Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Benlik Saygısı ve Beden İmajı Algısının Başarı Odaklı Motivasyona Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2021, , 170 - 177, 30.11.2021
https://doi.org/10.33716/bmedj.1028104

Öz

ÖZ
Amaç: Bu araştırma ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve beden imajı algısının başarı odaklı motivasyona etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Kesitsel tipteki araştırma Ocak-Mart 2021 tarihleri arasında Balıkesir Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Ebelik Bölümü öğrencilerinden online veri toplanarak yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini 378 öğrenci oluşturmaktadır. Örnek büyüklüğü Epi info programında hesaplanmıştır. 378 kişilik evrende, %5 tip I hata, %50 prevalans, %3 sapma ve %20 yedek alınarak 338 gönüllü öğrenciye ulaşılmıştır. Araştırmanın bağımlı değişkeni başarı odaklı motivasyon, bağımsız değişkenleri ise sosyodemografik özellikler, benlik saygısı, beden imajıdır. Veriler, tanıtıcı özellikler soru formu, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Vücut Algısı Ölçeği ve Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği ile Google Forms üzerinden toplanmıştır. Analizlerde t testi, ANOVA (post hoc:Tukey), Pearson korelasyon analizi ve lineer regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma grubunda yaş ortalaması 20.50±1.06, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği puan ortalaması 4.03±1.51, Vücut Algısı Ölçeği puan ortalaması 143.42±17.83, Başarı Odaklı Motivasyon Ölçeği puan ortalaması 137.90±22.08’dir. Başarı Odaklı Motivasyon puanı Vücut Algısı Ölçeği puanı arttıkça (p=0.000), anne eğitim durumu arttıkça (p=0.000), baba eğitim durumu arttıkça (p=0.000) artmaktadır. Tek değişkenli analizlerde anlamlı olan Benlik Saygısı Ölçeği puanı, medeni durum ve bölümden memnun olma değişkenleri lineer regresyon analizinde anlamlılığını yitirmiştir (p>0.05).
Sonuç: Araştırma grubunda başarı odaklı motivasyon puanı, benlik saygısı puanı ve beden imajı puanı orta düzeyde bulunmuştur. Başarı odaklı motivasyon puanı, beden imajı algısı ve anne baba eğitim durumu arttıkça artmaktadır. Başarı odaklı motivasyonun artırılması için öğrencilerin beden imajı algılarının yükseltilmesi önerilir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Yemenici Devrim AD, Bozkurt Ö, Özkara M. Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi 2020;4(1):56-66.
  • Kheirkhah M, Joghi ZZ, Jalal EJ, Haghani H. The relationship between self-efficacy and motivation among midwifery students of Tehran University of Medical Sciences in 2016. Der Pharmacia Lettre. 2017;9(1):29-37.
  • Nasser R, McInerney D. Achievement-oriented beliefs and their relation to academic expectations and school achievement among Qatari students. Educational Psychology. 2016;36(7):1219-41.doi: https://doi.org/10.1080/01443410.2014.993928
  • Ergin A, Karataş H. Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;33(4):868-87. doi: https://doi.org/10.16986/huje.2018036646
  • Karataş H, Erden M. Akademik motivasyon ölçeğinin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Education Sciences. 2012;7(4):983-1003.
  • Kavousipour S, Noorafshan A, Pourahmad S, Dehghani-Nazhvani A. Achievement motivation level in students of Shiraz University of Medical Sciences and its influential factors. Journal of advances in medical education & professionalism. 2015;3(1):26.
  • Tekir Ö, Yaşar Ö, Çevik C, Dikoğlu M, Kaymak GÖ. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin depresyon ve benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2018;8(1):15-21.
  • Çevik C, Tekir Ö, İnceler K, Dikoğlu M. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2014;1(1):11-21.doi:
  • Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2009;16(2):22-33.
  • Çifçi H, Kaya F, Daştan Bostancı N. Sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinde iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Caucasian Journal of Science. 2020;7(1):42-55.doi:
  • Kaya FŞ, Şarlı E. Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Psikolojik Dayanıklılık ve Benlik Saygısı ile İlişkisi. Eurasian Research in Sport Science. 2020;5(1):60-77.doi: https://doi.org/10.35333/ERISS.2020.170
  • Yılmaz FT, Sabancıoğulları S, Kumsar AK. Motivation in the first year of nursing education: It’s relationship with professional self-concept, self-esteem. Archives of Nursing Practice and Care. 2016;2(1):050-6.doi: https://doi.org/10.17352/2581-4265.000014
  • Top FÜ, Kaya B, editors. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin Sosyodemografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Yeni Symposium; 2009.
  • Giddens JF, Caputi L, Rodgers B. Development of Concepts for Concept-Based Teaching, 2019. 34 p.
  • Aslan H, Koç Z. Ortaokul Öğrencilerinin Beden İmajı ve Sosyal Kaygı Düzeyleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi. 2018;4(3):65-77.
  • Grogan S. Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. 3rd Edition ed. London: Routledge; 2016.
  • Kaya H, Öztürk A, Sarı E. Öğrenci hemşirelerin benlik saygısı ve öz-bakım gücü düzeyinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2005;13(54):85-94.
  • Aktaş A, Aştı Atabek, Bakanoğlu E, Çelebioğlu M. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin beden imgesi algısının belirlenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2010;18(2):63-71.
  • Çuhadaroğlu F. Gençlerde benlik saygısı ile ilgili bir araştırma. XXI Ulusal Psikiyatri ve Nöroloji Bilimleri Kongresi; Mersin 1985.
  • Hovardaoğlu S. Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmakoloji Dergisi Testler Özel Eki. 1992;1:26-7.doi:
  • Çıtak Tunç G, Bilgin Çıtak N, Ak B. Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı, narsisizm ve kişilik özellikleri: Devlet ve vakıf üniversitesi incelemesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi. 2020;3(1):16-27.
  • Aktaş A, Atabek Aştı T, Bakanoğlu E, Çelebioğlu M. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin beden imgesi algısının belirlenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2010;18(2):63-71.
  • Taskesen S. A Research on Learning Approaches and Achievement Focused Motivations of Prospective Visual Arts Teachers. International Education Studies. 2020;13(1):123-34. doi: https://doi.org/10.5539/ies.v13n1p123
  • Özcan D, Kaya FA. Üstün Zekalı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Başarı Odaklı Motivasyonlarının Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017;25(6):2357-68.
  • Randal A. Health or appearance?: reasons for exercise, body image and self-esteem in males. 1996.

Investigation of the Effects of Self-Esteem and Body Image Perception on Achievement-Oriented Motivation

Yıl 2021, , 170 - 177, 30.11.2021
https://doi.org/10.33716/bmedj.1028104

Öz

ABSTRACT
Aim: This research was conducted to examine the effects of midwifery students' self-esteem and body image perception on success-oriented motivation.
Material and Method: The cross-sectional study was carried out by collecting online data from the students of Balıkesir University, Faculty of Health Sciences, Midwifery Department between January and March 2021. The universe of the research consists of 378 students. The sample size was calculated in the Epi info program. In a population of 378 people, 338 volunteer students were reached by taking 5% type I error, 50% prevalence, 3% deviation and 20% reserve. The dependent variable of the study is achievement-oriented motivation, and the independent variables are sociodemographic characteristics, self-esteem, and body image. The data were collected through the descriptive features questionnaire, the Rosenberg Self-Esteem Scale, the Body Image Scale, the Achievement-Oriented Motivation Scale, and Google Forms. T test, ANOVA (post hoc:Tukey), Pearson correlation analysis and linear regression analysis were used in the analyses.
Result: In the study group, the mean age was 20.50±1.06, the mean Rosenberg Self-Esteem Scale score was 4.03±1.51, the Body Image Scale mean score was 143.42±17.83, and the Achievement-Oriented Motivation Scale mean score was 137.90±22.08. Success-Oriented Motivation score increases as the Body Image Scale score increases (p=0.000), as the education level of the mother increases (p=0.000), and as the education level of the father increases (p=0.000). The variables of Self-Esteem Scale score, marital status and satisfaction with the department, which were significant in univariate analyzes, lost significance in linear regression analysis (p>0.05).
Conclusion: In the study group, success-oriented motivation score, self-esteem score and body image score were found to be moderate. Success-oriented motivation score increases as body image perception and parental education level increase. In order to increase success-oriented motivation, it is recommended to increase students' body image perceptions.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Yemenici Devrim AD, Bozkurt Ö, Özkara M. Genç nesilde başarı odaklı motivasyon ve öz saygının kariyer stresi ile ilişkisi. Uluslararası Turizm, Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi 2020;4(1):56-66.
  • Kheirkhah M, Joghi ZZ, Jalal EJ, Haghani H. The relationship between self-efficacy and motivation among midwifery students of Tehran University of Medical Sciences in 2016. Der Pharmacia Lettre. 2017;9(1):29-37.
  • Nasser R, McInerney D. Achievement-oriented beliefs and their relation to academic expectations and school achievement among Qatari students. Educational Psychology. 2016;36(7):1219-41.doi: https://doi.org/10.1080/01443410.2014.993928
  • Ergin A, Karataş H. Üniversite öğrencilerinin başarı odaklı motivasyon düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2018;33(4):868-87. doi: https://doi.org/10.16986/huje.2018036646
  • Karataş H, Erden M. Akademik motivasyon ölçeğinin dilsel eşdeğerlik, geçerlik ve güvenirlik çalışması. Education Sciences. 2012;7(4):983-1003.
  • Kavousipour S, Noorafshan A, Pourahmad S, Dehghani-Nazhvani A. Achievement motivation level in students of Shiraz University of Medical Sciences and its influential factors. Journal of advances in medical education & professionalism. 2015;3(1):26.
  • Tekir Ö, Yaşar Ö, Çevik C, Dikoğlu M, Kaymak GÖ. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin depresyon ve benlik saygısı düzeylerinin incelenmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2018;8(1):15-21.
  • Çevik C, Tekir Ö, İnceler K, Dikoğlu M. Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerinin incelenmesi. Uluslararası Hakemli Hemşirelik Araştırmaları Dergisi. 2014;1(1):11-21.doi:
  • Dinçer F, Öztunç G. Hemşirelik ve ebelik öğrencilerinin benlik saygısı ve atılganlık düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2009;16(2):22-33.
  • Çifçi H, Kaya F, Daştan Bostancı N. Sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinde iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Caucasian Journal of Science. 2020;7(1):42-55.doi:
  • Kaya FŞ, Şarlı E. Spor Bilimleri Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Problem Çözme Becerilerinin Psikolojik Dayanıklılık ve Benlik Saygısı ile İlişkisi. Eurasian Research in Sport Science. 2020;5(1):60-77.doi: https://doi.org/10.35333/ERISS.2020.170
  • Yılmaz FT, Sabancıoğulları S, Kumsar AK. Motivation in the first year of nursing education: It’s relationship with professional self-concept, self-esteem. Archives of Nursing Practice and Care. 2016;2(1):050-6.doi: https://doi.org/10.17352/2581-4265.000014
  • Top FÜ, Kaya B, editors. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Benlik Saygıları ve Atılganlık Düzeylerinin Sosyodemografik Özellikleri Açısından İncelenmesi. Yeni Symposium; 2009.
  • Giddens JF, Caputi L, Rodgers B. Development of Concepts for Concept-Based Teaching, 2019. 34 p.
  • Aslan H, Koç Z. Ortaokul Öğrencilerinin Beden İmajı ve Sosyal Kaygı Düzeyleri. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi. 2018;4(3):65-77.
  • Grogan S. Body image: Understanding body dissatisfaction in men, women and children. 3rd Edition ed. London: Routledge; 2016.
  • Kaya H, Öztürk A, Sarı E. Öğrenci hemşirelerin benlik saygısı ve öz-bakım gücü düzeyinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2005;13(54):85-94.
  • Aktaş A, Aştı Atabek, Bakanoğlu E, Çelebioğlu M. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin beden imgesi algısının belirlenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2010;18(2):63-71.
  • Çuhadaroğlu F. Gençlerde benlik saygısı ile ilgili bir araştırma. XXI Ulusal Psikiyatri ve Nöroloji Bilimleri Kongresi; Mersin 1985.
  • Hovardaoğlu S. Psikiyatri, Psikoloji, Psikofarmakoloji Dergisi Testler Özel Eki. 1992;1:26-7.doi:
  • Çıtak Tunç G, Bilgin Çıtak N, Ak B. Hemşirelik öğrencilerinin benlik saygısı, narsisizm ve kişilik özellikleri: Devlet ve vakıf üniversitesi incelemesi. Uluslararası Eğitim Araştırmacıları Dergisi. 2020;3(1):16-27.
  • Aktaş A, Atabek Aştı T, Bakanoğlu E, Çelebioğlu M. Bir hemşirelik yüksekokulu öğrencilerinin beden imgesi algısının belirlenmesi. Florence Nightingale Journal of Nursing. 2010;18(2):63-71.
  • Taskesen S. A Research on Learning Approaches and Achievement Focused Motivations of Prospective Visual Arts Teachers. International Education Studies. 2020;13(1):123-34. doi: https://doi.org/10.5539/ies.v13n1p123
  • Özcan D, Kaya FA. Üstün Zekalı Olan ve Olmayan Öğrencilerin Başarı Odaklı Motivasyonlarının Belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 2017;25(6):2357-68.
  • Randal A. Health or appearance?: reasons for exercise, body image and self-esteem in males. 1996.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Tıp Bilimleri
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Esra Çevik 0000-0003-2798-9202

Filiz Aslantekin Özçoban 0000-0002-0402-6959

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Çevik, E., & Aslantekin Özçoban, F. (2021). Benlik Saygısı ve Beden İmajı Algısının Başarı Odaklı Motivasyona Etkisinin İncelenmesi. Balıkesir Medical Journal, 5(3), 170-177. https://doi.org/10.33716/bmedj.1028104