Family
participation in science education includes the family’s cognitive, social and
affective support in achieving the objectives stated in the program. The
involvement of family in their children’s learning is crucial in respect to improve
their children’s interest in and ability to learn science. The
purpose of this study was to find out students’ ideas about family supporting
when they learn science in middle school. The sample consists of total 243
students including 78 sixth grade students, 84 seventh grade students and 81
eighth grade students from four different middle school at the east side of
Turkey. The Survey of Family
Involvement was used to collect the data. The data collected were
analyzed using quantitative methods. The results indicate that the active
participation of the family in the homework and activities of the students are
decreased when the grade levels are increased. Most of the students also
mention that their family does not support them via academic or emotional
during science learning process. Moreover, the results showed that family have
an important role to play in encouraging and supporting their children’s middle
school science learning at home, in school, and throughout their community.
Fen bilimleri eğitiminde aile katılımı, öğrencilerin
programda belirtilen kazanımlara ulaşmasında ailenin bilişsel, sosyal ve
duyuşsal yönden desteğini içermektedir. Ailenin çocuklarının öğrenmelerine
katılması, çocukların fen öğrenme becerisi ve ilgisini geliştirmek bakımından
oldukça önemlidir. Bu kapsamda araştırmanın amacı ortaokulda öğrenim gören
öğrencilerin fen öğrenme süreçlerine ailelerinin katılımına ilişkin
görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklemini Türkiye’nin doğusundaki
Kars ilinde dört ortaokuldan 6. sınıf 78, 7. sınıf 84 ve 8. sınıftan 81 olmak
üzere toplam 243 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırma nicel araştırma
yöntemlerinden tarama çalışmasını içermektedir. Araştırmanın verileri, “Aile Katılımı Öğrenci Görüş Anketi” ile
toplanmıştır. Veriler, nicel analiz metotları kullanılarak çözümlenmiştir.
Araştırmanın bulguları, öğrencilerin ev ödevleri ve etkinliklerine ailenin
aktif katılımının sınıf düzeyi artıkça zayıfladığını göstermiştir. Araştırmanın
sonuçları, ortaokulun üst sınıflarına devam eden öğrencilerin fen bilimleri
öğrenme süreçlerine bilişsel ve duyuşsal olarak aile desteğinin zayıfladığını
ortaya koymuştur. Özellikle ortaokulun üst sınıflarına devam eden öğrencilerin
ortaöğretime geçiş için hazırlandıkları düşünüldüğünde fen bilimleri eğitiminde
bilişsel ve duyuşsal olarak aile desteğine daha fazla ihtiyacı olacaktır. Bu
bağlamda ailelerin, çocuklarının fen bilimleri eğitimine daha fazla ve bilinçli
katılımlarının sağlanmasına yönelik eğitim programlarının düzenlenmesi faydalı
olacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 4 Issue: 1 |