The aim of this research is to examine the
environmental ethics awareness of Science and Classroom Teacher candidates.
Environmental ethics awareness of the pre-service teachers was examined
according to gender, class level and department variable. The sample of the
study consists of 100 candidate teachers studying in the 1st and 4th grades of
the Science Education and Primary Education departments of the Faculty of
Education of a public university in the 2017-2018 academic year. As the
research aims to determine the ethical awareness of the candidates of science
and classroom teacher in the environment, the screening model of quantitative
research methods has been used. The data
of the study were collected by using "Environmental Ethics Awareness
Scale" developed by Özer and Keleş (2016) and the data were analyzed
statistically in a computer environment. According to the findings of the
research, it was determined that candidates of Science and Classroom Teachers
had a significant difference according to gender and class level. It was found
that the science and classroom teacher candidates did not show a significant
difference in their environmental ethics education.
Bu araştırmanın amacı Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni
adaylarının çevre etiği farkındalıklarının incelenmesidir. Araştırmada öğretmen
adaylarının çevre etiği farkındalıkları cinsiyet, sınıf düzeyi ve bölüm
değişkenine göre incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 akademik
yılda bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinin Fen Bilgisi Öğretmenliği
ve Sınıf Öğretmenliği bölümlerinin 1. ve 4. sınıflarında öğrenim gören 100
öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma, Fen Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni
adaylarının çevreye yönelik etik farkındalığını belirlemeyi amaçladığından dolayı
nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
verileri Özer ve Keleş (2016) tarafından geliştirilen "Çevre Etiği
Farkındalık Ölçeği" kullanılarak toplanmış ve veriler bilgisayar ortamında
istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Fen
Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni adaylarının çevre etiği farkındalıkları cinsiyete
ve sınıf düzeyine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Fen
Bilimleri ve Sınıf Öğretmeni adaylarının çevre etiği farkındalıklarında öğrenim
gördükleri bölümün anlamlı bir farklılık göstermediği bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 17 Sayı: 4 |