The aim of this study is to determine the
pre-service teachers' competencies to eliminate possible misconceptions about
fractions and to examine these competencies according to different variables. The teaching methods preferred
by the prospective teachers have also been investigated. The study has been conducted
on the mixed method. The study group is composed of 52 teacher candidates who
are senior students of a state university elementary mathematics education
program. Eliminating Misconceptions
Form was used as data collection tool in the study. The analysis of the data was
carried out in four stages. Scoring Scale was used in this process. As a result
of the research, it was seen that the teacher candidates mostly preferred the
method of using a model in order to eliminate the misconceptions. They generally propose valid methods
but they are found to be inadequate to use these methods. Furthermore, there
were no significant relationships/differences between the competencies
according to variables of taking (or not) elective course of Misconceptions in Mathematics Education,
school type and general academic average.
Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının,
kesirlerle ilgili olarak öğrencilerde görülmesi muhtemel kavram yanılgılarını
gidermeye yönelik yeterlik durumlarını belirleyerek, bu yeterlikleri farklı
değişkenlere göre incelemektir. Bu kapsamda ayrıca öğretmen adaylarının söz
konusu yanılgıları gidermeye yönelik tercih ettikleri öğretim yöntemleri de
araştırılmıştır. Araştırma karma desende yürütülmüştür. Çalışma grubunu bir
devlet üniversitesinin ilköğretim matematik öğretmenliği lisans programının son
sınıfına devam etmekte olan 52 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri
toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan ve iki bölümden
oluşan Kavram Yanılgıları Giderme
Formu (KYGF) kullanılmıştır. Verilerin analizi dört aşamada
gerçekleştirilmiştir. Bu süreçte iki bölümden oluşan Puanlama Ölçeği (PÖ)
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının kesirlerde görülen
kavram yanılgılarını gidermek amacıyla çoğunlukla model kullanma yöntemini
tercih ettikleri ve genel olarak geçerli yöntemler önerdikleri fakat bu
yöntemleri söz konusu duruma uygun olarak kullanma noktasında yetersiz
kaldıkları görülmüştür. Ayrıca Matematik Eğitiminde Kavram Yanılgıları
seçmeli dersini alma-almama, mezun olunan okul türü ve genel akademik not
ortalaması değişkenlerine göre öğretmen adaylarının kavram yanılgıları giderme
yeterlikleri arasında anlamlı ilişkiler/farklılıklar gözlenmemiştir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education