University Students' Attitudes Toward the
Determination of Gender Roles Research was conducted as methodological and
cross-sectional to determine attitudes towards gender roles and factors that
affect the attitudes of T.R. Usküdar
University students majoring in the School of Health Professions. Population
and sampling consist of 100 students of Istanbul Usküdar University students
majoring in the School of Health Professions. As data collection tool,
questionnaire and “Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği (TCRTÖ)” were used.
Questionnaire consists of two sections. First section includes questions about
socio-demographic characteristics of students and their parents, second section
includes questions about factors that may influence attitudes towards gender
roles. In accordance with the results obtained from the study, recommendations were
developed to gain egalitarian attitudes regarding gender roles.
Bu çalışma,
T. C. Üsküdar Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu öğrencilerinin
toplumsal cinsiyete yönelik tutum ve bu tutumları etkileyebilecek bazı faktörleri
belirleyebilmeyi amaçlamaktadır. Bu bağlamda araştırma kesitsel ve metodolojik
olarak yapılmış ve araştırma örneklemini Üsküdar Üniversitesi Meslek Yüksek
Okulu öğrencilerinden 100 katılımcı oluşturmuştur. Çalışmada kullanılan verilerin
toplanmasında sosyo-demografik bilgiler için, araştırmacı tarafından hazırlanan
anket formu ve katılımcıların toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarını
etkileyebileceği varsayılan faktörlerin ölçülmesinde “Toplumsal Cinsiyet Rolleri
Tutum Ölçeği (TCRTÖ)” kullanılmıştır. Mevcut araştırmada toplumsal cinsiyet
tutumları; evlilikte cinsiyet rolü, eşitlikçi ve geleneksel cinsiyet rolü,
kadının ve erkeğin cinsiyet rolünden oluşan alt boyutlar üzerinden
değerlendirilmiştir. Çalışma sonunda elde edilen verilerden yola çıkılarak
bahsi geçen toplumsal cinsiyet tutumlarının geliştirilmesine ve
kazandırılmasına yönelik öneriler getirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2019 |
Submission Date | January 1, 2019 |
Acceptance Date | January 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 3 |