Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Environmental Ethics Awawreness of Science and Classroom Teacher Candidates by Different Variables

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 4, 239 - 248, 27.12.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.545715

Öz

The aim of this research is to examine the
environmental ethics awareness of Science and Classroom Teacher candidates.
Environmental ethics awareness of the pre-service teachers was examined
according to gender, class level and department variable. The sample of the
study consists of 100 candidate teachers studying in the 1st and 4th grades of
the Science Education and Primary Education departments of the Faculty of
Education of a public university in the 2017-2018 academic year. As the
research aims to determine the ethical awareness of the candidates of science
and classroom teacher in the environment, the screening model of quantitative
research methods has been used.  The data
of the study were collected by using "Environmental Ethics Awareness
Scale" developed by Özer and Keleş (2016) and the data were analyzed
statistically in a computer environment. According to the findings of the
research, it was determined that candidates of Science and Classroom Teachers
had a significant difference according to gender and class level. It was found
that the science and classroom teacher candidates did not show a significant
difference in their environmental ethics education. 

Kaynakça

  • ALPAK, Gizem (2016), Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Etik Yaklaşımları ile Sürdürülebilir Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Aydın.
  • ALPAR, Reha (2016), “Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik”, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • ALTUNOĞLU, Bahattin Deniz (2010), Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevre Risk Algısı, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Doktora Tezi), Ankara.
  • BOZDEMİR, Hafife ve Faize, Melike (2018), “Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Ekosentrik, Antroposentrik ve Antipatik Tutumları”, Sakarya University Journal of Education, C:8, S:1, ss.61-75.
  • BÜLBÜL, Sinan (2013), Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Etiği Algıları Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener vd. (2014), “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • DES JARDINS, Joseph R. (2006), “Çevre Etiği-Çevre Felsefesine Giriş”, (çev.) Ruşen Keleş, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • GARRARD, Greg (2016), “Ekoeleştiri-Ekoloji ve Çevre Üzerine Kültürel Tartışmalar”, (çev.) Ertuğrul Genç, Kolektif Kitap, Ankara.
  • KARACA, Coşkun (2008), “Çevre, İnsan ve Etik Çerçevesinde Çevre Sorunlarına ve Çözümlerine Yönelik Yaklaşımlar”, Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, C:12, S:1, ss.19-33.
  • KARAKAYA, Ferhat, Avgın, Sakine Serap ve Yılmaz, Mehmet (2018), “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Etik Tutumlarının İncelenmesi”, Başkent University Journal of Education, C:5, S:2, ss.225-232.
  • KARAKAYA, Çiğdem ve Çobanoğlu, Elif Omca (2012), “İnsanı Merkeze Alan (Antroposentrik) ve Almayan (Nonantroposentrik) Yaklaşımlara Göre Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Bakış Açıları”, Türk Fen Eğitimi Dergisi, C:9, S:3, ss.23-35.
  • KARAKAYA, Çiğdem (2009), Antroposentrik (İnsanı Merkeze Alan) ve Nonantroposentrik (İnsanı Merkeze Almayan) Yaklaşımlara Göre Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Bakış Açıları, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Samsun.
  • KILIÇ, Selim (2008), “Çevre Etiği Ortaya Çıkışı, Gelişimi ve Sonuçları”, Orion Kitabevi, Ankara.
  • ÖZDEMİR, Oğuz (2016), “Ekolojik Okuryazarlık ve Çevre Eğitimi”, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • ÖZER, Mahmut (2017), “Doğa Etiği”, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • ÖZER, Nilgün ve Keleş, Özgül (2016), “Çevre Etiği Farkındalık Ölçeği Geliştirme Çalışması”, Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, C:4, S.1, ss.47-64.
  • ÖZER, Nilgün (2015), Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Etiğine Yönelik Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi, Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Akasaray.
  • SÖNMEZ, Derya (2018), Farklı Fakültelerde Öğrenim Gören Yükseköğretim Öğrencilerinin Çevre Etiği Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Kahramanmaraş.
  • TUNCAY, Büşra (2010), Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yerel ve Genel Çevre Sorunlarına Karşı Sergiledikleri Etik Uslamlama Örüntüleri, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • ÜREY, Mustafa (2018), “Çevre Eğitimi”, (ed.) Ahmet Tekbıyık ve Gültekin Çakmakçı, “Fen Bilimleri Öğetimi ve STEM Etkinlikleri”, Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara.

Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çevre Etiği Farkındalıklarının Farklı Değişkenlerce İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 17 Sayı: 4, 239 - 248, 27.12.2019
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.545715

Öz

Bu araştırmanın amacı Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni
adaylarının çevre etiği farkındalıklarının incelenmesidir. Araştırmada öğretmen
adaylarının çevre etiği farkındalıkları cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölüm
değişkenine göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 akademik
yılda bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği
ve Sınıf Öğretmenliği bölümlerinin 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 100
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma, Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni
adaylarının çevreye yönelik etik farkındalığını belirlemeyi amaçladığından dolayı
nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
verileri Özer ve Keleş (2016) tarafından geliştirilen "Çevre Etiği
Farkındalık Ölçeği" kullanılarak toplanmış ve veriler bilgisayar ortamında
istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Fen
Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni adaylarının çevre etiği farkındalıkları cinsiyete
ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Fen
Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni adaylarının çevre etiği farkındalıklarında öğrenim
gördükleri bölümün anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur. 

Kaynakça

  • ALPAK, Gizem (2016), Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Etik Yaklaşımları ile Sürdürülebilir Çevreye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi, Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Aydın.
  • ALPAR, Reha (2016), “Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik”, Detay Yayıncılık, Ankara.
  • ALTUNOĞLU, Bahattin Deniz (2010), Ortaöğretim Öğrencilerinin Çevre Risk Algısı, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Doktora Tezi), Ankara.
  • BOZDEMİR, Hafife ve Faize, Melike (2018), “Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Ekosentrik, Antroposentrik ve Antipatik Tutumları”, Sakarya University Journal of Education, C:8, S:1, ss.61-75.
  • BÜLBÜL, Sinan (2013), Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Etiği Algıları Üzerine Bir Araştırma, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Şener vd. (2014), “Bilimsel Araştırma Yöntemleri”, Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • DES JARDINS, Joseph R. (2006), “Çevre Etiği-Çevre Felsefesine Giriş”, (çev.) Ruşen Keleş, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • GARRARD, Greg (2016), “Ekoeleştiri-Ekoloji ve Çevre Üzerine Kültürel Tartışmalar”, (çev.) Ertuğrul Genç, Kolektif Kitap, Ankara.
  • KARACA, Coşkun (2008), “Çevre, İnsan ve Etik Çerçevesinde Çevre Sorunlarına ve Çözümlerine Yönelik Yaklaşımlar”, Çukurova Üniversitesi İİBF Dergisi, C:12, S:1, ss.19-33.
  • KARAKAYA, Ferhat, Avgın, Sakine Serap ve Yılmaz, Mehmet (2018), “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevreye Yönelik Etik Tutumlarının İncelenmesi”, Başkent University Journal of Education, C:5, S:2, ss.225-232.
  • KARAKAYA, Çiğdem ve Çobanoğlu, Elif Omca (2012), “İnsanı Merkeze Alan (Antroposentrik) ve Almayan (Nonantroposentrik) Yaklaşımlara Göre Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Bakış Açıları”, Türk Fen Eğitimi Dergisi, C:9, S:3, ss.23-35.
  • KARAKAYA, Çiğdem (2009), Antroposentrik (İnsanı Merkeze Alan) ve Nonantroposentrik (İnsanı Merkeze Almayan) Yaklaşımlara Göre Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Çevreye Yönelik Bakış Açıları, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Samsun.
  • KILIÇ, Selim (2008), “Çevre Etiği Ortaya Çıkışı, Gelişimi ve Sonuçları”, Orion Kitabevi, Ankara.
  • ÖZDEMİR, Oğuz (2016), “Ekolojik Okuryazarlık ve Çevre Eğitimi”, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • ÖZER, Mahmut (2017), “Doğa Etiği”, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • ÖZER, Nilgün ve Keleş, Özgül (2016), “Çevre Etiği Farkındalık Ölçeği Geliştirme Çalışması”, Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, C:4, S.1, ss.47-64.
  • ÖZER, Nilgün (2015), Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre Etiğine Yönelik Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi, Aksaray Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Akasaray.
  • SÖNMEZ, Derya (2018), Farklı Fakültelerde Öğrenim Gören Yükseköğretim Öğrencilerinin Çevre Etiği Farkındalık Düzeylerinin İncelenmesi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Kahramanmaraş.
  • TUNCAY, Büşra (2010), Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Yerel ve Genel Çevre Sorunlarına Karşı Sergiledikleri Etik Uslamlama Örüntüleri, Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Ankara.
  • ÜREY, Mustafa (2018), “Çevre Eğitimi”, (ed.) Ahmet Tekbıyık ve Gültekin Çakmakçı, “Fen Bilimleri Öğetimi ve STEM Etkinlikleri”, Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Sönmez 0000-0003-1265-9059

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sönmez, D. (2019). Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çevre Etiği Farkındalıklarının Farklı Değişkenlerce İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(4), 239-248. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.545715