Kasâme, İslam hukukunda kabul edilen ve klasik devirde uygulama alanı bulan bir müessesedir. Bu bağlamda kasâme, faili meçhul bir şekilde öldürülen kimsenin bulunduğu yerdeki ahaliye, maktulü öldürmediği ve öldüreni de bilmediğine dair yemin ettirmektir. Bu çalışmada dönemin fetvalarından ve şer‘iyye mahkemesi kararlarından yararlanılarak klasik dönem Osmanlı hukukunda kasâme uygulaması incelenmiştir. Ayrıca literatürde iddia edildiği gibi pozitif hukuktaki idarenin sorumluluğu ile kasâme müessesesi arasında bir bağ kurulup kurulamayacağı tartışılmıştır. Çalışma neticesinde kasâmenin unsurlarına ilişkin uygulamada öne çıkan bazı ayrıntılara ulaşılmıştır. Din, cinsiyet ve hürriyet ayrımı olmaksızın gerçek bir kişinin katledilmesi hâlinde kasâmenin uygulandığı tespit edilmiştir. Kasâme için iple boğma veya asma, bıçakla ya da başka bir sair cisimle kesme gibi maktulün başka bir kimsece öldürüldüğüne dair emarelerin olması gerekmiştir. En çok üzerinde durulan meselelerden biri, belirli bir grubun mülkünde, köy veya mahalle arazisinde bulunan faili meçhul ölüm vakalarının dışında, bu yerlere işitilebilecek mesafede bulunan maktuller bakımından da kasâmenin uygulanacağının öngörülmüş olmasıdır. Ayrıca ses işitilecek konumda olmayan cesetler için devletin sorumluluğuna gidileceği tespit edilmiştir. Böylece kasâmenin bir uzantısı olarak idarenin de tazminat ödeyebileceği kabul edilmiştir. Bunun dışında idareye faili meçhul cinayetleri engellemek adına gerekli önlemleri alması yönünde bir görev yüklenmiştir. Ayrıca mirasçısı olmayan maktuller bakımından idarenin harekete geçerek kasâme başvurusunda bulunması gerektiği kabul edilmiştir. Bu bağlamda günümüz pozitif hukukunda idarenin kusursuz sorumluluğuna ilişkin kabuller, kasâme uygulamasıyla belirli ölçüde paralellik içerisindedir. Özellikle, terör veya kitlesel hareketlerin neden olduğu bireysel zararları tüm topluma dağıtmayı ve tazmin etmeyi hedefleyen sosyal risk ilkesi ile kasâme kurumunun temel gayeleri örtüşmektedir. Bu manada kasâmenin bu ilkenin kökeni olduğu noktasında yorum getirilebilir. Ancak kasâmede, asıl tazminat sorumluluğu halktadır ve idare ikinci planda rol alır. Ayrıca sosyal risk ilkesi bağlamında genel olarak devlete ve kamu düzenine yönelik bir eylem söz konusu iken kasâmede tek bir bireye karşı bir fiil işlenir. Bunlar sosyal risk ilkesi ile kasâme arasındaki bağı zayıflatan farklılıklardır.
Kasāma is an institution accepted in Islamic law and applied in the classical period. In this context, kasāma involves administering an oath to the local population where an unknown person has been killed, stating that they did not kill the victim and do not know who did. This study examines the application of kasāma in classical Ottoman law, utilizing fatwās and decisions from shari‘a courts of the period. In addition, the study discusses whether a connection can be established between the liability of the administration in positive law and the institution of kasāma, as claimed in the literature. As a result of the study, there are some important details that stand out in the application of kasāma. It is seen that kasāma is applied in cases where a real person is killed, regardless of religion, gender or freedom. For kasâme to be applied, there must be evidence that the victim was killed by another person, such as strangulation or hanging with a rope, or cutting with a knife or other object. Another important issue is that, apart from cases of unknown deaths occurring on the property of a specific group, in a village or neighborhood, kasāma is also applicable to victims located within earshot of these places. In addition, the state is held responsible for bodies that are not within earshot. Thus, it is accepted that the administration can pay compensation as a consequence of kasāma. Additionally, the administration has a duty to take necessary measures to prevent unsolved murders. Furthermore, in cases where the deceased has no heirs, the administration must take action and file a kasāma application. In this context, the acceptance of the administration's strict liability in today's positive law is, to a certain extent, parallel to the application of kasāma. In particular, the principle of social risk, which aims to distribute and compensate for individual damages caused by terrorism or mass movements across the entire society, coincides with the fundamental objectives of the kasāma institution. From this perspective, it can be argued that kasāma is the origin of this principle. However, in kasāma, the primary liability for compensation lies with the people, and the administration plays a secondary role. Furthermore, while the social risk principle generally pertains to actions directed against the state and public order, kasāma involves an act committed against a single individual. These are differences that weaken the connection between the social risk principle and kasāma.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Public Law (Other) |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 31, 2025 |
| Publication Date | November 9, 2025 |
| Submission Date | September 10, 2025 |
| Acceptance Date | October 31, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Issue: 8 |