This study critically examines the natural
environment messages given in the picture storybooks and it’s primarily focused
on the messages given through the illustrations and the texts of the books
written for preschool children. In this qualitative study where natural
environment messages in the illustrations and texts were examined, case study
was used. The data was collected the data by document review and examined by
content analysis with the help of 3 forms, developed by the researchers.For
this purpose, at the beginning of the study, books in the Children’s Library
located in a leading university in a capital city in Europe were scanned. After
the copies were eliminated, the remaining books were evaluated, first, whether
they were directly related with natural environment, and second, whether they
had living organism - natural environment interaction. As a result, a total of
58 books were analyzed by the researchers. Before analyzing the data,
researchers did the reliability and validity studies. At the end of the data
analysis, it was found out that the writers and the illustrators were mostly
giving positive natural environment messages to young readers but in a few
books, maybe unconsciously, they gave negative natural environment messages to
children. Accordingly, both kinds of these environmental messages were
explained thoroughly and by these messages, examples of positive/negative
environmental perceptions which might occur in children were given.
Recommendations were given to the writers, illustrators, publishers of the
picture storybooks, preschool teachers and preschool teacher candidates who are
using these picture books and researchers working in the field of preschool
education.
picture storybook illustration text nature environment natural environment message preschool
Bu araştırmada, resimli öykü kitaplarında
verilen doğal çevre mesajları eleştirel bir bakış açısıyla incelenmekle
birlikte temelde okul öncesi dönemdeki çocuklara yönelik hazırlanmış olan
kitaplardaki görseller ve metinler aracılığıyla verilen mesajlara
odaklanılmaktadır. Görseller ve metinlerde yer alan doğal çevre mesajlarını
inceleyen bu nitel araştırmada durum araştırması kullanılmıştır. Veriler doküman incelemesi yoluyla,
araştırmacılar tarafından geliştirilen 3 form yardımıyla toplanmıştır ve içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Bu amaçla, bir üniversitede
yer alan çocuk kütüphanesindeki kitaplar incelenerek kopyaları çıkarıldıktan
sonra, kitaplar ilk olarak doğal çevre ile doğrudan ilgili olup olmadığına
göre, ikinci olarak da canlı-doğal çevre etkileşimi içerip içermediğine göre
değerlendirilmiştir. Araştırmacılar tarafından incelenen toplam 58 kitaba
yönelik olarak elde edilen verilerin analizinden önce araştırmacılar geçerlik
ve güvenirlik çalışmaları gerçekleştirmişlerdir. Veri analizlerinin sonucunda,
yazarların ve çizerlerin resimli öykü kitapları aracılığıyla, okuyuculara
verdikleri olumlu doğal çevre mesajlarının yanında, bilinçsizce de olsa,
olumsuz doğal çevre mesajları verdikleri belirlenmiştir. Buna bağlı olarak,
belirlenen hem olumlu hem olumsuz çevre mesajları açıklanmış ve bu mesajlar
yoluyla çocuklarda oluşabilecek doğal çevre algılarına örnekler verilmiştir.
Son olarak, resimli öykü kitaplarının yazarlarına, çizerlerine, yayınevlerine,
bu resim kitaplarını kullanan okul öncesi öğretmenlerine, öğretmen adaylarına
ve okul öncesi eğitimi alanında çalışan araştırmacılara tavsiyelerde
bulunulmuştur.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education