Research Article
BibTex RIS Cite

DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 49 - 63, 31.10.2019
https://doi.org/10.46387/bjesr.633786

Abstract

Üniversiteler; bir ülkenin gelişmesi, kalkınması ve bünyesinde
gelecek nesilleri barındırması açısından oldukça önemli bir konumdadır.
Etkinlik, verimlilik, performans kavramları üniversitelerin kendi arasında ve
hatta fakültedeki bölümler arasında bile rekabetlerini sağlamadaki faktörler
olarak görülebilir. Yoğun rekabet piyasasında, üniversiteler için bu kavramlar
oldukça önemlidir. Bu
çalışmada Dumlupınar Üniversitesi Meslek Yüksekokulları performansları değerlendirilmeye
çalışılmıştır. Bu amaçla farklı ölçüm birimleri ile ifade edilebilen girdi ve
çıktıların bir arada değerlendirilmesine imkan verdiği için Veri Zarflama
Analizi (VZA) kullanılmıştır. Problemin çözümü LINGO programında yapılmıştır. VZA’nın
girdisi olarak öğrenci sayısı, akademik personel sayısı, idari personel sayısı,
bölüm sayısı alınmış, çıktı olarak mezun sayısı kullanılmıştır. Çalışmada
toplam on dört adet Meslek Yüksekokulu analiz dahil edilmiştir. Yapılan analiz
sonucunda; 5 Meslek Yüksekokulu etkin olarak bulunmuştur.

References

  • [1] M. E., Baysal, and B. Toklu, “Veri zarflama analizi ile bazı orta öğretim kurumlarının performanslarının değerlendirilmesi,” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 2, pp. 203-220, 2001.
  • [2] C. Yeşilyurt, “Türkiye’deki İktisat Bölümlerinin göreceli performanslarının Veri zarflama analizi yöntemiyle ölçülmesi,” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 23, no. 4, pp.135-147, 2009.
  • [3] İ. Çütcü, “Eğitim ekonomisinin Uluslarası karşılaştırılması kapsamında MYO’larının yerel ekonomilere etkisi,” Toros Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 3, no. 6, pp. 55-74, 2016.
  • [4] F. C. Dikmen, “Veri Zarflama Analizi ile Üniversitelerin Etkinliğinin Ölçülmesi,” Kocaeli Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl: 3-4, Sayı: 3-6, pp.1-22, 2008.
  • [5] Z. G., Göktolga and A. Artut, “Sivas ilinde liselerin veri zarflama analizi ile Değerlendirilmesi,” Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 12, no. 2, pp. 63-78, 2011.
  • [6] A., Kutlar and M. Kartal, “Cumhuriyet Üniversitesinin verimlilik analizi: fakülteler düzeyinde veri zarflama yöntemiyle bir uygulama,” Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 8, no. 1, pp. 49-79, 2004.
  • [7] R.K., Kıyıldı and M. Karaşahin, “Türkiye’deki hava alanlarının veri zarflama analizi ile Altyapı performansının değerlendirilmesi,” Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 10, no. 3, pp. 391-397, 2006.
  • [8] E. Uzgören and G. Şahin, “Dumlupınar Üniversitesi Meslek Yüksekokullarının Veri Zarflama analizi yöntemiyle ölçümü,” Dumlupınar Üniversitesi Uluslarası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, vol. 9, no. 18, pp. 91-110, 2013.
  • [9] Ü. Özden, “Veri zarflama analizi (VZA) ile Türkiye'deki vakıf üniversitelerinin etkinliğinin ölçülmesi”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, vol. 37, no. 2, pp. 167-185, 2008.
  • [10] İ. H., Seyrek, and H. A. Ata, “Veri Zarflama Analizi ve Veri Madenciliği ile Mevduat Bankalarında Etkinlik Ölçümü,” Journal of BRSA Banking & Financial Markets, vol. 4, no. 2, pp. 67-84, 2010.
  • [11] A. Ulucan, “Şirket Performanslarının Ölçülmesinde Veri Zarflama Analizi Yaklaşımı Genel Ve Sektörel Bazda Değerlendirmeler,” Hacettepe üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi dergisi, vol. 18, no. 1, pp. 405-418, 2000.
  • [12] A., Gülcü, H. Tutar, ve C. Yeşilyurt, “Sağlık sektöründe veri zarflama analizi yöntemi ile verimlilik analizi”, Seçkin Yayınları, Ankara, 2004.
  • [13] J. Beasley, “Determining teaching and research efficiencies,” Journal of the Operational Research Society, vol. 46, no. 4, pp. 441-452. 1995.
  • [14] Y. Çınar, “Türkiye’de Kamu Üniversitelerinin Eğitim-Araştırma Etkinlikleri Ve Etkinlik Artışında Stratejik Önceliklerin Rolü: Çok-Aktiviteli VZA Uygulaması,” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, vol. 68, no. 2, pp. 27-62, 2013.
  • [15] edergi.dpu.edu.tr, DPU Kurum İçi Değerlendirme Raporu, 2016.
  • [16] istatistik.yok.gov.tr, Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 2016.
  • [17] V. Bal, “Vakıf üniversitelerinde veri zarflama analizi ile etkinlik belirlenmesi,” Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 2, no. 1, pp. 1-20, 2013.
  • [18] M., Baysal, B., Alçılar, H., Çerçioğlu, and B. Toklu, “Türkiye'deki Devlet Üniversitelerinin 2004 yılı performanslarının, veri zarflama analizi yöntemiyle belirlenip buna göre 2005 yılı bütçe tahsislerinin yapılması,” Sakarya University Journal of Science, vol. 9, no. 1, pp. 67-73, 2005.
  • [19] K. O., Oruç, İ., Güngör, and M. F. Demiral, “Üniversitelerin etkinlik ölçümünde bulanık veri zarflama analizi uygulaması,” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 22, no. 1, pp. 279-294, 2009.
  • [20] İ., Ertuğrul and G. Sarı, “Veri zarflama analizi ile bir üniversitede lisans bölümlerinin etkinlik analizi,” Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 3, no. 3, pp. 65-85, 2017.
  • [21] J. Johnes and G. Johnes, “Research funding and performance in UK University departments of economics: A frontier analysis,” Economics of Education Review, vol. 174, no. 1, pp. 301-314. 1995.
  • [22] K. Yaralıoğlu, “Karar verme yöntemleri”, Detay Yayıncılık, 2010
Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 49 - 63, 31.10.2019
https://doi.org/10.46387/bjesr.633786

Abstract

References

  • [1] M. E., Baysal, and B. Toklu, “Veri zarflama analizi ile bazı orta öğretim kurumlarının performanslarının değerlendirilmesi,” Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 2, pp. 203-220, 2001.
  • [2] C. Yeşilyurt, “Türkiye’deki İktisat Bölümlerinin göreceli performanslarının Veri zarflama analizi yöntemiyle ölçülmesi,” Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 23, no. 4, pp.135-147, 2009.
  • [3] İ. Çütcü, “Eğitim ekonomisinin Uluslarası karşılaştırılması kapsamında MYO’larının yerel ekonomilere etkisi,” Toros Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol. 3, no. 6, pp. 55-74, 2016.
  • [4] F. C. Dikmen, “Veri Zarflama Analizi ile Üniversitelerin Etkinliğinin Ölçülmesi,” Kocaeli Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Yıl: 3-4, Sayı: 3-6, pp.1-22, 2008.
  • [5] Z. G., Göktolga and A. Artut, “Sivas ilinde liselerin veri zarflama analizi ile Değerlendirilmesi,” Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 12, no. 2, pp. 63-78, 2011.
  • [6] A., Kutlar and M. Kartal, “Cumhuriyet Üniversitesinin verimlilik analizi: fakülteler düzeyinde veri zarflama yöntemiyle bir uygulama,” Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 8, no. 1, pp. 49-79, 2004.
  • [7] R.K., Kıyıldı and M. Karaşahin, “Türkiye’deki hava alanlarının veri zarflama analizi ile Altyapı performansının değerlendirilmesi,” Süleyman Demirel Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 10, no. 3, pp. 391-397, 2006.
  • [8] E. Uzgören and G. Şahin, “Dumlupınar Üniversitesi Meslek Yüksekokullarının Veri Zarflama analizi yöntemiyle ölçümü,” Dumlupınar Üniversitesi Uluslarası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, vol. 9, no. 18, pp. 91-110, 2013.
  • [9] Ü. Özden, “Veri zarflama analizi (VZA) ile Türkiye'deki vakıf üniversitelerinin etkinliğinin ölçülmesi”, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, vol. 37, no. 2, pp. 167-185, 2008.
  • [10] İ. H., Seyrek, and H. A. Ata, “Veri Zarflama Analizi ve Veri Madenciliği ile Mevduat Bankalarında Etkinlik Ölçümü,” Journal of BRSA Banking & Financial Markets, vol. 4, no. 2, pp. 67-84, 2010.
  • [11] A. Ulucan, “Şirket Performanslarının Ölçülmesinde Veri Zarflama Analizi Yaklaşımı Genel Ve Sektörel Bazda Değerlendirmeler,” Hacettepe üniversitesi iktisadi ve idari bilimler fakültesi dergisi, vol. 18, no. 1, pp. 405-418, 2000.
  • [12] A., Gülcü, H. Tutar, ve C. Yeşilyurt, “Sağlık sektöründe veri zarflama analizi yöntemi ile verimlilik analizi”, Seçkin Yayınları, Ankara, 2004.
  • [13] J. Beasley, “Determining teaching and research efficiencies,” Journal of the Operational Research Society, vol. 46, no. 4, pp. 441-452. 1995.
  • [14] Y. Çınar, “Türkiye’de Kamu Üniversitelerinin Eğitim-Araştırma Etkinlikleri Ve Etkinlik Artışında Stratejik Önceliklerin Rolü: Çok-Aktiviteli VZA Uygulaması,” Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, vol. 68, no. 2, pp. 27-62, 2013.
  • [15] edergi.dpu.edu.tr, DPU Kurum İçi Değerlendirme Raporu, 2016.
  • [16] istatistik.yok.gov.tr, Yükseköğretim Bilgi Yönetim Sistemi. 2016.
  • [17] V. Bal, “Vakıf üniversitelerinde veri zarflama analizi ile etkinlik belirlenmesi,” Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol. 2, no. 1, pp. 1-20, 2013.
  • [18] M., Baysal, B., Alçılar, H., Çerçioğlu, and B. Toklu, “Türkiye'deki Devlet Üniversitelerinin 2004 yılı performanslarının, veri zarflama analizi yöntemiyle belirlenip buna göre 2005 yılı bütçe tahsislerinin yapılması,” Sakarya University Journal of Science, vol. 9, no. 1, pp. 67-73, 2005.
  • [19] K. O., Oruç, İ., Güngör, and M. F. Demiral, “Üniversitelerin etkinlik ölçümünde bulanık veri zarflama analizi uygulaması,” Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol. 22, no. 1, pp. 279-294, 2009.
  • [20] İ., Ertuğrul and G. Sarı, “Veri zarflama analizi ile bir üniversitede lisans bölümlerinin etkinlik analizi,” Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol. 3, no. 3, pp. 65-85, 2017.
  • [21] J. Johnes and G. Johnes, “Research funding and performance in UK University departments of economics: A frontier analysis,” Economics of Education Review, vol. 174, no. 1, pp. 301-314. 1995.
  • [22] K. Yaralıoğlu, “Karar verme yöntemleri”, Detay Yayıncılık, 2010
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Industrial Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Hasan Şahin 0000-0002-8915-000X

Publication Date October 31, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Şahin, H. (2019). DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI. Mühendislik Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 49-63. https://doi.org/10.46387/bjesr.633786
AMA Şahin H. DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI. BJESR. October 2019;1(1):49-63. doi:10.46387/bjesr.633786
Chicago Şahin, Hasan. “DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI”. Mühendislik Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi 1, no. 1 (October 2019): 49-63. https://doi.org/10.46387/bjesr.633786.
EndNote Şahin H (October 1, 2019) DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI. Mühendislik Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 1 1 49–63.
IEEE H. Şahin, “DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI”, BJESR, vol. 1, no. 1, pp. 49–63, 2019, doi: 10.46387/bjesr.633786.
ISNAD Şahin, Hasan. “DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI”. Mühendislik Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi 1/1 (October 2019), 49-63. https://doi.org/10.46387/bjesr.633786.
JAMA Şahin H. DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI. BJESR. 2019;1:49–63.
MLA Şahin, Hasan. “DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI”. Mühendislik Bilimleri Ve Araştırmaları Dergisi, vol. 1, no. 1, 2019, pp. 49-63, doi:10.46387/bjesr.633786.
Vancouver Şahin H. DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEKOKULLARI’NIN ETKİNLİKLERİNİN VERİ ZARFLAMA ANALİZİ İLE KARŞILAŞTIRILMASI. BJESR. 2019;1(1):49-63.