Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki

Year 2017, Volume: 17 Issue: 2, 1 - 18, 29.12.2017

Abstract

Bu
araştırmanın amacı, ortaöğretim düzeyinde eğitim-öğretim gören öğrencilerin
dindarlık ve tahripçilik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemek ve bunu bazı
değişkenler açısından incelemektir. Genel tarama modelinde olan bu araştırmanın
verileri,  Ergen Tahripçilik Ölçeği,
Dinsel Yaşayış Ölçeği ve geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ile elde edilmiştir.
Öğrencilerin dindarlık ve tahripçilik düzeyleri ile ilgili bulgular,  Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu, tek
yönlü varyans analizi ve basit regresyon analizi kullanılarak elde edilmiştir.
Araştırmanın örneklemini, Şanlıurfa/Siverek ilçesinin genel liselerinde okuyan
ve basit tesadüfî yolla seçilen 400 öğrenci oluşturmaktadır. Bunların  %66'sı (264) kız, %34'ü (136) ise erkektir.  Ortaöğretim öğrencileri için, din-önem düşüncesi,
öznel dindarlık algısı ve okul türü değişkeni öğrencilerin tahripçilik
davranışlarına göre anlamlı bir farklılık göstermiştir. Dindarlığın ahlak
boyutu ile tahripçilik arasındaki ilişkiye bakıldığında, ahlak boyutu
tahripçilik puanlarındaki varyansın %5’ini açıklamaktadır. Genel dinsel yaşayış
ile tahripçilik arasındaki korelasyonun düşük düzeyde negatif olduğu ve genel
dinsel yaşayış ile tahripçilik arasında anlamlı bir ilişkinin bulunduğu
sonucuna ulaşılmıştır (r= -.14 p< .01).

References

  • Albayrak, K. (2010). Semavi dinlerde barış ve şiddet ikilemi. Ankara: Sarkaç Yayınları.
  • Allport, G. W. (2014). Birey ve dini (Bilal Sambur, Çev.). Ankara: Elis Yayınları.
  • Almeida, A. M., Neto, F. L. ve Koenig, H. G. (2006). Religiousness and mental health: A review. Journal of Rev Bras Psiquiatr, 28 (3), 242-250.
  • Ardila-Rey, A., Killen, M., Brenick, A. (2009). Moral reasoning in violent con-texts: displaced and non-displaced Colombian children’s evaluations of moral transgressions, retaliation, and reconciliation. Social Deve-lopment, 18 (1), 181-209.
  • Beckwith, H. D. & Morrow, A. (2005). Sexual attitudes of college students: the impact of religiosity and spirituality. College Student Journal.
  • Botton, A. (2011). Ateistler için din (Ayşe Ece, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
Year 2017, Volume: 17 Issue: 2, 1 - 18, 29.12.2017

Abstract

References

  • Albayrak, K. (2010). Semavi dinlerde barış ve şiddet ikilemi. Ankara: Sarkaç Yayınları.
  • Allport, G. W. (2014). Birey ve dini (Bilal Sambur, Çev.). Ankara: Elis Yayınları.
  • Almeida, A. M., Neto, F. L. ve Koenig, H. G. (2006). Religiousness and mental health: A review. Journal of Rev Bras Psiquiatr, 28 (3), 242-250.
  • Ardila-Rey, A., Killen, M., Brenick, A. (2009). Moral reasoning in violent con-texts: displaced and non-displaced Colombian children’s evaluations of moral transgressions, retaliation, and reconciliation. Social Deve-lopment, 18 (1), 181-209.
  • Beckwith, H. D. & Morrow, A. (2005). Sexual attitudes of college students: the impact of religiosity and spirituality. College Student Journal.
  • Botton, A. (2011). Ateistler için din (Ayşe Ece, Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
There are 6 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Hasan Kayıklık 0000-0003-1755-5398

Mehmet Emin Kalgı 0000-0001-6999-5059

Publication Date December 29, 2017
Submission Date October 13, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 17 Issue: 2

Cite

APA Kayıklık, H., & Kalgı, M. E. (2017). Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 17(2), 1-18.
AMA Kayıklık H, Kalgı ME. Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). December 2017;17(2):1-18.
Chicago Kayıklık, Hasan, and Mehmet Emin Kalgı. “Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma Ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17, no. 2 (December 2017): 1-18.
EndNote Kayıklık H, Kalgı ME (December 1, 2017) Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17 2 1–18.
IEEE H. Kayıklık and M. E. Kalgı, “Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), vol. 17, no. 2, pp. 1–18, 2017.
ISNAD Kayıklık, Hasan - Kalgı, Mehmet Emin. “Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma Ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 17/2 (December 2017), 1-18.
JAMA Kayıklık H, Kalgı ME. Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17:1–18.
MLA Kayıklık, Hasan and Mehmet Emin Kalgı. “Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma Ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), vol. 17, no. 2, 2017, pp. 1-18.
Vancouver Kayıklık H, Kalgı ME. Ortaöğretim Öğrencilerinin Tahripçi Davranışlarda Bulunma ile Dindarlık Düzeyleri Arasındaki İlişki. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2017;17(2):1-18.