Research Article
BibTex RIS Cite

MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ BİLİM DALLARINDA YAPILAN FLÜT İLE İLGİLİ LİSANSÜSTÜ TEZLERDE ARAŞTIRMA EĞİLİMLERİ

Year 2019, Volume: 22 Issue: 41, 113 - 132, 15.06.2019
https://doi.org/10.31795/baunsobed.581255

Abstract

Lisansüstü programların bir alanı
olan ve müzik öğretmenliği bilim dalları çatısı altında sürdürülen lisansüstü
eğitim faaliyetleri, bireylerin müzik öğretmenliği mesleği alanında
derinlemesine çalışarak uzmanlaşması ve üst seviyede bilgiye sahip olmasını
sağlayan eğitim süreçleridir. Müzik öğretmenliği lisansüstü programlarında
alanın gereği olarak birçok çalgının eğitimine yer verilmektedir. Bu süreçte
gerçekleştirilen flüt eğitimi de çalgı eğitiminin bir alanı olarak müzik
öğretmenliği bilim dallarının programlarında yer alarak bu alandaki lisansüstü
tez çalışmalarını beraberinde getirmektedir. Müzik öğretmenliği bilim
dallarında yapılan flüt ile ilgili lisansüstü tezlerdeki araştırma
eğilimlerinin belirlenmesinin amaçlandığı bu çalışma, doküman incelemesi
tekniğinin kullanıldığı nitel bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemi, amaçlı
örnekleme yöntemi ile belirlenen ve müzik öğretmenliği bilim dallarında flüt
ile ilgili olarak yapılan 12’si doktora ve 30’u yüksek lisans olmak üzere
toplam 42 tezden oluşmaktadır. Araştırmaya ait veriler araştırmacı tarafından
geliştirilen “Lisansüstü Tez Sınıflandırma Formu” yoluyla elde edilmiş ve verilerin
analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmanın bulgularından yola
çıkılarak, müzik öğretmenliği bilim dallarında gerçekleştirilen flüt ile ilgili
lisansüstü tezlerin yıllara, üniversitelere, konu alanlarına, araştırma
yöntemlerine, çalışmaya dahil edilen grubu belirleme şekline, örneklem seçme
yöntemlerine, geçerlik-güvenirlik yöntemlerine, veri toplama araçlarına ve veri
analiz yöntemlerine göre nasıl bir dağılım gösterdiği sorularına cevap aranmış
ve konu ile ilgili önerilere yer verilmiştir.

References

  • Acuner, H.Y. ve Türkan, M. (2016). Türkiye’de Din Eğitimi Alanı’nda Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Konu Yönelimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (43), 1334-1343.
  • Alabaş, R., Polat, Ü. ve Kamer, T. (2012). Öğretmenlerin Kariyer Gelişimlerinde Lisansüstü Eğitim: Tercih Sebepleri ve Süreçte Karşılaştıkları Sorunlar. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (4), 89-107.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods In Education. (6th ed.). New York: Routledge.
  • Çifçi, T. (2017). Türkiye’de Coğrafya Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin (2006-2017)
  • Eğilimleri. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 864-887.
  • Evrekli, E., İnel, D., Deniş, H. ve Balım, A. G. (2011). Fen Eğitimi Alanındaki Lisansüstü Tezlerdeki Yöntemsel ve İstatistiksel Sorunlar. İlköğretim Online, 10 (1), 206-218.
  • Gençel Ataman, Ö. (2006). Ülkemizde Flüt Ve Flüt Eğitimi Alanlarında Yapılan Lisansüstü Tezler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 341-352.
  • Gençel Ataman, Ö. (2014). Müzik Öğretmeni Adaylarının Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Balıkesir Üniversitesi Örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 43, 1-15.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (3. Bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hazır Bıkmaz, F., Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Atak Altınyüzük, C. (2013). Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Yapılan Doktora Tezlerine Ait İçerik Çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38 (168), 288-303.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 94-114. Köksalan, B. (1999). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Köksalan, B., İlter, İ. ve Görmez, E. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Lisansüstü Eğitim İsteklilikleri Üzerine Bir Çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 277–299.
  • Kurt, A. ve Erdoğan, M. (2015). Program Değerlendirme Araştırmalarının İçerik Analizi ve Eğilimleri: 2004-2013 Yılları Arası. Eğitim ve Bilim, 40 (178), 199-224.
  • Oğuzkan, F. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. (3. Bs.). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Sevgi, H.M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Eğilimlerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 44-53.
  • Şahin, M., Göğebakan Yıldız, D. ve Duman, R. (2011). Türkiye’deki Sosyal Bilgiler Eğitimi Tezleri Üzerine Bir Değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 96-121. Şenyurt, S ve Özer Özkan, Y. (2017). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. İlköğretim Online, 16 (2), 628-653.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Çıtak, G. G., Kezer, F., Yıldırım, Ö. Y., Bilican, S., Büyükturan, E. B., Şekercioğlu, G., Yalçın, N., Erdem, E. & Özmen, D. T. (2010). Eğitim Bilimleri Enstitülerinde Tamamlanmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (2000-2008) (Rapor No: 09B5250006). Ankara: Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Raporu.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe Eğitimi Araştırmalarında Eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (3), 1767-1781.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, D. (2016). Uluslararası Dil Dergilerinde Yayımlanan Makalelerin Amaç/Konu ve Yöntem Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36 (2), 399-425.
  • Yükseköğretim Kurulu. (Nisan 2016). Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği. 21 Ocak 2019 tarihinde http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.21510&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=L%C4%B0SANS%C3%9CST%C3%9C%20E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%20VE%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20Y%C3%96NETMEL%C4%B0%C4%9E%C4%B0. adresinden erişildi.

Research Trends In Postgraduate Thesis Studies On Flute In Departments Of Music Education

Year 2019, Volume: 22 Issue: 41, 113 - 132, 15.06.2019
https://doi.org/10.31795/baunsobed.581255

Abstract

Postgraduate
education activities executed under departments of music education which are
listed under the category of postgraduate programs are the kind of educational
processes that can enable the individuals to become experts in teaching of
music profession and that can acquire them a top level of educational
background. As required by the field study itself, a wide range of musical
instruments are taught in postgraduate programs of teaching of music. Flute education
which takes place at this process as one domain of instrument education is
integrated to the departmental programs of music education and it can thus
introduce postgraduate thesis studies in relevant field. This paper that aims
to unveil research dispositions in postgraduate studies on flute in departments
of music education is a qualitative research that employs document analysis
technique. Research sampling consists of a total of 42 theses selected via
purposeful sampling method.  Out of the
total sampling; 12 theses are selected from PhD studies on flute in departments
of music education and 30 theses are selected from master's studies. Research
data were collected via “Postgraduate Thesis Classification Form” developed by
the researcher and in the analysis of collected data content analysis was
employed. Based on the findings of this research, postgraduate theses on flute
in departments of music education have been analyzed with respect to their
distribution on the basis of years, universities, subject fields, research
methods, selection method of the analyzed group in the study, selection methods
of the sampling, validity-reliability methods, data collection tools and data
analysis methods and suggestions on the research question have thus been
provided.  

References

  • Acuner, H.Y. ve Türkan, M. (2016). Türkiye’de Din Eğitimi Alanı’nda Yapılan Lisansüstü Çalışmaların Konu Yönelimleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9 (43), 1334-1343.
  • Alabaş, R., Polat, Ü. ve Kamer, T. (2012). Öğretmenlerin Kariyer Gelişimlerinde Lisansüstü Eğitim: Tercih Sebepleri ve Süreçte Karşılaştıkları Sorunlar. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (4), 89-107.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods In Education. (6th ed.). New York: Routledge.
  • Çifçi, T. (2017). Türkiye’de Coğrafya Eğitimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin (2006-2017)
  • Eğilimleri. Tarih Kültür ve Sanat Araştırmaları Dergisi, 6 (4), 864-887.
  • Evrekli, E., İnel, D., Deniş, H. ve Balım, A. G. (2011). Fen Eğitimi Alanındaki Lisansüstü Tezlerdeki Yöntemsel ve İstatistiksel Sorunlar. İlköğretim Online, 10 (1), 206-218.
  • Gençel Ataman, Ö. (2006). Ülkemizde Flüt Ve Flüt Eğitimi Alanlarında Yapılan Lisansüstü Tezler. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17 (1), 341-352.
  • Gençel Ataman, Ö. (2014). Müzik Öğretmeni Adaylarının Lisansüstü Eğitime Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Balıkesir Üniversitesi Örneği). Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 43, 1-15.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (3. Bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hazır Bıkmaz, F., Aksoy, E., Tatar, Ö. ve Atak Altınyüzük, C. (2013). Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Yapılan Doktora Tezlerine Ait İçerik Çözümlemesi (1974-2009). Eğitim ve Bilim, 38 (168), 288-303.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5 (2), 94-114. Köksalan, B. (1999). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler. Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Köksalan, B., İlter, İ. ve Görmez, E. (2010). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Sosyo-Kültürel Özellikleri ve Lisansüstü Eğitim İsteklilikleri Üzerine Bir Çalışma (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği). Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 277–299.
  • Kurt, A. ve Erdoğan, M. (2015). Program Değerlendirme Araştırmalarının İçerik Analizi ve Eğilimleri: 2004-2013 Yılları Arası. Eğitim ve Bilim, 40 (178), 199-224.
  • Oğuzkan, F. (1993). Eğitim Terimleri Sözlüğü. (3. Bs.). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayını.
  • Sevgi, H.M. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Bilimsel Araştırma Eğilimlerinin Belirlenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 44-53.
  • Şahin, M., Göğebakan Yıldız, D. ve Duman, R. (2011). Türkiye’deki Sosyal Bilgiler Eğitimi Tezleri Üzerine Bir Değerlendirme. Sosyal Bilgiler Eğitimi Araştırmaları Dergisi, 2 (2), 96-121. Şenyurt, S ve Özer Özkan, Y. (2017). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılan Yüksek Lisans Tezlerinin Tematik ve Metodolojik Açıdan İncelenmesi. İlköğretim Online, 16 (2), 628-653.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınları.
  • Tavşancıl, E., Çokluk, Ö., Çıtak, G. G., Kezer, F., Yıldırım, Ö. Y., Bilican, S., Büyükturan, E. B., Şekercioğlu, G., Yalçın, N., Erdem, E. & Özmen, D. T. (2010). Eğitim Bilimleri Enstitülerinde Tamamlanmış Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi (2000-2008) (Rapor No: 09B5250006). Ankara: Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Raporu.
  • Varışoğlu, B., Şahin, A. ve Göktaş, Y. (2013). Türkçe Eğitimi Araştırmalarında Eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13 (3), 1767-1781.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (10. Bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, D. (2016). Uluslararası Dil Dergilerinde Yayımlanan Makalelerin Amaç/Konu ve Yöntem Açısından İncelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 36 (2), 399-425.
  • Yükseköğretim Kurulu. (Nisan 2016). Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği. 21 Ocak 2019 tarihinde http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?MevzuatKod=7.5.21510&MevzuatIliski=0&sourceXmlSearch=L%C4%B0SANS%C3%9CST%C3%9C%20E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M%20VE%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20Y%C3%96NETMEL%C4%B0%C4%9E%C4%B0. adresinden erişildi.
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Educational Sciences
Authors

Özge Gençel Ataman This is me 0000-0002-4621-8609

Publication Date June 15, 2019
Submission Date March 6, 2019
Acceptance Date May 23, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 22 Issue: 41

Cite

APA Gençel Ataman, Ö. (2019). MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ BİLİM DALLARINDA YAPILAN FLÜT İLE İLGİLİ LİSANSÜSTÜ TEZLERDE ARAŞTIRMA EĞİLİMLERİ. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(41), 113-132. https://doi.org/10.31795/baunsobed.581255

Baun SOBED