Year 2018,
Volume: 13 Issue: 25, 295 - 320, 30.06.2018
Mustafa Yazıcı
,
Ali Kurt
References
- Kaynakça
Akgün, S. (2008) Fen bilgisi öğretiminde laboratuar kullanımının öğrencilerin başarılarına disiplinler arası etkisi, Yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,Kars.
Alkan, G. (2013) Fen ve teknoloji derslerinde farklı deney türleri kulanmanın ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, laboratuara yönelik tutumlarına ve fen kaygı düzeylerine etkileri, Yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
Arılı, M. & Nazik, M.(2004). Bilimsel araştırmaya giriş (3. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
Baltürk, B. (2006) Fen bilgisi öğretmen ve öğretmen adaylarının laboratuar kullanımında karşılaştıkları zorluklar ve çözüm önerileri, Yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,Kars.
Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
Başaran, B. (1992). Yönetimde insan ilişkileri, Ankara: Gül Yayınevi.
Çepni, S. & Ayvacı S.(2006). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji ögretimi, Ankara: Pegama Yayıncılık.
Demirel, Ö.(1999). Öğretme sanatı, Ankara: Pagem Yayıncılık.
Ekiz, D.( 2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara : Anı Yayıncılık.
Fidan, N. & Erden, M. (1986). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Kadlıoğlu
Matbaası, 263s
Gürkan, Ç. (1988). İlkokul programı ve öğretim yöntemleri. Ankara: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Geçer, K. (2005). Fen bilgisi dersleri laboratuar uygulamalarında karşılaşılan bazı güçlükler, Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,Van.
Güneş, M.H.,Dilek, N. Ş., Topal, N.& Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde labaratuvar kullanımın a yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2) 1-11.
Kaptan, F.(1999). Fen bilgisi öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi, (21. Baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
Kesercioğlu, T., Balım, A. G.,Öztürk, İ. & Çavaş, B. (2004). Biyoloji uygulamaları-I, İzmir: Gema Gelişim Basım Yayın.
Küçüköner, Y. (2010 ) 8. Sınıf fen ve teknoloji dersinde kullanılan laboratuar araç-gereçlerinin meb’in belirlediği hedef kazanımlarla ilişkisi ve bu araç-gereçlere yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Bingöl Örneği), Yüksek lisans tezi. Erzincan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
Korkmaz, H. (2000)Fen öğretiminde araç-gereç kullanımı ve laboratuar uygulamaları açısından öğretmen yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(5), 242-252.
Kozcu, N. (2006). Fen bilgisi dersinde laboratuar yöntemiyle öğretimin öğrenci başarısına, hatırda tutma düzeyine ve duyuşsal özellikleri üzerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
Özçınar, Z. (1995). İlkokullarda fen öğretiminde laboratuar etkinliklerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Taşdemir, A. (2004). Fen bilgisi öğretmenliği kimya laboratuvarı dersinde çözeltiler konusunun öğrenilmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin etkileri, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
TTK, (2005). Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim fen ve teknoloji programı. Talim Terbiye Kurulu. http://www.meb.gov.tr. adresinden 13.01.2017 tarihinde alınmıştır.
Türk, S. (2010) İlköğretim fen bilgisi öğretmenlerinin laboratuar yeterliklerinin belirlenmesi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
YÖK, 1997. Milli eğitimi geliştirme projesi kitapları. Öğretim elemanı kılavuzu ünite 15. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/12924 adresinden 12.01.2017 tarihinde alınmıştır.
Ortaokul Fen Bilimleri Dersinde Laboratuvar Kullanımının Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi
Year 2018,
Volume: 13 Issue: 25, 295 - 320, 30.06.2018
Mustafa Yazıcı
,
Ali Kurt
Abstract
Bu çalışmada ortaokul fen bilimleri derslerinde
laboratuvar kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve derse olan
ilgilerine katkısı, öğretmen ve öğrenci görüşleri doğrultusunda incelenmiştir.
Çalışma, 2016–2017 eğitim-öğretim yılında Kahramanmaraş ilinde görev yapan 67 fen
bilimleri öğretmeni ve bu okullarda öğrenim gören 400 ortaokul 7. sınıf
öğrencisi ile yapılmıştır. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden tarama
(survey) modeliyle yürütülmüştür. Veri toplama aracı olarak “öğretmen görüş
anketi” ve “öğrenci görüş anketi” kullanılmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen
verilerden, laboratuvar kullanımında öğrencilerin derse olan ilgi ve
dikkatlerinin arttığı ve öğrenmenin daha kolay ve kalıcı hale geldiği tespit
edilmiştir. Ayrıca derslerin deneysel olarak yaparak yaşayarak yapılmasının öğrencilerin
bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerine katkı sağladığı belirlenmiştir.
References
- Kaynakça
Akgün, S. (2008) Fen bilgisi öğretiminde laboratuar kullanımının öğrencilerin başarılarına disiplinler arası etkisi, Yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,Kars.
Alkan, G. (2013) Fen ve teknoloji derslerinde farklı deney türleri kulanmanın ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına, laboratuara yönelik tutumlarına ve fen kaygı düzeylerine etkileri, Yüksek lisans tezi. Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
Arılı, M. & Nazik, M.(2004). Bilimsel araştırmaya giriş (3. Baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
Baltürk, B. (2006) Fen bilgisi öğretmen ve öğretmen adaylarının laboratuar kullanımında karşılaştıkları zorluklar ve çözüm önerileri, Yüksek lisans tezi. Kafkas Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,Kars.
Başar, H. (1999). Sınıf yönetimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
Başaran, B. (1992). Yönetimde insan ilişkileri, Ankara: Gül Yayınevi.
Çepni, S. & Ayvacı S.(2006). Kuramdan uygulamaya fen ve teknoloji ögretimi, Ankara: Pegama Yayıncılık.
Demirel, Ö.(1999). Öğretme sanatı, Ankara: Pagem Yayıncılık.
Ekiz, D.( 2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara : Anı Yayıncılık.
Fidan, N. & Erden, M. (1986). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Kadlıoğlu
Matbaası, 263s
Gürkan, Ç. (1988). İlkokul programı ve öğretim yöntemleri. Ankara: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
Geçer, K. (2005). Fen bilgisi dersleri laboratuar uygulamalarında karşılaşılan bazı güçlükler, Yüksek lisans tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü,Van.
Güneş, M.H.,Dilek, N. Ş., Topal, N.& Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde labaratuvar kullanımın a yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri, Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2) 1-11.
Kaptan, F.(1999). Fen bilgisi öğretimi, Ankara: Anı Yayıncılık.
Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi, (21. Baskı), Ankara: Nobel Yayınları.
Kesercioğlu, T., Balım, A. G.,Öztürk, İ. & Çavaş, B. (2004). Biyoloji uygulamaları-I, İzmir: Gema Gelişim Basım Yayın.
Küçüköner, Y. (2010 ) 8. Sınıf fen ve teknoloji dersinde kullanılan laboratuar araç-gereçlerinin meb’in belirlediği hedef kazanımlarla ilişkisi ve bu araç-gereçlere yönelik öğretmen görüşlerinin incelenmesi (Bingöl Örneği), Yüksek lisans tezi. Erzincan Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzincan.
Korkmaz, H. (2000)Fen öğretiminde araç-gereç kullanımı ve laboratuar uygulamaları açısından öğretmen yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(5), 242-252.
Kozcu, N. (2006). Fen bilgisi dersinde laboratuar yöntemiyle öğretimin öğrenci başarısına, hatırda tutma düzeyine ve duyuşsal özellikleri üzerine etkisi, Yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
Özçınar, Z. (1995). İlkokullarda fen öğretiminde laboratuar etkinliklerinin değerlendirilmesi, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Taşdemir, A. (2004). Fen bilgisi öğretmenliği kimya laboratuvarı dersinde çözeltiler konusunun öğrenilmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin etkileri, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
TTK, (2005). Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretim fen ve teknoloji programı. Talim Terbiye Kurulu. http://www.meb.gov.tr. adresinden 13.01.2017 tarihinde alınmıştır.
Türk, S. (2010) İlköğretim fen bilgisi öğretmenlerinin laboratuar yeterliklerinin belirlenmesi, Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
YÖK, 1997. Milli eğitimi geliştirme projesi kitapları. Öğretim elemanı kılavuzu ünite 15. http://www.yok.gov.tr/documents/10279/12924 adresinden 12.01.2017 tarihinde alınmıştır.