In this study, the leadership skills of the cap leaders working in the Youth Camps of the Ministry of Youth and Sports were examined according to some demographic variables. As data collection tools, the Youth Leadership Characteristics Scale and the demographic information form prepared by the researcher were used. According to the data obtained, there is no significant difference between leadership, communication skills, group skills, trust and reliability, decision-making skills, problem-solving skills and responsibility scores according to gender variable; A significant difference was observed between the desire to struggle and goal setting scores, and men were found to have higher desire to struggle and goal setting scores compared to women. When the age variable is considered, there is no significant relationship between leadership, willingness to fight and goal setting, ability to communicate, group skills, trust and reliability, and responsibility scores; It was determined that there was a very weak and significant negative relationship between decision-making skills and problem-solving skills scores. It was observed that there was no significant difference between the scores of leaderships, desire to fight and goal setting, communication, group skills, trust and reliability, decision-making skills, problem-solving skills and responsibility scores according to educational status. According to the duration of employment in the profession, there is no significant difference between the scores of leaderships, desire to struggle and goal setting, ability to communicate, group skills, trust and reliability, problem-solving skills and responsibility; A significant difference was observed between decision-making skill scores. It was observed that there was no significant difference in the scores of leaderships, willingness to fight and goal setting, ability to communicate, group skills, trust and reliability, decision-making skills, problem-solving skills and responsibility scores according to the duration of camp leadership. As a result, it was seen that the leadership skills of the research group were at a high level.
Bu çalışmada, Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Kamplarında görev yapan kamp liderlerinin bazı demografik değişkenlere göre liderlik becerileri incelenmiştir. Veri toplama aracı olarak, Gençlik Liderlik Özellikleri Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan demografik bilgi formu kullanılmıştır. Elde edilen verilere göre, cinsiyet değişkenine göre liderlik, iletişim kurabilme, grup becerileri, güven duyma ve güvenilir olma, karar verme becerileri, problem çözme becerileri, sorumluluk puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı; mücadele isteği ve hedef koyma puanları arasında anlamlı bir farklılık gözlenmiş olup erkeklerin kadınlara kıyasla mücadele isteği ve hedef koyma puanı daha yüksek bulunmuştur. Yaş değişkenine bakıldığı zaman liderlik, mücadele isteği ve hedef koyma, iletişim kurabilme, grup becerileri, güven duyma ve güvenilir olma, sorumluluk puanları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı; karar verme becerileri, problem çözme becerileri puanları arasında ters yönde çok zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Eğitim durumuna göre liderlik, mücadele isteği ve hedef koyma, iletişim kurabilme, grup becerileri, güven duyma ve güvenilir olma, karar verme becerileri, problem çözme becerileri, sorumluluk puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı gözlenmiştir. Meslekteki çalışma sürelerine göre liderlik, mücadele isteği ve hedef koyma, iletişim kurabilme, grup becerileri, güven duyma ve güvenilir olma, problem çözme becerileri, sorumluluk puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı; karar verme beceri puanları arasında anlamlı bir farklılık gözlenmiştir. Kamp liderliği yapma sürelerine göre liderlik, mücadele isteği ve hedef koyma, iletişim kurabilme, grup becerileri, güven duyma ve güvenilir olma, karar verme beceri, problem çözme becerileri, sorumluluk puanları arasında anlamlı bir farklılık olmadığı gözlenmiştir. Sonuç olarak araştırma grubunun liderlik becerilerin yüksek düzeyde olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sports Activity Management |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | January 31, 2024 |
Publication Date | January 31, 2024 |
Submission Date | September 24, 2023 |
Acceptance Date | January 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |