
materyal kullanma becerilerinin yeterince gelişmiş olduğu görülmüştür. Son
olarak adaylar, sosyal bilgiler derslerinde öğretim materyali kullanımının
aktif katılım sağlama, konuyu somutlaştırma ve kalıcı öğrenme gibi katkılarına
vurgu yapmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Educational Sciences |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2019 |
Submission Date | March 26, 2019 |
Acceptance Date | June 19, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 22 Issue: 41 |
Baun SOBED