Bu çalışmada, ilköğretim matematik öğretmeni
adaylarının geometrik cisimler konusunda yer alan silindir kavramıyla ilgili
sahip oldukları pedagojik alan bilgilerini; konu alan bilgisi, öğretim strateji
bilgisi, öğrenciyi anlama bilgisi ve ölçme değerlendirme bilgisi alt
bileşenleri doğrultusunda araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel
yaklaşıma dayalı durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Bu kapsamda çalışmanın
katılımcıları belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemi esas alınmış ve 7 öğretmen
adayı çalışmaya dâhil edilmiştir. Çalışmanın verileri yarı-yapılandırılmış
mülakat yardımıyla toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde, içerik
analizi ve betimsel analiz teknikleri birlikte kullanılmıştır. Analiz sonucunda
öğretmen adaylarının silindir kavramına yönelik pedagojik alan bilgilerinin
istenilen düzeyde olmadığı özellikle de konu alan bilgileri ve ölçme ve
değerlendirme bilgilerinin yetersiz olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmen
adaylarının öğretim strateji bilgilerine nazaran öğrenciyi anlama bilgilerinin
daha yeterli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
In this study, it was aimed to investigate the
pedagogical content knowledge of primary mathematics prospective teachers about
the concept of cylinder in the subject of geometric objects in accordance with
the sub-components of subject knowledge, knowledge of teaching strategy,
knowledge of understanding students and measurement and evaluation knowledge.
The case study method based on the qualitative approach was used in the study.
In this context, while determining the participants of the study, the
purposeful sampling method was taken as a basis and 7 prospective teachers were
included in the study. The data of the study were collected using the
semi-structured interview. The content analysis and descriptive analysis
techniques were used together in the analysis of the obtained data. As a result
of the analysis, it was observed that the pedagogical content knowledge of the
prospective teachers about the concept of cylinder was not at the desired level
and especially the subject knowledge and measurement and evaluation knowledge
were insufficient. Furthermore, it was concluded that the prospective teachers’
knowledge of understanding students was more adequate when compared to the
knowledge of teaching strategies.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | November 15, 2017 |
Submission Date | December 7, 2016 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 46 Issue: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved