Bu araştırma, pozitif psikoloji bağlamında üniversite öğrencilerinin iyimserlik düzeyi ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama türünde olup çalışma grubu ise 2020-2021 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan önlisans, lisans, yüksek lisans ve doktora programlarında 343’ü kadın 113’ü erkek olmak üzere 456 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunda bulunan öğrencilerin demografik özellikleriyle ilgili bilgi toplamak için Kişisel Bilgi Formu, iyimserlik düzeyini ölçmek için İyimserlik Ölçeği, yaşam doyumu düzeyini ölçmek için Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre iyimserliğin yaşam doyumunu yordayıcı bir özelliğinin olduğu görülmüştür. Bununla birlikte üniversite öğrencilerinin iyimserlik düzeyinde cinsiyet, yaş ve öğrenim görülen program türüne göre anlamlı farklılığın olmadığı; yaşam doyumu düzeyinde ise cinsiyete göre anlamlı bir farklılığın olmadığı, yaş ve öğrenim görülen program türüne göre anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra iyimserlik ve yaşam doyumu düzeyinde algılanan gelir düzeyi, algılanan ebeveyn tutumları ve istediği program türünde okuyup/okumama açısından anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur.
This research analyzes the relationship between the level of satisfaction with life and optimism in college students regarding positive psychology. The research is a correlational survey model that belongs to general survey models, and the experimental group involves 456 students, 343 female and 113 male, studying in associate degree, undergraduate, graduate and PhD programs in the 2020-2021 academic year. To obtain demographic information about the students in the experimental group, Personal Information Form was applied. To measure the level of optimism, the Optimism Scale was used and for the level of satisfaction with life, the Satisfaction with Life Scale was applied. In the study, it was found out that optimism predicts satisfaction with life. On the other side, the optimism level of college students in terms of gender, age, and type of program was not statistically significant. Regarding the level of satisfaction with life, it was seen that there was no statistically significant difference in terms of gender. However, at the same time, there was a statistically significant difference in terms of age and programs that are received education. Moreover, it was seen that there was a statistically significant difference between the level of optimism and satisfaction with life in terms of perceived income level, perceived parental attitudes, and whether they study in the type of program they wanted.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | ARTICLES |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2022 |
Acceptance Date | July 28, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |