Bu çalışmanın amacı, Hollenbeck, Williams ve Klein (1989) tarafından 9 madde şeklinde geliştirilen, Klein, Wesson, Hollenbeck ve Wright (2001) tarafından 5 madde şeklinde yeniden düzenlenen Hedef Bağlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması ve spor bilimleri fakültesinde öğrenim gören öğrencilerde geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Araştırmaya Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi ve Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu öğrencileri katılmıştır. Elde edilen veriler üzerinden Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör Analizi, Test-tekrar test güvenirlik analizi yapılmıştır. Türkçeye uyarlanan Hedef Bağlılığı ölçeği özgün ölçekte olduğu gibi tek faktörlü bir yapı göstermiş, beden eğitimi ve spor alanında öğrenim gören öğrencilerde yapılan doğrulayıcı faktör analiz sonuçları ölçeğin iyi uyum indekslerine sahip olduğunu ortaya koymuştur. Hedef bağlılığı ölçeğinin Türkçe formu beden eğitimi ve spor alanında öğrenim gören öğrencilerde geçerli ve güvenilir olduğu söylenebilir.
The aim of this study was to adapt Goal Commitment Scale, developed by Hollenbeck, Williams and Klein (1989), revised by Klein, Wesson, Hollenbeck and Wright (2001), to Turkish language, to analyze the validity and reliability in students studying in physical education and sport. Students in faculty of sport sciences at Mugla Sitki Kocman University and in faculty of sport sciences at Gazi University participated in the study. Collected data was analyzed by using Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA) and test-retest reliability analysis. Goal Commitment Scale, adapted to Turkish language, has displayed one-factor construct as it is the same in the original scale, and the CFA analysis, applied in students studying in the field of physical education and sport, revealed the scale had good fit indices. It can be said that Turkish form of Goal Commitment Scale is valid and reliable in students studying in the field of physical education and sport
Other ID | JA26SD83VH |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2016 |
Submission Date | September 1, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 11 Issue: 2 |