Research Article
BibTex RIS Cite

Spor Bilimleri Fakültelerinde Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Covid-19 Salgını Sebebiyle Yoğunlaşan Online Eğitime Karşı Bakış Açılarını Keşfetmek

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 19 - 43, 30.06.2021

Abstract

İlk kez 2019 yılının aralık ayında Çin’nin Wuhan kentinde ortaya çıkan korona virüsü bu tarihten sonra tüm dünyada hızla yayılmaya başlamış ve 11 Mart 2020 tarihi itibari ile Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından pandemi olarak kabul edilmiştir. Etkisi bütün dünyada hissedilen korona virüs (covid-19) salgını birçok alanda olduğu gibi eğitim dünyasını da olumsuz olarak etkilemiştir. Bu araştırmanın amacı spor bilimleri fakültelerinde görev yapan öğretim üyelerinin covid-19 salgını sebebiyle yoğunlaşan online eğitimi karşı bakış açılarının incelenmesidir. Araştırma 2020 yılında farklı spor bilimleri fakültelerinde görev yapan 13 öğretim üyesi ile yürütülmüştür. Veriler derinlemesine görüşmeler yoluyla toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Verilerin analizleri sonucunda, spor bilimleri fakültesi öğretim üyelerinin online eğitime yönelik yarı-yapılandırılmış sorulara verdikleri cevaplar analiz edilerek, araştırma altı tema altında sunulmuştur. Bu temalar şunlardır: (1) Online eğitim algısı, (2) Yaşanılan problemler, (3) Yüz-yüze eğitim ile online eğitimin arasındaki fark, (4) Online eğitimde uygulamalı ders, (5) Online eğitim ölçme değerlendirme uygulamaları ve (6) Avantaj ve dezavantajları şeklinde oluşturulmuştur. Pandemi döneminde online eğitim her ne kadar eğitimin aksamaması konusunda eğitici ve öğrencilere destek olsa da maalesef yüz yüze eğitimin yerini tutamadığı, bilişsel alandaki davranışların kazandırılmasında online eğitimin etkisi olduğunun ancak fiziksel, sosyal ve psiko-motor davranışların oluşmasında problem yaşandığı, özellikle teknolojik imkânsızlıkların online eğitimin kalitesini düşürdüğü sonucuna ulaşılmışlardır.

References

  • Abuhammad, S. (2020). Barriers to distance learning during the COVID-19 outbreak: A qualitative review from parents’ perspective. Heliyon, 6(11), 1-5. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05482Altaş, N. (2016). Türkiye’de Dinî Yükseköğretim Alanında Uzaktan Eğitimle İlgili Algı Sorunları ve İLİTAM Uygulamaları, Değerler Eğitimi Dergisi, 14 (31), 7-42.
  • Arat, T. ve Bakan, Ö. (2011). Uzaktan Eğitim ve Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4). Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T. ve Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
  • Bilge, F., Kelecioğlu, H. ve Akman, Y. (2005). Öğretim Elemanlarının İş Doyumlarının İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 47-60.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(1), 24-40.
  • Budzinski, J. W., Farrell, B., Pluye, P., Grad, R. M., Repchinsky, C., Jovaisas, B. ve Johnson-Lafleur, J. (2012). An online knowledge resource and questionnaires as a continuing pharmacy education tool to document reflective learning. American Journal of Pharmaceutical Education, 76 (5).
  • Celen, F. K., Celik, A. ve Seferoglu, S. S. (2018). Yükseköğretimde çevrim-içi öğrenme: Sistemde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of European Education, 1(1), 25-34.
  • Çetin, O., Çalışkan, E. ve Menzi, N. (2013). The views of academics about web-based instruction. Elementary Education Online, 12(3). Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Education Studies, 7(2), 78-98.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Saban, A. ve Ersoy, A. (Edt.), Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı.
  • Genç, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Sürecinde İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Bakışları. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Geray, C. (2007). Distance Education in Turkey. International Journal of Education Policies, 1(1), 332- 62.
  • http-1. https://tr.euronews.com/2020/03/10/sagl-k-bakan-koca-koronavirus-covid-19-salg-n-ile-ilgili-ac-klama-yap-yor 03.10.2020 tarihinde erişildi
  • http-2. https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-51177538 adresinden 24.10.2020 tarihinde erişildi.
  • http-3. http://uzem.cbu.edu.tr/tr/uzaktan-egitim-nedir adresinden 22.10.2020 tarihinde erişildi.
  • http-4. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx23.10.2020 tarihinde erişildi. Hui, D. S., Azhar, E. I., Madani, T. A., Ntoumi, F., Kock, R., Dar, O., İppolito, G., Mchug, T., Memish, Z., Drosten, C., Zumla, A. ve Petersen, E. (2020). The continuing 2019-nCoV epidemic threat of novel coronaviruses to global health—The latest 2019 novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. International journal of infectious diseases, 91, 264-266.
  • Ibrahim, D. Z. ve Silong, A. D. (1997). Assuring quality learning support for teachers’ distance education program. In A paper presented at the 11th Annual Conference in Distance and Open Learning.
  • Jaggars, S. S. (2014). Choosing between online and face-to-face courses: Community college student voices. American Journal of Distance Education, 28(1), 27-38. James, A. R., Griffin, L. ve France, T. (2005). Perceptions of assessment in elementary physical education: A case study. Physical Educator, 62 (2), 1-12.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. ve Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of social and humanities sciences research, 7(53), 1262-1274.
  • Karp, G. G. ve Woods, M. L (2008). Preservice teachers’ perceptions about assessment and its implementation. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 327-346.
  • Kırmacı, Ö. ve Sami, A. (2018). Kampüs Öğrencilerinin Eşzamanlı Uzaktan Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 276-291.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber S. Turan (Çev. Ed.). Nobel Akademi Yayıncılık: Ankara.
  • Olcay, A. ve Döş, B. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin internete dayalı uzaktan eğitim yöntemine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 727-750.
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 salgını sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından atılan politika adımları. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. https://doi.org/10.24106/kefdergi.722280
  • Öztaş, S. ve Kılıç, B. (2017). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin öğrenci görüşleri açışından değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 6(2), 268-293.
  • Pınar, M. A. ve Akgül, G. D. (2020). Covid-19 salgını sürecinde fen bilimleri dersinin uzaktan eğitim ile verilmesine yönelik öğrenci görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences,10 (2), 461-486. https://doi.org/10.26579/jocress.377
  • Prati, C., Pelliccioni, G. A., Sambri, V., Chersoni, S. ve Gandolfi, M. G. (2020). COVID‐19: its impact on dental schools in Italy, clinical problems in endodontic therapy and general considerations. International Endodontic Journal, 53(5), 723.
  • Reime, M. H., Harris, A., Aksnes, J. ve Mikkelsen, J. (2008). The most successful method in teaching nursing students infection control–Elearning or lecture?. Nurse Education Today, 28(7), 798-806.
  • Richardson, J. C., Maeda, Y., Lv, J. ve Caskurlu, S. (2017). Social presence in relation to students’ satisfaction and learning in the online environment: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 71, 402-417.
  • Telli Yamamoto, G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 25-34.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar, M. (2008). Sanal Ortamda Eğitim ve Öğretimin Geleceği ve Olasi Sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 124.
  • Willis, J. (1996). A flexible framework for task-based learning. Challenge and Changei in Language Teaching, 52-62.
  • Yenilmez, K., Turgut, M. ve Balbağ, M. Z. (2017). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91-107.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H., Güner, B., Doğanay, G. ve Yılmaz, D. (2020). Veli algılarına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Palet Yayınları, Konya.
  • Yılmaz, K. ve Şahin, T. (2016). Eğitim fakültelerindeki araştırma görevlilerinin mesleki deneyimlerinin incelenmesi; araştırma görevlisi olmanın anlamına ilişkin fenomonolojik bir çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 143-168.
  • Yıldız, E. (2011). Web-tabanlı senkron derslerin öğretmen adaylarının uzaktan eğitime karşı tutumları ve senkron teknolojileri kabulleri üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • YÖK (2020,03,29). basınaçıklaması.yok.gov.tr:https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx adresinden alındı.
  • Zhang, W., Wang, Y., Yang, L. ve Wang, C. (2020). Suspending Classes Without Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy İn The Covıd-19 Outbreak. Journal Of Risk And Financial Management, 13(3), 3-6. Https://Doi. Org/10.3390/Jrfm13030055
Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 19 - 43, 30.06.2021

Abstract

References

  • Abuhammad, S. (2020). Barriers to distance learning during the COVID-19 outbreak: A qualitative review from parents’ perspective. Heliyon, 6(11), 1-5. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2020.e05482Altaş, N. (2016). Türkiye’de Dinî Yükseköğretim Alanında Uzaktan Eğitimle İlgili Algı Sorunları ve İLİTAM Uygulamaları, Değerler Eğitimi Dergisi, 14 (31), 7-42.
  • Arat, T. ve Bakan, Ö. (2011). Uzaktan Eğitim ve Uygulamaları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Dergisi, 14(1-2), 363-374.
  • Bakioğlu, B. ve Çevik, M. (2020). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4). Bayram, M., Peker, A. T., Aka, S. T. ve Vural, M. (2019). Üniversite öğrencilerinin uzaktan eğitim dersine karşı tutumlarının incelenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 330-345.
  • Bilge, F., Kelecioğlu, H. ve Akman, Y. (2005). Öğretim Elemanlarının İş Doyumlarının İncelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 47-60.
  • Birişçi, S. (2013). Video konferans tabanlı uzaktan eğitime ilişkin öğrenci tutumları ve görüşleri. Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Dergisi, 2(1), 24-40.
  • Budzinski, J. W., Farrell, B., Pluye, P., Grad, R. M., Repchinsky, C., Jovaisas, B. ve Johnson-Lafleur, J. (2012). An online knowledge resource and questionnaires as a continuing pharmacy education tool to document reflective learning. American Journal of Pharmaceutical Education, 76 (5).
  • Celen, F. K., Celik, A. ve Seferoglu, S. S. (2018). Yükseköğretimde çevrim-içi öğrenme: Sistemde yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of European Education, 1(1), 25-34.
  • Çetin, O., Çalışkan, E. ve Menzi, N. (2013). The views of academics about web-based instruction. Elementary Education Online, 12(3). Dikmen, S. ve Bahçeci, F. (2020). Covid-19 pandemisi sürecinde yükseköğretim kurumlarının uzaktan eğitime yönelik stratejileri: Fırat Üniversitesi örneği. Turkish Journal of Education Studies, 7(2), 78-98.
  • Ersoy, A. F. (2016). Fenomenoloji. Saban, A. ve Ersoy, A. (Edt.), Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı.
  • Genç, M. F. ve Gümrükçüoğlu, S. (2020). Koronavirüs (Covıd-19) Sürecinde İlâhiyat Fakültesi Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Bakışları. Electronic Turkish Studies, 15(4).
  • Geray, C. (2007). Distance Education in Turkey. International Journal of Education Policies, 1(1), 332- 62.
  • http-1. https://tr.euronews.com/2020/03/10/sagl-k-bakan-koca-koronavirus-covid-19-salg-n-ile-ilgili-ac-klama-yap-yor 03.10.2020 tarihinde erişildi
  • http-2. https://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-51177538 adresinden 24.10.2020 tarihinde erişildi.
  • http-3. http://uzem.cbu.edu.tr/tr/uzaktan-egitim-nedir adresinden 22.10.2020 tarihinde erişildi.
  • http-4. https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx23.10.2020 tarihinde erişildi. Hui, D. S., Azhar, E. I., Madani, T. A., Ntoumi, F., Kock, R., Dar, O., İppolito, G., Mchug, T., Memish, Z., Drosten, C., Zumla, A. ve Petersen, E. (2020). The continuing 2019-nCoV epidemic threat of novel coronaviruses to global health—The latest 2019 novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. International journal of infectious diseases, 91, 264-266.
  • Ibrahim, D. Z. ve Silong, A. D. (1997). Assuring quality learning support for teachers’ distance education program. In A paper presented at the 11th Annual Conference in Distance and Open Learning.
  • Jaggars, S. S. (2014). Choosing between online and face-to-face courses: Community college student voices. American Journal of Distance Education, 28(1), 27-38. James, A. R., Griffin, L. ve France, T. (2005). Perceptions of assessment in elementary physical education: A case study. Physical Educator, 62 (2), 1-12.
  • Karatepe, F., Küçükgençay, N. ve Peker, B. (2020). Öğretmen adayları senkron uzaktan eğitime nasıl bakıyor? Bir anket çalışması. Journal of social and humanities sciences research, 7(53), 1262-1274.
  • Karp, G. G. ve Woods, M. L (2008). Preservice teachers’ perceptions about assessment and its implementation. Journal of Teaching in Physical Education, 27, 327-346.
  • Kırmacı, Ö. ve Sami, A. (2018). Kampüs Öğrencilerinin Eşzamanlı Uzaktan Eğitimde Karşılaştıkları Sorunlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 14(3), 276-291.
  • Merriam, S. B. (2015). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber S. Turan (Çev. Ed.). Nobel Akademi Yayıncılık: Ankara.
  • Olcay, A. ve Döş, B. (2016). Turizm eğitimi alan öğrencilerin internete dayalı uzaktan eğitim yöntemine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 727-750.
  • Özer, M. (2020). Türkiye’de COVID-19 salgını sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından atılan politika adımları. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124-1129. https://doi.org/10.24106/kefdergi.722280
  • Öztaş, S. ve Kılıç, B. (2017). Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi dersinin uzaktan eğitim şeklinde verilmesinin öğrenci görüşleri açışından değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal, 6(2), 268-293.
  • Pınar, M. A. ve Akgül, G. D. (2020). Covid-19 salgını sürecinde fen bilimleri dersinin uzaktan eğitim ile verilmesine yönelik öğrenci görüşleri. Journal of Current Researches on Social Sciences,10 (2), 461-486. https://doi.org/10.26579/jocress.377
  • Prati, C., Pelliccioni, G. A., Sambri, V., Chersoni, S. ve Gandolfi, M. G. (2020). COVID‐19: its impact on dental schools in Italy, clinical problems in endodontic therapy and general considerations. International Endodontic Journal, 53(5), 723.
  • Reime, M. H., Harris, A., Aksnes, J. ve Mikkelsen, J. (2008). The most successful method in teaching nursing students infection control–Elearning or lecture?. Nurse Education Today, 28(7), 798-806.
  • Richardson, J. C., Maeda, Y., Lv, J. ve Caskurlu, S. (2017). Social presence in relation to students’ satisfaction and learning in the online environment: A meta-analysis. Computers in Human Behavior, 71, 402-417.
  • Telli Yamamoto, G. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 25-34.
  • Tuncer, M. ve Taşpınar, M. (2008). Sanal Ortamda Eğitim ve Öğretimin Geleceği ve Olasi Sorunlar. Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 124.
  • Willis, J. (1996). A flexible framework for task-based learning. Challenge and Changei in Language Teaching, 52-62.
  • Yenilmez, K., Turgut, M. ve Balbağ, M. Z. (2017). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91-107.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, E., Mutlu, H., Güner, B., Doğanay, G. ve Yılmaz, D. (2020). Veli algılarına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Palet Yayınları, Konya.
  • Yılmaz, K. ve Şahin, T. (2016). Eğitim fakültelerindeki araştırma görevlilerinin mesleki deneyimlerinin incelenmesi; araştırma görevlisi olmanın anlamına ilişkin fenomonolojik bir çalışma. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 143-168.
  • Yıldız, E. (2011). Web-tabanlı senkron derslerin öğretmen adaylarının uzaktan eğitime karşı tutumları ve senkron teknolojileri kabulleri üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • YÖK (2020,03,29). basınaçıklaması.yok.gov.tr:https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-uygulanacak-uzaktan-egitime-iliskin-aciklama.aspx adresinden alındı.
  • Zhang, W., Wang, Y., Yang, L. ve Wang, C. (2020). Suspending Classes Without Stopping Learning: China’s Education Emergency Management Policy İn The Covıd-19 Outbreak. Journal Of Risk And Financial Management, 13(3), 3-6. Https://Doi. Org/10.3390/Jrfm13030055
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sports Medicine
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Bekir Bariş Cihan 0000-0002-3107-3849

Ebru Araç Ilgar 0000-0002-0442-1158

Mehmet İnan 0000-0002-6483-4704

Publication Date June 30, 2021
Submission Date March 21, 2021
Acceptance Date May 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Cihan, B. B., Araç Ilgar, E., & İnan, M. (2021). Spor Bilimleri Fakültelerinde Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Covid-19 Salgını Sebebiyle Yoğunlaşan Online Eğitime Karşı Bakış Açılarını Keşfetmek. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 19-43.