In this study, metaphorical perceptions of mathematics teacher candidates towards 21st-century skills were examined. The study group consists of 49 mathematics teacher candidates studying in the education faculty primary school mathematics teaching program of a state university in the Aegean Region. In the study designed according to phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, content analysis was used in the analysis of the data. The data was collected using a data collection tool consisting of open-ended questions developed by the researcher in order to determine metaphorical perceptions of three basic skill areas within the scope of 21st-century skills of teacher candidates categorized as “learning and innovation skills”, “information, media and technology skills”, “life and career skills”. As a result of the analysis of the data, it was seen that the teacher candidates mostly used the "play dough" metaphor (f = 10). Other than that, "rubber" (f = 7), "growing plants" (f = 7), "traveling" (f = 6), "cooking" (f = 5) "strainer" (f = 5), "driving a car" (f = 5), "bridge" (f = 4), "chameleon" (f = 4), "drawing pictures" (f = 4) and "library" (f = 4) are the other produced metaphors.
Bu çalışmada, ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının 21. yüzyıl becerilerine yönelik metaforik algıları incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Ege Bölgesi’nde yer alan bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi ilköğretim matematik öğretmenliği programında öğrenim gören 49 matematik öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim desenine göre tasarlanan çalışmada, verilerin analizinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Veriler, öğretmen adaylarının 21. yüzyıl becerileri kapsamında; “öğrenme ve yenilik becerileri”, “bilgi, medya ve teknoloji becerileri”, “yaşam ve kariyer becerileri” şeklinde kategorize edilen üç temel beceri alanına yönelik metaforik algılarını belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilmiş açık uçlu sorulardan oluşan bir veri toplama aracı kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının en çok “oyun hamuru” metaforunu (f=10) kullandığı görülmüştür. Bu metafordan sonra “lastik” (f=7), “bitki yetiştirmek” (f=7), “gezmek” (f=6), “yemek yapmak” (f=5) “süzgeç” (f=5), “araba kullanmak” (f=5), “köprü” (f=4), “bukalemun” (f=4), “resim çizmek” (f=4) ve “kütüphane” (f=4) metaforlarının da üretildiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 28, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 18 Issue: 4 |