The aim of this study is to identify the relationship among personality, learned resourcefulness and emotional intelligence, and the mediating effect of emotional intelligence on the relationship among personality and learned resourcefulness. Data collected from students of a secondary education institute and the analysis of correlation, regression and hierarchical regression were performed. Results of the study showed that the personality and the emotional intelligence of the students affect the learned resourcefulness of them; there was a positive correlation between personality and emotional intelligence. As a result of hierarchical regression analysis it was determined that emotional intelligence play a partial mediation role between personality and learned resourcefulness. This study is expected to contribute to the literature, due to the first study examining personality, emotional intelligence and learned resourcefulness together
Araştırmanın amacı kişilik, öğrenilmiş güçlülük ve duygusal zeka arasındaki ilişkileri ortaya koymak, ayrıca kişiliğin öğrenilmiş güçlülük üzerindeki etkisinde duygusal zekanın aracılık rolünün olup olmadığını tespit etmektir. Bir ortaöğretim kurumunda eğitim gören 269 öğrenciden toplanan verilerin analizinde korelasyon, regresyon ve hiyerarşik regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları öğrencilerin kişilik özellikleri ve duygusal zeka düzeylerinin öğrenilmiş güçlülüklerini etkilediğini, kişilik özellikleri ile duygusal zeka düzeyleri arasında pozitif yönde ilişki olduğunu, duygusal zekanın kişilik özellikleri ile öğrenilmiş güçlülük arasındaki ilişkide kısmi aracılık rolü üstlendiğini göstermiştir. Çalışmanın kişilik, duygusal zeka ve öğrenilmiş güçlülük arasındaki ilişkileri bir arada inceleyen ilk çalışma olması sebebiyle literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 12 Sayı: 4 |