In this study, it was aimed to investigate effect
of digital storytelling method on participants’ reflective thinking skill at
level of middle school. In this framework, pre-test post-test control group
model was used under semi-experimental design in this study. Study group
consisted of a total of 68 7th grade students, 35 in control group and 33 in
experimental group. In the experiment group, the lessons were continued with
digital storytelling activities, while in the control group, lessons included
research and investigation activities. The application was continued for 11
weeks and two different activities were conducted in both groups, one being the
individual and the other cooperating. “Reflective Thinking Scale” was used for
data collection prior and after implementation. Two participants in control
group didn't included analysis process because they creates outlier. According
to findings of the study, it was found a significant difference among groups'
corrected post-test scores, favoring the experimental group. Accordingly the
use of digital storytelling activities has an impact on the development of
participants' reflective thinking skills. In addition, it has been determined
that the number of activities/assignment performed by the participants in the
online learning environment of the course is effective on the development of
reflective thinking ability.
Bu çalışmada ortaokul düzeyinde dijital öyküleme yönteminin katılımcıların
yansıtıcı düşünme becerileri üzerindeki etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır.
Bu çerçevede bu çalışmada yarı deneysel desen kapsamında ön-test son-test
kontrol gruplu model kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi kontrol grubunda 35
ve deney grubunda 33 olmak üzere toplam 68 7. sınıf öğrencisi içermektedir.
Deney grubunda dersler dijital hikayeleme etkinlikleriyle sürdürülürken kontrol
grubunda derslerde araştırma-inceleme etkinliklerine yer verilmiştir. Uygulama
11 hafta sürdürülmüş olup her iki grupta da biri bireysel diğeri işbirlikli
olmak üzere iki farklı etkinlik yapılmıştır. Uygulama öncesi ve sonrasında
gruplardan veri toplamak için yansıtıcı düşünme ölçeği kullanılmıştır.
Katılımcılardan toplanan verilerle yapılan çalışmalar doğrultusunda kontrol
grubunda iki kişi uç değer oluşturduğu için analiz sürecine dahil edilmemiştir.
Çalışmanın bulgularına göre ön-test puanlarına göre düzeltilmiş son-test
puanları arasında, deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Buna göre
dijital hikayeleme etkinliklerinin kullanımının katılımcıların yansıtıcı
düşünme becerilerinin gelişimi üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 30, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 6 Issue: 3 |
All the articles published in the journal are open access and distributed under the conditions of CommonsAttribution-NonCommercial 4.0 International License
Bartın University Journal of Faculty of Education