Research Article
BibTex RIS Cite

Medyada Öğretmenler Hakkında Yapılan Konuşmaların Öğretmenlerin Mesleki Mutluluklarına Yansımaları

Year 2022, Volume: 20 Issue: 3, 367 - 383, 28.09.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1128218

Abstract

Bu araştırmanın amacı, medyada öğretmenler hakkında yapılan konuşmaların öğretmenlerin mesleki mutluluklarına yansımalarını ortaya koymak ve mesleki mutluluklarını arttırmak için yapılması gerekenleri belirlemektir. İlgili araştırma nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde olgu bilim deseni ile düzenlenmiştir. Araştırma, öğretmenlerin mesleki mutluluklarında medyada haklarında yapılan konuşmaların ne kadar etkili olduğunu göstermesi açısından önem arz etmektedir. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örneklem kapsamında ölçüt (kriter) örneklem tekniğiyle belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniğiyle toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Analizler neticesinde araştırmacılar katılımcıların mutluluk kavramını sevinç, takdir edilme, huzur, ait olma ve güvende hissetme ile bir tuttukları bulgusuna ulaşmışlardır. Katılımcılar mesleki mutluluğu etkileyen unsurları okul yönetimi, öğrenci başarısı, mesleki saygınlık-değer görme, medya, okulun sahip olduğu imkânlar, meslektaşlar ve veli şeklinde sıralamışlardır. Ayrıca araştırmacılar katılımcıların çoğunun (9 öğretmen) medyada öğretmenler hakkında çıkan haberlere yönelik olumsuz, çok azının (2 öğretmen) olumlu ve yalnızca birinin nötr düşünceye sahip olduklarını tespit etmişlerdir. Son olarak katılımcılar öğretmenlerin mesleki mutluluklarını arttırmak için birtakım önerilerde bulunmuşlardır. Elde edilen tüm bu bulgular doğrultusunda araştırmacılar öğretmenlerin mesleki adanmışlıklarının sürdürülebilmesi için mesleki mutluluklarının sağlanması gerektiği sonucuna varmışlardır.

Supporting Institution

Amasya Üniversitesi

Project Number

SEB-BAP 21-0218

References

  • Ahn, J., Dik, B. J., & Hornback, R. (2017). The experience of career change driven by a sense of calling: An interpretative phenomenological analysis approach. Journal of Vocational Behavior, 102, 48-62.
  • Aksu, T. (2021). Öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile duygusal emeklerinin okul etkililiğini yordama düzeyi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E., & Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Amiresmaili, M., & Moosazadeh, M. (2013). Determining job satisfaction of nurses working in hospitals of Iran: A systematic review and meta-analysis. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 18(5), 343-348.
  • Atal, D., & Sancar, R. (2021). Bıkkınlık, endişe, mutluluk ve heyecan: Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin hissettikleri duygular. Ahi Bilge Dergisi, 2(2), 105-109.
  • Arslan, A. (2015). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-12.
  • Arslan, Y., & Polat S. (2017). Örgütsel mutluluk ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Pegem Kuram ve Uygulamalarla Eğitim Yönetimi, 23(4), 603-622.
  • Arslan, Y. (2018). Öğretmenlerin farklılıkların yönetimi yaklaşımlarına ilişkin algıları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Arslan, Ş. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin öz yeterlik inancı kaynakları ve öz yeterlik inançlarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Ayas, A. (2009). Öğretmenlik mesleğinin önemi ve öğretmen yetiştirmede güncel sorunlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-11.
  • Bulut, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel mutluluk algılarının incelenmesi: Bir norm çalışması. Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çeviri Editörleri: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (2. Baskı). Trabzon: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being. American Psychologist, 55, 34-43.
  • Eroğlu, E. (2013). Yaşam doyumu ve motivasyon. İş ve Yaşamda Motivasyon (Ed. Y. Tuna) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3022.
  • Fisher, C. D. (2010). Happiness at work. International Journal of Management Reviews, 12(4), 384-412.
  • Gül, H., Oktay, E., & Gökçe, H. (2008). İş tatmini, stres, örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti ve performans arasındaki ilişkiler: Sağlık sektöründe bir uygulama. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 20, 1-11.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Jones-Pryce, J. (2011). Happiness at work. Maximizing your psychological capital for success. John Wiley and Sons.
  • Mora,N. (2008). Medya ve kültürel kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-14.
  • Oktay, A. (1991). Öğretmenlik mesleği ve nitelikleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 187-193.
  • Pınar R., & Arıkan S. (1998). Hemşirelerde iş doyumu: etkileyen faktörler, iş doyumu ile benlik saygısı ve asertivite ilişkisi. Uluslararası Katılımlı VI. Ulusal Hemşirelik Kongre Kitabı. Ankara: GATA Hemşirelik Yüksekokulu, 159-171.
  • Polkinghorne, D. E. (1989). Phenomenological research methods. In R.S. Valle and S. Halling (Eds.), Existential-phenomenological perspectives in psychology: Exploring the breadth of human experience (pp. 41-60). New York: Plenum Press.
  • Russell, B. (1976). Mutluluk yolu. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Seligman, E. P. (2007). Gerçek mutluluk. Ankara: HYB Basım Yayın.
  • Solunoğlu, A., Örgün, E., & Erol, G. (2021). Meslek aşkı, işin anlamlılığı ve mutluluk ilişkisi: Turizm eğitimi alan öğrenciler üzerine bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 333-345.
  • Sönmez V., & Alacapınar F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmezer, M.G. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı’nda çalışan öğretmenler ile Milli Eğitim Bakanlığı’ndan emeklilik veya istifa nedeniyle özel eğitim kurumlarında çalışanların iş tatmin düzeylerinin karşılaştırmalı analizi. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taner, B. (1993). Büyük otellerde yönetim biçimlerinin personel üzerindeki etkileri ve yöneticilerin personele yaklaşımlarında bir sistem önerisi. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tekirgöl, D.Y. (2011). Çalışanlarda mesleki benlik saygısının iş tatmini ve yaşam mutluluğu ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uygun, S. (2012). Basında öğretmen sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 194, 72-91.
  • Uzunbacak, H.H., Akçakanat, T., & Erhan, T. (2019). Meslek aşkı ve mutluluk ilişkisi: İşin anlamının rolü. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 294-317.
  • Waggoner, J. (2013). Do happy workers mean higher profit? USA Today. Retrieved from USA Today.
  • Wright, T. A., & Bonett, D. G. (2007). Job satisfaction and psychological well-being as nonadditive predictors of workplace turnover. Journal of Management, 33(2), 141-160.
  • Wright, T. A., Cropanzano, R., & Bonett, D. G. (2007). The moderating role of employee positive well being on the relation between job satisfaction and job performance. Journal of Occupational Health Psychology, 12(2), 93-104.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtseven, S. (2019). Öğretmenlerin mesleki mutluluklarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Reflections of the Conversations about Teachers in the Media on Teachers' Professional Happiness

Year 2022, Volume: 20 Issue: 3, 367 - 383, 28.09.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1128218

Abstract

The aim of this study is to reveal the reflections of the conversations about teachers in the media on teachers' professional happiness and to determine what needs to be done to increase the professional happiness of teachers. The current research has been carried out with the phenomenology design using the qualitative research method. The research is important in terms of showing how effective the speeches made about them in the media are on teachers' professional happiness. The study group of the research has been determined by criterion sampling technique within the scope of the purposeful sampling. The data obtained by the semi-structured interview technique has been analyzed by the descriptive analysis method. As a result of the analysis, the researchers have found that the participants equated the concept of happiness with joy, appreciation, peace, belonging, and feeling safe. The participants have listed the factors affecting professional happiness as school management, student success, professional dignity-appreciation, media, opportunities the school has, colleagues, and parents. In addition, the researchers have determined that most of the participants (9 teachers) have negative thoughts about the news about teachers in the media, very few (2 teachers) have positive thoughts, and only one has neutral thoughts. Finally, the participants have offered some suggestions to increase the professional happiness of the teachers. In line with all these findings, the researchers have concluded that the professional happiness of teachers should be ensured to maintain their professional dedication.

Project Number

SEB-BAP 21-0218

References

  • Ahn, J., Dik, B. J., & Hornback, R. (2017). The experience of career change driven by a sense of calling: An interpretative phenomenological analysis approach. Journal of Vocational Behavior, 102, 48-62.
  • Aksu, T. (2021). Öğretmenlerin mesleki bağlılıkları ile duygusal emeklerinin okul etkililiğini yordama düzeyi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Yıldırım, E., & Bayraktaroğlu, S. (2010). Sosyal bilimlerde araştırma Yöntemleri. Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Amiresmaili, M., & Moosazadeh, M. (2013). Determining job satisfaction of nurses working in hospitals of Iran: A systematic review and meta-analysis. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 18(5), 343-348.
  • Atal, D., & Sancar, R. (2021). Bıkkınlık, endişe, mutluluk ve heyecan: Bilişim teknolojileri öğretmenlerinin hissettikleri duygular. Ahi Bilge Dergisi, 2(2), 105-109.
  • Arslan, A. (2015). Medyanın birey, toplum ve kültür üzerine etkileri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-12.
  • Arslan, Y., & Polat S. (2017). Örgütsel mutluluk ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Pegem Kuram ve Uygulamalarla Eğitim Yönetimi, 23(4), 603-622.
  • Arslan, Y. (2018). Öğretmenlerin farklılıkların yönetimi yaklaşımlarına ilişkin algıları ile örgütsel mutluluk algıları arasındaki ilişki. Doktora Tezi, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Arslan, Ş. (2019). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin öz yeterlik inancı kaynakları ve öz yeterlik inançlarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • Ayas, A. (2009). Öğretmenlik mesleğinin önemi ve öğretmen yetiştirmede güncel sorunlar. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-11.
  • Bulut, A. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin örgütsel mutluluk algılarının incelenmesi: Bir norm çalışması. Doktora Tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çeviri Editörleri: M. Bütün & S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (2. Baskı). Trabzon: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Diener, E. (2000). Subjective well-being. American Psychologist, 55, 34-43.
  • Eroğlu, E. (2013). Yaşam doyumu ve motivasyon. İş ve Yaşamda Motivasyon (Ed. Y. Tuna) Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3022.
  • Fisher, C. D. (2010). Happiness at work. International Journal of Management Reviews, 12(4), 384-412.
  • Gül, H., Oktay, E., & Gökçe, H. (2008). İş tatmini, stres, örgütsel bağlılık, işten ayrılma niyeti ve performans arasındaki ilişkiler: Sağlık sektöründe bir uygulama. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 20, 1-11.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Jones-Pryce, J. (2011). Happiness at work. Maximizing your psychological capital for success. John Wiley and Sons.
  • Mora,N. (2008). Medya ve kültürel kimlik. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-14.
  • Oktay, A. (1991). Öğretmenlik mesleği ve nitelikleri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(3), 187-193.
  • Pınar R., & Arıkan S. (1998). Hemşirelerde iş doyumu: etkileyen faktörler, iş doyumu ile benlik saygısı ve asertivite ilişkisi. Uluslararası Katılımlı VI. Ulusal Hemşirelik Kongre Kitabı. Ankara: GATA Hemşirelik Yüksekokulu, 159-171.
  • Polkinghorne, D. E. (1989). Phenomenological research methods. In R.S. Valle and S. Halling (Eds.), Existential-phenomenological perspectives in psychology: Exploring the breadth of human experience (pp. 41-60). New York: Plenum Press.
  • Russell, B. (1976). Mutluluk yolu. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Seligman, E. P. (2007). Gerçek mutluluk. Ankara: HYB Basım Yayın.
  • Solunoğlu, A., Örgün, E., & Erol, G. (2021). Meslek aşkı, işin anlamlılığı ve mutluluk ilişkisi: Turizm eğitimi alan öğrenciler üzerine bir araştırma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 333-345.
  • Sönmez V., & Alacapınar F. G. (2014). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sönmezer, M.G. (2007). Milli Eğitim Bakanlığı’nda çalışan öğretmenler ile Milli Eğitim Bakanlığı’ndan emeklilik veya istifa nedeniyle özel eğitim kurumlarında çalışanların iş tatmin düzeylerinin karşılaştırmalı analizi. Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taner, B. (1993). Büyük otellerde yönetim biçimlerinin personel üzerindeki etkileri ve yöneticilerin personele yaklaşımlarında bir sistem önerisi. Doktora Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Tekirgöl, D.Y. (2011). Çalışanlarda mesleki benlik saygısının iş tatmini ve yaşam mutluluğu ile ilişkisi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Uygun, S. (2012). Basında öğretmen sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 194, 72-91.
  • Uzunbacak, H.H., Akçakanat, T., & Erhan, T. (2019). Meslek aşkı ve mutluluk ilişkisi: İşin anlamının rolü. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 294-317.
  • Waggoner, J. (2013). Do happy workers mean higher profit? USA Today. Retrieved from USA Today.
  • Wright, T. A., & Bonett, D. G. (2007). Job satisfaction and psychological well-being as nonadditive predictors of workplace turnover. Journal of Management, 33(2), 141-160.
  • Wright, T. A., Cropanzano, R., & Bonett, D. G. (2007). The moderating role of employee positive well being on the relation between job satisfaction and job performance. Journal of Occupational Health Psychology, 12(2), 93-104.
  • Yıldırım, A. (1999). Nitel araştırma yöntemlerinin temel özellikleri ve eğitim araştırmalarındaki yeri ve önemi. Eğitim ve Bilim, 23(112), 7-17.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013), Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yurtseven, S. (2019). Öğretmenlerin mesleki mutluluklarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Adem Bayar 0000-0002-8693-9523

Mine Bayar 0000-0002-3902-4398

Project Number SEB-BAP 21-0218
Publication Date September 28, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 20 Issue: 3

Cite

APA Bayar, A., & Bayar, M. (2022). Medyada Öğretmenler Hakkında Yapılan Konuşmaların Öğretmenlerin Mesleki Mutluluklarına Yansımaları. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 367-383. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1128218