Cildren’s literatüre does not only deal with the pozitive side of life. It also confronts the child with the negativities of life. These negativities include difficult topics such as racism, war, death and mourning. In this study, the themes of death and mourning are discussed whith the example of “Crying is Good”. In the book, death is concretized in accordance with the principle of relevance to the child and is told through a story to make it easier for the child to understand. Children are made to feel that death is as necessary as life. In addition, children were told that mourning was a natural and shameless situation. Written and visual data were collected using the document analysis method, and the findings were explained. It was concluded that the book “Crying is Good” can be used as a bibliotherapy in order to help the child make sense of death and get over the mourning process easily. At the same time, the cover picture of the book depicts death in a frightening way in a pitch black cloak, and it has been concluded that the child may be frightened by the book and not want to read it.
Çocuk edebiyatı yaşamın sadece olumlu tarafını ele almaz. Hayatın olumsuzluklarıyla da çocuğu yüzleştirir. Bu olumsuzluklar içinde ırkçılık, savaş, ölüm ve yas gibi zor konular vardır. Bu çalışmada bu konulardan ölüm ve yas temaları “Ağlamak Güzeldir” örneğiyle ele alınmıştır. Kitapta ölüm, çocuğa görelik ilkesine uygun olarak somutlaştırılmış ve çocuğun anlamasını kolaylaştırmak için bir hikâye üzerinden anlatılmıştır. Ölümün yaşam kadar gerekli olduğu çocuklara hissettirilmiştir. Ayrıca yas olgusunun doğal ve utanılmayacak bir durum olduğu çocuklara anlatılmıştır. Doküman analizi yöntemiyle yazılı ve görsel veriler toplanmış, elde edilen bulgular açıklanmıştır. Çocuğun ölümü anlamlandırabilmesi ve yas sürecini kolay atlatabilesine yardımcı olması açısından “Ağlamak Güzeldir” kitabının bir bibliyoterapi olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır. Aynı zamanda kitabın kapak resminde ölümün simsiyah bir pelerin içinde ürkütücü bir şekilde temsil edilmesi çocuğun kitaptan ürküp kitabı okumak istemeyebileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education |
Journal Section | Reviews |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2024 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | June 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 2 Issue: 1 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License International License.