Research Article
BibTex RIS Cite

GLOBAL VE YEREL ENERJİ ŞİRKETLERİNİN VİZYON İFADELERİNİN İNCELENMESİ

Year 2024, Volume: 22 Issue: Özel Sayı: Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları, 1619 - 1637, 30.09.2024
https://doi.org/10.35408/comuybd.1489987

Abstract

Çalışma ile global ve yerel en başarılı enerji şirketlerinin (Fortune Global 500 ve ISO 500 sıralamasına göre) vizyon bildirileri içerik özellikleri ve aralarında fark olup olmaması bakımından analiz edilerek, vizyon bildirileri ile hangi özelliklerin/kelimelerin vurgulandığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi nitel araştırma yöntemlerinde sıklıkla kullanılan ölçüt örnekleme tekniğine göre belirlenmiştir. Fortune Global 500 ve Uluslararası Standartlar Teşkilatı 500, 2022 web sayfalarında (8-10 ocak tarihleri arasında) en başarılı olarak sıralanan enerji şirketlerinden ilk on altısı araştırmaya dahil edilmiştir. Vizyon bildirileri betimsel nitel içerik analizi ile incelenmiş, temalar altında değerlendirilmiş, sıklıkla kullanılan kelimeler Maxqda 2022 nitel veri analiz programı yardımı ile tespit edilmiş ve görselleştirilmiştir. Ayrıca vizyon bildirileri Kantabutra (2008)’in sınıflandırmış olduğu bileşenlere sahip olup/olunmaması açısından da değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre global şirket vizyon temaları; “sürdürülebilirlik ve çevresel sorumluluk”, “müşteri odaklılık ve kalite”, “inovasyon ve teknoloji liderliği” olarak, yerel şirket vizyon temaları ise “liderlik ve örnek olma”,”yenilik ve teknoloji odaklılık” olarak bulgulanmıştır. Kantabutra (2018) vizyon bileşenlerine göre; yerel ve global şirketlerin vizyon beyanları karşılaştırıldığında ise; her ikisinde de en çok yer alan vizyon bileşeninin “netlik” olduğu saptanmıştır. Vizyon bildirilerinde en çok tekrarlanan kelimenin ise araştırma için seçilen sektör olduğundan “enerji” kelimesi olduğu izlenmiştir. Sonuç olarak, bu araştırma enerji sektöründeki şirketlerin vizyonlarını anlamak ve karşılaştırmak için değerli bir katkı sağlamaktadır. Şirketlerin stratejik hedeflerini belirleme ve çalışanlarını motive etme konusundaki yaklaşımlarını anlamak için bu tür çalışmaların farkındalık yaratması beklenmektedir.

Ethical Statement

Çalışma etik kurul onay beyanı geretirmemektedir.Veriler ikincil kaynaklara dayanmaktadır.

Supporting Institution

---

Project Number

---

Thanks

---

References

  • Baum, J. R., Locke, E. A., & Kirkpatrick, S. A. (1998). A longitudinal study of the relation of vision and vision communication to venture growth in entrepreneurial firms. Journal of applied psychology, 83(1), 43.
  • Beckhard, R., ve Pritchard, W. (1992). Changing the essence. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Bennis, W., ve Nanus, B. (1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York, NY: Harper & Row.
  • Castro, R., ve Lohmann, G. (2014). Airport Branding: Content Analysis Of Vision Statements. Research in Transportation Business & Management, 10, 4-14.
  • Collins, J.C. ve Porras, J.I. (1994), Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, London: Century.
  • Collins, J. C., ve Porras, J. I. (1996, September- October). Building Your Company’s Vision. Harvard Business Review, 65–77.
  • Collins, J. ve Porras, J. (1994), Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, Harper Business, New York, NY.
  • Cowley, M., ve Domb, E. (2012). Beyond strategic vision. Routledge.
  • Creswell, J. W., ve Poth, C. N. (2016). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. London: Sage Publications
  • Davis, S., ve Meyer, C. (1998). Blur: The speed of change in the connected economy. San Francisco: Addison-Wesley
  • Elkington, J. (1997). The triple bottom line. Environmental management: Readings and cases, 2, 49-66.
  • Frankel, V. (1959). Man’s search for meaning. An introduction to logotherapy. Boston: Beacon.
  • Gulati, R., Mikhail, O., Morgan, R. O., ve Sittig, D. F. (2016). Vision Statement Quality and Organizational Performance in US Hospitals. Journal of Healthcare Management, 61(5), 335-350.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik Çözümlemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24 (1),213-220.
  • Hoepfl, M. C. (1997). Choosing Qualitative Research: A Primer for Technology Education Researchers. Journal of Technology Education, 9 (1), 47-63.
  • Kahneman, T. (1979). D. kahneman, a. tversky. Prospect theory: An analysis of decisions under risk, 263-291.
  • Kantabutra, S. (2003), An Empirical Examination of Relationships Between Vision Components, and Customer and Staff Satisfaction in Retail Apparel Stores in Sydney, Australia, unpublished Doctoral dissertation, Macquarie Graduate School of Management, Macquarie University, Sydney.
  • Kantabutra, S. (2008). Vision Effects in Thai Retail Stores: Practical Implications. International Journal of Retail & Distribution Management, 36(4), 323-342.
  • Knight, F. H. (1921). Risk, uncertainty and profit. Hart, Schaffner and Marx.
  • Kotter, J. P. (1990). What leaders really do Harvard business review on leadership. Boston, MA: Harvard Business School.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: Introduction to Its Methodology (2nd ed.). London: SAGE
  • Latif, H., ve Muslu, Ş. (2015). Türk İşletmelerinin Misyon Ve Vizyon Kavramlarında Anlam Karmaşası. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 26(78), 12-32.
  • Labuschagne, A. (2003). Qualitative Research: Airy Fairy or Fundamental. The Qualitative Report, 8 (1), 100-103.
  • Leonhard K (1995) Aufteilung der endogenen Psychosen und ihre differenzierte Ätiologie. 7th ed., Stuttgart, New York: Thieme,
  • Le Robert, M. I. C. R. O. (1994). Dictionnaire d’apprentissage de la langue Française.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from" Case Study Research in Education.". San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers
  • Nanus, B. (1992). Visionary leadership. San Francisco: Jossey-Bass
  • Rafferty, A.E. ve Griffin, M.A. (2004), “Dimensions of Transformational Leadership: Conceptual and Empirical Extensions”, The Leadership Quarterly, Vol. 15 No. 3, 329-54.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for Ensuring Trustworthiness in Qualitative Research Projects. Education For Information, 22 (2), 63-75.
  • Tengilimoğlu, D., ve Öztürk Y. (2004). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Thornberry, N. (1997). A View About ‘Vision’. European Management Journal, 15(1), 28-34.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Westley, F. ve Mintzberg, H. (1989), “Visionary Leadership and Strategic Management”, Strategic Management Journal, Vol. 10, 17-32.
Year 2024, Volume: 22 Issue: Özel Sayı: Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları, 1619 - 1637, 30.09.2024
https://doi.org/10.35408/comuybd.1489987

Abstract

Project Number

---

References

  • Baum, J. R., Locke, E. A., & Kirkpatrick, S. A. (1998). A longitudinal study of the relation of vision and vision communication to venture growth in entrepreneurial firms. Journal of applied psychology, 83(1), 43.
  • Beckhard, R., ve Pritchard, W. (1992). Changing the essence. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Bennis, W., ve Nanus, B. (1985). Leaders: The strategies for taking charge. New York, NY: Harper & Row.
  • Castro, R., ve Lohmann, G. (2014). Airport Branding: Content Analysis Of Vision Statements. Research in Transportation Business & Management, 10, 4-14.
  • Collins, J.C. ve Porras, J.I. (1994), Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, London: Century.
  • Collins, J. C., ve Porras, J. I. (1996, September- October). Building Your Company’s Vision. Harvard Business Review, 65–77.
  • Collins, J. ve Porras, J. (1994), Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, Harper Business, New York, NY.
  • Cowley, M., ve Domb, E. (2012). Beyond strategic vision. Routledge.
  • Creswell, J. W., ve Poth, C. N. (2016). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches. London: Sage Publications
  • Davis, S., ve Meyer, C. (1998). Blur: The speed of change in the connected economy. San Francisco: Addison-Wesley
  • Elkington, J. (1997). The triple bottom line. Environmental management: Readings and cases, 2, 49-66.
  • Frankel, V. (1959). Man’s search for meaning. An introduction to logotherapy. Boston: Beacon.
  • Gulati, R., Mikhail, O., Morgan, R. O., ve Sittig, D. F. (2016). Vision Statement Quality and Organizational Performance in US Hospitals. Journal of Healthcare Management, 61(5), 335-350.
  • Öğülmüş, S. (1991). İçerik Çözümlemesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24 (1),213-220.
  • Hoepfl, M. C. (1997). Choosing Qualitative Research: A Primer for Technology Education Researchers. Journal of Technology Education, 9 (1), 47-63.
  • Kahneman, T. (1979). D. kahneman, a. tversky. Prospect theory: An analysis of decisions under risk, 263-291.
  • Kantabutra, S. (2003), An Empirical Examination of Relationships Between Vision Components, and Customer and Staff Satisfaction in Retail Apparel Stores in Sydney, Australia, unpublished Doctoral dissertation, Macquarie Graduate School of Management, Macquarie University, Sydney.
  • Kantabutra, S. (2008). Vision Effects in Thai Retail Stores: Practical Implications. International Journal of Retail & Distribution Management, 36(4), 323-342.
  • Knight, F. H. (1921). Risk, uncertainty and profit. Hart, Schaffner and Marx.
  • Kotter, J. P. (1990). What leaders really do Harvard business review on leadership. Boston, MA: Harvard Business School.
  • Krippendorff, K. (2004). Content Analysis: Introduction to Its Methodology (2nd ed.). London: SAGE
  • Latif, H., ve Muslu, Ş. (2015). Türk İşletmelerinin Misyon Ve Vizyon Kavramlarında Anlam Karmaşası. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme İktisadı Enstitüsü Yönetim Dergisi, 26(78), 12-32.
  • Labuschagne, A. (2003). Qualitative Research: Airy Fairy or Fundamental. The Qualitative Report, 8 (1), 100-103.
  • Leonhard K (1995) Aufteilung der endogenen Psychosen und ihre differenzierte Ätiologie. 7th ed., Stuttgart, New York: Thieme,
  • Le Robert, M. I. C. R. O. (1994). Dictionnaire d’apprentissage de la langue Française.
  • Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. Revised and Expanded from" Case Study Research in Education.". San Francisco, CA: Jossey-Bass Publishers
  • Nanus, B. (1992). Visionary leadership. San Francisco: Jossey-Bass
  • Rafferty, A.E. ve Griffin, M.A. (2004), “Dimensions of Transformational Leadership: Conceptual and Empirical Extensions”, The Leadership Quarterly, Vol. 15 No. 3, 329-54.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for Ensuring Trustworthiness in Qualitative Research Projects. Education For Information, 22 (2), 63-75.
  • Tengilimoğlu, D., ve Öztürk Y. (2004). İşletmelerde Halkla İlişkiler, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Thornberry, N. (1997). A View About ‘Vision’. European Management Journal, 15(1), 28-34.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Westley, F. ve Mintzberg, H. (1989), “Visionary Leadership and Strategic Management”, Strategic Management Journal, Vol. 10, 17-32.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Strategy, Management and Organisational Behaviour (Other)
Journal Section Articles
Authors

Meri Taksi Deveciyan 0000-0001-9206-0315

Project Number ---
Early Pub Date September 30, 2024
Publication Date September 30, 2024
Submission Date May 25, 2024
Acceptance Date September 21, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 22 Issue: Özel Sayı: Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları

Cite

APA Taksi Deveciyan, M. (2024). GLOBAL VE YEREL ENERJİ ŞİRKETLERİNİN VİZYON İFADELERİNİN İNCELENMESİ. Yönetim Bilimleri Dergisi, 22(Özel Sayı: Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları), 1619-1637. https://doi.org/10.35408/comuybd.1489987

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,