ÖZ
Amaç: Bu araştırma ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve beden imajı algısının başarı odaklı motivasyona etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipteki araştırma Ocak-Mart 2021 tarihleri arasında Balıkesir Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ebelik Bölümü öğrencilerinden online veri toplanarak yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 378 öğrenci oluşturmaktadır. Örnek büyüklüğü Epi info programında hesaplanmıştır. 378 kişilik evrende, %5 tip I hata, %50 prevalans, %3 sapma ve %20 yedek alınarak 338 gönüllü öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni başarı odaklı motivasyon, bağımsız değişkenleri ise sosyodemografik özellikler, benlik saygısı, beden imajıdır. Veriler, tanıtıcı özellikler soru formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Vücut Algısı Ölçeği ve Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği ile Google Forms üzerinden toplanmıştır. Analizlerde t testi, ANOVA (post hoc:Tukey), Pearson korelasyon analizi ve lineer regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma grubunda yaş ortalaması 20.50±1.06, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalaması 4.03±1.51, Vücut Algısı Ölçeği puan ortalaması 143.42±17.83, Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği puan ortalaması 137.90±22.08’dir. Başarı Odaklı Motivasyon puanı Vücut Algısı Ölçeği puanı arttıkça (p=0.000), anne eğitim durumu arttıkça (p=0.000), baba eğitim durumu arttıkça (p=0.000) artmaktadır. Tek değişkenli analizlerde anlamlı olan Benlik Saygısı Ölçeği puanı, medeni durum ve bölümden memnun olma değişkenleri lineer regresyon analizinde anlamlılığını yitirmiştir (p>0.05).
Sonuç: Araştırma grubunda başarı odaklı motivasyon puanı, benlik saygısı puanı ve beden imajı puanı orta düzeyde bulunmuştur. Başarı odaklı motivasyon puanı, beden imajı algısı ve anne baba eğitim durumu arttıkça artmaktadır. Başarı odaklı motivasyonun artırılması için öğrencilerin beden imajı algılarının yükseltilmesi önerilir.
-
-
-
ABSTRACT
Aim: This research was conducted to examine the effects of midwifery students' self-esteem and body image perception on success-oriented motivation.
Material and Method: The cross-sectional study was carried out by collecting online data from the students of Balıkesir University, Faculty of Health Sciences, Midwifery Department between January and March 2021. The universe of the research consists of 378 students. The sample size was calculated in the Epi info program. In a population of 378 people, 338 volunteer students were reached by taking 5% type I error, 50% prevalence, 3% deviation and 20% reserve. The dependent variable of the study is achievement-oriented motivation, and the independent variables are sociodemographic characteristics, self-esteem, and body image. The data were collected through the descriptive features questionnaire, the Rosenberg Self-Esteem Scale, the Body Image Scale, the Achievement-Oriented Motivation Scale, and Google Forms. T test, ANOVA (post hoc:Tukey), Pearson correlation analysis and linear regression analysis were used in the analyses.
Result: In the study group, the mean age was 20.50±1.06, the mean Rosenberg Self-Esteem Scale score was 4.03±1.51, the Body Image Scale mean score was 143.42±17.83, and the Achievement-Oriented Motivation Scale mean score was 137.90±22.08. Success-Oriented Motivation score increases as the Body Image Scale score increases (p=0.000), as the education level of the mother increases (p=0.000), and as the education level of the father increases (p=0.000). The variables of Self-Esteem Scale score, marital status and satisfaction with the department, which were significant in univariate analyzes, lost significance in linear regression analysis (p>0.05).
Conclusion: In the study group, success-oriented motivation score, self-esteem score and body image score were found to be moderate. Success-oriented motivation score increases as body image perception and parental education level increase. In order to increase success-oriented motivation, it is recommended to increase students' body image perceptions.
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
Bu eser Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.