Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İYİMSERLİK DÜZEYLERİNİN YAŞAM DOYUMUNA ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 30 - 38, 01.08.2022
https://doi.org/10.47257/busad.1111205

Öz

Bu araştırma, pozitif psikoloji bağlamında üniversite öğrencilerinin iyimserlik düzeyi ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama türünde olup çalışma grubu ise 2020-2021 eğitim öğretim yılında öğrenim görmekte olan önlisans, lisans, yüksek lisans ve doktora programlarında 343’ü kadın 113’ü erkek olmak üzere 456 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunda bulunan öğrencilerin demografik özellikleriyle ilgili bilgi toplamak için Kişisel Bilgi Formu, iyimserlik düzeyini ölçmek için İyimserlik Ölçeği, yaşam doyumu düzeyini ölçmek için Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre iyimserliğin yaşam doyumunu yordayıcı bir özelliğinin olduğu görülmüştür. Bununla birlikte üniversite öğrencilerinin iyimserlik düzeyinde cinsiyet, yaş ve öğrenim görülen program türüne göre anlamlı farklılığın olmadığı; yaşam doyumu düzeyinde ise cinsiyete göre anlamlı bir farklılığın olmadığı, yaş ve öğrenim görülen program türüne göre anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Bunun yanı sıra iyimserlik ve yaşam doyumu düzeyinde algılanan gelir düzeyi, algılanan ebeveyn tutumları ve istediği program türünde okuyup/okumama açısından anlamlı bir farklılık olduğu bulunmuştur.

Kaynakça

  • ANN MCCABE-FİTCH, K. (2009). Examination of the Impact of an Intervention in Positive Psychology on the Happiness and Life Satisfaction of Children. University of Connecticut.
  • AVŞAROĞLU, S. ve KOÇ, H. (2019). Yaşam doyumu ile sıkıntıyı tolere etmede iyimserliğin aracı etkisi. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 565-588.
  • AVŞAROĞLU, S. ve OKUTAN, H. (2018). Zihinsel engelli çocuğu olan ailelerin yaşam doyumları, iyimserlik ve psikolojik belirti düzeylerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 59-76.
  • AYYASH-ABDO, H., and ALAMUDDİN, R. (2007). Predictors of subjective well-being among college youth in Lebanon. The Journal of Social Psychology, 147(3), 265–284.
  • BAKIR, V. (2021). Olağanüstü durumlara kuramsal yaklaşımlar. İçinde N. SARGIN (Ed.), Çocuk ve ergenlere olağanüstü durumlarda psikososyal destek (ss. 21-36). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • BALCI, S. ve YILMAZ, M. (2002). İyimserlik ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, 54-60.
  • BARIŞ, B. (2017). Üniversitede Bir Dönem Boyunca Pozitif Psikoloji Dersi Almış Ve Almamış Öğrencilerin Bağlanma Stilleri ve Yaşam Doyumlarının Karşılaştırılması [Üsküdar Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • BROOKE RUSSELL, E. (2007). Couples In Therapy: A Posıtıve Psychology Investıgatıon Of Sımılarıty, Personalıty, Posıtıve Affect, Lıfe Satısfactıon, And Relatıonshıp Problems. University of Missouri-Kansas City.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., ERKAN AKGÜN, Ö., KARADENİZ, Ş., ve DEMİREL, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Içinde Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • CABRAS, C., and MONDO, M. (2018). Coping strategies, optimism, and life satisfaction among first-year university students in Italy: gender and age differences. Higher Education, 75(4), 643–654. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0161-x
  • CARVER, C. S., SCHEİER, M. F., and SEGERSTROM, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review 30(7), 879–889. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.01.006
  • ÇİVİTCİ, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: bazı kişisel ve ailesel özelliklerin rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-52.
  • DAĞLI, A., ve BAYSAL, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1252–1262. https://doi.org/10.17755/esosder.75955
  • DEMİR, R., ve MURAT, M. (2017). Öğretmen adaylarının mutluluk, iyimserlik, yaşam anlamı ve yaşam doyumlarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 347–378. https://doi.org/10.26466/opus.347656
  • DEMİR, R., VE TÜRK, F. (2020). Pozitif psikoloji: Tarihçe, temel kavramlar, terapötik süreç, eleştiriler ve katkılar. Humanistic Perspective, 2(2), 108–125. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp/727363
  • EZERÇE, E. (2016). Eşlerin suçu affetmesi ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • GENÇAY, S. (2009). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının umutsuzluk ve yaşam doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 380-388
  • GÜLCAN, A., ve BAL, N. P. (2014). Genç yetişkinlerde iyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 41–52.
  • GÜNDOĞAR, D., GÜL, S. S., USKUN, E., DEMİRCİ, S., ve KEÇECİ, D. (2007). Investigation of the predictors of life satisfaction in university students. Clinical Psychiatry, 10, 14–27.
  • HASSAN, K., SADAF, S., SAEED, A., and IDREES, A. (2018). Relationship between Hope, Optimism and Life Satisfaction among Adolescents. Article in International Journal of Scientific and Engineering Research. https://doi.org/10.14299/ijser.2018.10.09
  • HIRLAK, B., TAŞLIYAN, M. VE SEZER, B. (2017). İyimserlik ve yaşam doyumu arasındaki ilişki ve demografik özellikler bağlamında algı farklılıkları: bir alan araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 95-116.
  • HO, M. Y., CHEUNG, F. M., VE CHEUNG, S. F. (2010). The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and Individual Differences, 48(5), 658–663. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.01.008
  • İNCİ, S. (2014). Aday öğretmenlerin duygusal zeka ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • KROK, D. (2015). The mediating role of optimism in the relations between sense of coherence, subjective and psychological well-being among late adolescents. Personality and Individual Differences, 85, 134–139. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.05.006
  • KÜMBÜL GÜLER, B., VE EMEÇ, H. (2006). Yaşam memnuniyeti ve akademik başarıda iyimserlik etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 129–149. http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12397/1517
  • KUYUMCU, B. (2012). Üniversite öğrencilerinin pozitif ve negatif duygu durumlarının psikolojik iyi oluşlarını yordama gücü. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 6(1), 62–76. http://www.keg.aku.edu.tr
  • KWOK, S. Y. C. L., VE GU, M. (2017). The role of emotional competence in the association between optimism and depression among chinese adolescents. Child Indicators Research, 10(1), 171–185. https://doi.org/10.1007/s12187-016-9366-2
  • MARTÍNEZ-MARTÍ, M. L., VE RUCH, W. (2017). The relationship between orientations to happiness and job satisfaction one year later in a representative sample of employees in Switzerland. Journal of Happiness Studies, 18(1), 1-15.
  • ÜMMET, D., ve İME, Y. (2020). Gelişimsel Pozitif Psikoloji Kavramları. D. Ümmet içinde, Tüm Kavram ve Yaklaşımlarıyla Pozitif Psikoloji. Ankara: Pegem Akademi.
  • PETERS, M. L., FLİNK, I. K., BOERSMA, K., VE LİNTON, S. J. (2010). Manipulating optimism: Can imagining a best possible self be used to increase positive future expectancies? The Journal of Positive Psychology, 5(3), 204–211. https://doi.org/10.1080/17439761003790963
  • SAPMAZ, F., VE DOĞAN, T. (2012). İyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumuna etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 63–69.
  • SÖYLEMEZ, A. (2016). Manevi zekânın yaşamın anlamı ve yaşam doyumunun yordayıcısı olarak incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • TUZGÖL DOST, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 132–143.
  • TÜMKAYA, S., AYBEK, B., ve ÇELİK, M. (2008). An investigation of students’ life satisfaction and loneliness level in a sample of Turkish students. International Journal of Human Sciences, 5(1), 1-15. Available at: http://www.insanbilimleri.com
  • USÁN SUPERVÍA, P., SALAVERA BORDÁS, C., and MURİLLO LORENTE, V. (2020). Exploring the psychological effects of optimism on life satisfaction in students: the mediating role of goal orientations. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 7887. https://doi.org/10.3390/ijerph17217887
  • YALÇIN, İ. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun yordayıcıları olarak sosyal destek ve iyimserlik. International Journal for the Advancement of Counselling, 33, 79-87. https://doi.org/10.1007/s10447-011-9113-9

THE EFFECT OF UNIVERSITY STUDENTS' OPTIMALITY LEVEL ON LIFE SATISFACTION

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 1, 30 - 38, 01.08.2022
https://doi.org/10.47257/busad.1111205

Öz

This research analyzes the relationship between the level of satisfaction with life and optimism in college students regarding positive psychology. The research is a correlational survey model that belongs to general survey models, and the experimental group involves 456 students, 343 female and 113 male, studying in associate degree, undergraduate, graduate and PhD programs in the 2020-2021 academic year. To obtain demographic information about the students in the experimental group, Personal Information Form was applied. To measure the level of optimism, the Optimism Scale was used and for the level of satisfaction with life, the Satisfaction with Life Scale was applied. In the study, it was found out that optimism predicts satisfaction with life. On the other side, the optimism level of college students in terms of gender, age, and type of program was not statistically significant. Regarding the level of satisfaction with life, it was seen that there was no statistically significant difference in terms of gender. However, at the same time, there was a statistically significant difference in terms of age and programs that are received education. Moreover, it was seen that there was a statistically significant difference between the level of optimism and satisfaction with life in terms of perceived income level, perceived parental attitudes, and whether they study in the type of program they wanted.

Kaynakça

  • ANN MCCABE-FİTCH, K. (2009). Examination of the Impact of an Intervention in Positive Psychology on the Happiness and Life Satisfaction of Children. University of Connecticut.
  • AVŞAROĞLU, S. ve KOÇ, H. (2019). Yaşam doyumu ile sıkıntıyı tolere etmede iyimserliğin aracı etkisi. Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Dergisi, 9(53), 565-588.
  • AVŞAROĞLU, S. ve OKUTAN, H. (2018). Zihinsel engelli çocuğu olan ailelerin yaşam doyumları, iyimserlik ve psikolojik belirti düzeylerinin incelenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 59-76.
  • AYYASH-ABDO, H., and ALAMUDDİN, R. (2007). Predictors of subjective well-being among college youth in Lebanon. The Journal of Social Psychology, 147(3), 265–284.
  • BAKIR, V. (2021). Olağanüstü durumlara kuramsal yaklaşımlar. İçinde N. SARGIN (Ed.), Çocuk ve ergenlere olağanüstü durumlarda psikososyal destek (ss. 21-36). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • BALCI, S. ve YILMAZ, M. (2002). İyimserlik ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, 54-60.
  • BARIŞ, B. (2017). Üniversitede Bir Dönem Boyunca Pozitif Psikoloji Dersi Almış Ve Almamış Öğrencilerin Bağlanma Stilleri ve Yaşam Doyumlarının Karşılaştırılması [Üsküdar Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • BROOKE RUSSELL, E. (2007). Couples In Therapy: A Posıtıve Psychology Investıgatıon Of Sımılarıty, Personalıty, Posıtıve Affect, Lıfe Satısfactıon, And Relatıonshıp Problems. University of Missouri-Kansas City.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., KILIÇ ÇAKMAK, E., ERKAN AKGÜN, Ö., KARADENİZ, Ş., ve DEMİREL, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Içinde Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık. https://doi.org/10.14527/9789944919289
  • CABRAS, C., and MONDO, M. (2018). Coping strategies, optimism, and life satisfaction among first-year university students in Italy: gender and age differences. Higher Education, 75(4), 643–654. https://doi.org/10.1007/s10734-017-0161-x
  • CARVER, C. S., SCHEİER, M. F., and SEGERSTROM, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review 30(7), 879–889. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2010.01.006
  • ÇİVİTCİ, A. (2009). İlköğretim öğrencilerinde yaşam doyumu: bazı kişisel ve ailesel özelliklerin rolü. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 29-52.
  • DAĞLI, A., ve BAYSAL, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin türkçe’ye uyarlanması: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1252–1262. https://doi.org/10.17755/esosder.75955
  • DEMİR, R., ve MURAT, M. (2017). Öğretmen adaylarının mutluluk, iyimserlik, yaşam anlamı ve yaşam doyumlarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 347–378. https://doi.org/10.26466/opus.347656
  • DEMİR, R., VE TÜRK, F. (2020). Pozitif psikoloji: Tarihçe, temel kavramlar, terapötik süreç, eleştiriler ve katkılar. Humanistic Perspective, 2(2), 108–125. https://dergipark.org.tr/tr/pub/hp/727363
  • EZERÇE, E. (2016). Eşlerin suçu affetmesi ile yaşam doyumu arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • GENÇAY, S. (2009). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının umutsuzluk ve yaşam doyumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 8(27), 380-388
  • GÜLCAN, A., ve BAL, N. P. (2014). Genç yetişkinlerde iyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumu üzerindeki etkisinin incelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1), 41–52.
  • GÜNDOĞAR, D., GÜL, S. S., USKUN, E., DEMİRCİ, S., ve KEÇECİ, D. (2007). Investigation of the predictors of life satisfaction in university students. Clinical Psychiatry, 10, 14–27.
  • HASSAN, K., SADAF, S., SAEED, A., and IDREES, A. (2018). Relationship between Hope, Optimism and Life Satisfaction among Adolescents. Article in International Journal of Scientific and Engineering Research. https://doi.org/10.14299/ijser.2018.10.09
  • HIRLAK, B., TAŞLIYAN, M. VE SEZER, B. (2017). İyimserlik ve yaşam doyumu arasındaki ilişki ve demografik özellikler bağlamında algı farklılıkları: bir alan araştırması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(1), 95-116.
  • HO, M. Y., CHEUNG, F. M., VE CHEUNG, S. F. (2010). The role of meaning in life and optimism in promoting well-being. Personality and Individual Differences, 48(5), 658–663. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.01.008
  • İNCİ, S. (2014). Aday öğretmenlerin duygusal zeka ile yaşam doyumu düzeyleri arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • KROK, D. (2015). The mediating role of optimism in the relations between sense of coherence, subjective and psychological well-being among late adolescents. Personality and Individual Differences, 85, 134–139. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.05.006
  • KÜMBÜL GÜLER, B., VE EMEÇ, H. (2006). Yaşam memnuniyeti ve akademik başarıda iyimserlik etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 129–149. http://acikerisim.deu.edu.tr:8080/xmlui/handle/20.500.12397/1517
  • KUYUMCU, B. (2012). Üniversite öğrencilerinin pozitif ve negatif duygu durumlarının psikolojik iyi oluşlarını yordama gücü. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi - Journal of Theoretical Educational Science, 6(1), 62–76. http://www.keg.aku.edu.tr
  • KWOK, S. Y. C. L., VE GU, M. (2017). The role of emotional competence in the association between optimism and depression among chinese adolescents. Child Indicators Research, 10(1), 171–185. https://doi.org/10.1007/s12187-016-9366-2
  • MARTÍNEZ-MARTÍ, M. L., VE RUCH, W. (2017). The relationship between orientations to happiness and job satisfaction one year later in a representative sample of employees in Switzerland. Journal of Happiness Studies, 18(1), 1-15.
  • ÜMMET, D., ve İME, Y. (2020). Gelişimsel Pozitif Psikoloji Kavramları. D. Ümmet içinde, Tüm Kavram ve Yaklaşımlarıyla Pozitif Psikoloji. Ankara: Pegem Akademi.
  • PETERS, M. L., FLİNK, I. K., BOERSMA, K., VE LİNTON, S. J. (2010). Manipulating optimism: Can imagining a best possible self be used to increase positive future expectancies? The Journal of Positive Psychology, 5(3), 204–211. https://doi.org/10.1080/17439761003790963
  • SAPMAZ, F., VE DOĞAN, T. (2012). İyimserliğin mutluluk ve yaşam doyumuna etkisinin incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 63–69.
  • SÖYLEMEZ, A. (2016). Manevi zekânın yaşamın anlamı ve yaşam doyumunun yordayıcısı olarak incelenmesi. [Yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • TUZGÖL DOST, M. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(22), 132–143.
  • TÜMKAYA, S., AYBEK, B., ve ÇELİK, M. (2008). An investigation of students’ life satisfaction and loneliness level in a sample of Turkish students. International Journal of Human Sciences, 5(1), 1-15. Available at: http://www.insanbilimleri.com
  • USÁN SUPERVÍA, P., SALAVERA BORDÁS, C., and MURİLLO LORENTE, V. (2020). Exploring the psychological effects of optimism on life satisfaction in students: the mediating role of goal orientations. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 7887. https://doi.org/10.3390/ijerph17217887
  • YALÇIN, İ. (2011). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun yordayıcıları olarak sosyal destek ve iyimserlik. International Journal for the Advancement of Counselling, 33, 79-87. https://doi.org/10.1007/s10447-011-9113-9
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Vedat Bakır 0000-0001-5458-5110

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 28 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bakır, V. (2022). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN İYİMSERLİK DÜZEYLERİNİN YAŞAM DOYUMUNA ETKİSİ. Bilge Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(1), 30-38. https://doi.org/10.47257/busad.1111205