Amaç:
Araştırma ebelik öğrencilerinin hasta güvenliği konusundaki düşünceleri ve
tıbbi hata yapma eğilimlerini belirlemek
amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Analitik-kesitsel
tipteki araştırma, 31
Ocak-28 Şubat 2018 tarihleri
arasında bir devlet
üniversitesinin sağlık bilimleri fakültesi 2.,
3. ve 4. sınıf ebelik bölümü öğrencilerinde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini bu sınıflarda öğrenim
gören öğrenciler (n=284), örneklemini ise 201 öğrenci oluşturmuştur.
Araştırmanın verileri “Veri Toplama
Formu” ve “Hemşirelikte Tıbbi Hataya Eğilim Ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışmanın
etik kurul onamı ve kurum izni alınmıştır. Veriler bilgisayar ortamında değerlendirilmiştir.
Bulgular:
Öğrencilerin
%12,9’u sağlık meslek lisesi mezunu olup yaş ortalaması 20,97±1,53’dür.
Öğrencilerin %94,5’i hasta güvenliği ve tıbbi hatalar konusunda daha önce
eğitim aldığını, %35,8’i klinik uygulamalarında tıbbi hata yaptığını, hata yapanların %18,1’i hatayı rapor etmediklerini,
%46,8’i arkadaşlarının, %50,2’si ebe ve hemşirelerin yaptıkları tıbbi hatalara
şahit olduklarını belirtmiştir. Öğrencilerin Hemşirelikte Tıbbi Hataya Eğilim
Ölçeğinden aldıkları toplam puan ortalaması 183,9±17,1 olup tıbbi hata yapma eğilimlerinin düşük olduğu
belirlenmiştir. İkinci sınıfta okuyan öğrencilerin ölçeğin “ilaç ve transfüzyon
uygulamaları”, “hastane enfeksiyonları”, “düşmeler” ve “iletişim” alt boyut
puan ortalamaları diğer sınıflarda ki öğrencilere göre ve 19-20 yaş grubundaki
öğrencilerin ölçeğin “ilaç ve transfüzyon uygulamaları” ve “hastane
enfeksiyonları” alt boyut puan ortalamaları diğer yaş gruplarına göre istatistiksel
olarak daha yüksek bulunmuştur (p<0,005).
Sonuç: Öğrencilerin tıbbi hata
yapma eğilimlerinin düşük olduğu, yaklaşık üçte birinin klinik uygulamalarında
tıbbi hata yaptıkları ve bu
hataların büyük çoğunluğunu rapor ettikleri saptanmıştır. Öğrencilerin sık
yaptıkları tıbbi hata konularına dikkat çekmek ve azaltmak için derslerde ve
uygulamalarda tıbbi hatalar konusunda düzenli eğitimlerin verilmesi ve hasta
güvenliği bilincinin oluşturulması, sık yapılan hatalarla ilgili rehberlerin
hazırlanması önerilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |