Since Jerusalem had a
great importance in terms of the three great religions, the interest in this
city was always high and the members of the spiritual religions had lived
together peacefully for centuries under the Ottoman rule of al-Quds al-Sharif.
However, from the beginning of the 19th century the western states
started to take interest in the region and especially Mehmet Ali Pasha, who
dominated the region between the years 1831-1840, opened up Palestine and Syria
to the European influence in order to get the support of the European states
and then provided equal conditions to different religions. Setting the
conditions for the construction of new churches and the formation of missionary
organisations. In this process, many missionary organisations began to appear
in some areas that they considered holy, especially in Jerusalem. One of which
was the German Kaiserswerth Deaconesses, which operated smoothly in the region from
the middle of the 19th century until the British occupation of
Jerusalem. The Jerusalem Station for the Kaiserswerth missionary organisation
has always had an important place compared to Constantinople, Smyrna, Cairo,
Alexandria and Lebanon stations. Deaconesses who started working with
Kaiserswerth Hospital in the Holy Land, were also interested in the training of
hundreds of girls in the region by activating Talitha Kumi Girls School in the
following years. At the beginning of the 20th century, Kaiserswerth
wanted to carry out a more systematic study, aiming to reach all sections of
the society by opening a kindergarden, a teacher's school and an Arab Deaconess
School one after another. This study, to begin with, will give information about
the activities of the Kaiserswerth Deaconesses in the Ottoman Empire and, in
particular, in Jerusalem and its surroundings, then the establishment and works
of the Kaiserswerth Hospital will be discussed. In addition, the reasons this
mission opened a school for girls in Jerusalem will be explained; the education
of the deaconesses in the school and its importance in terms of the mission
will be evaluated. In addition, how activities were conducted within the
institution of the school (including the kindergarden, teachers' school and the Arab
Deaconess School), and the problems that started to be faced with the First
World War and the situation of their institutions after the British occupation
of Jerusalem.
Kudüs üç büyük din açısından büyük bir öneme sahip
olduğu için bu şehre ilgi daima üst seviyede olmuş ve semavî din mensupları
Kudüs'ün Osmanlı idaresi altında olduğu dönemde asırlarca huzur içerisinde bir
arada yaşamışlardı. Ancak 19. yüzyılın başlarından itibaren Batılı devletlerin
kutsal topraklara ilgi duymaya başlaması ve özellikle 1831-1840 yılları
arasında bölgeye hâkim olan Mehmet Ali Paşa’nın Avrupalı devletlerin desteğini
almak amacıyla Filistin ve Suriye’yi Avrupa etkisine açması sonrasında farklı
din mensuplarına eşit şartların sağlanması, bölgede yeni kiliselerin inşasına
ve misyon kuruluşlarının teşekkülüne ortam hazırladı. Bu süreçte birçok misyon
kuruluşu başta Kudüs olmak üzere kutsal kabul ettikleri bazı bölgelerde varlık
göstermeye başladılar. Bunlardan birisi de Alman Kaiserswerther
Diyakonezleri'dir ve bu misyon kuruluşu 19. yüzyılın ortalarından Kudüs'ün
İngilizler tarafından işgaline kadar bölgede sorunsuz bir şekilde faaliyet
yürütmüştür. Kaiserswerther Misyon Kuruluşu için Kudüs İstasyonu, İstanbul,
İzmir, Kahire, İskenderiye ve Lübnan istasyonlarına kıyasla daima önemli bir
yere sahip olmuştur. Kutsal topraklarda açılan Kaiserswerther Hastanesi ile
çalışmalara başlayan Diyakonezler, Talitha Kumi Kız Okulunun da faaliyete
geçmesiyle bölgede yüzlerce kız çocuğunun eğitimiyle ilgilenmişlerdi. 20.
yüzyılın başlarına gelindiğinde daha sistemli bir çalışma yürütmek isteyen
Kaiserswerther, birbiri ardına anaokulu, öğretmen okulu ve Arap Diyakonez Okulu
açarak toplumun her kesimine ulaşmayı hedeflemişti. Bu çalışmada, evvelâ
Kaiserswerther Diyakonezleri'nin Osmanlı Devleti'nde ve hususiyle de Kudüs ve
çevresinde faaliyete başlaması hakkında bilgi verilecek, daha sonra
Kaiserswerther Hastanesi'nin kuruluşu ve çalışmaları ortaya konacaktır. Ayrıca,
bu misyon kuruluşunu Kudüs'te bir kız okulu açmaya iten nedenler izah edilecek;
Diyakonezlerin okulda verdikleri eğitim ve bunun misyon açısından önemi
değerlendirilecektir. Bunlara ilaveten, okul bünyesinde açılan anaokulu,
öğretmen okulu ve Arap Diyakonez Okulunun nasıl faaliyet yürüttüğü, bu
kurumlarda kimlere eğitim verildiği ve Birinci Dünya Savaşı'yla birlikte
başlayan sıkıntılar ile İngilizler'in Kudüs'ü işgalinden sonra kurumun durumu
ortaya konacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |