In this study, it is aimed to investigate microstructural and mechanical properties of friction stir spot welding joints coated with nickel powder by using high velocity oxygen fuel method HVOF. The welding surfaces of AA5754 alloy was coated with nickel powder with a thickness of 200 μm by using HVOF. Friction Stir spot welding tool was designed and manufactured from hot worked tool steel by machining. Metallographic specimens were cut from welding samples by using abrasive water jet. Specimens were metallo graphically prepared and Vickers hardness of base metal, welding zone and heat affected zones were measured. Microstructure of the specimens investigated by using scanning electron microscope (SEM), energy dispersive spectroscopy (EDS) and optical microscope analysis. The results of experimental studies were interpreted in order to analyze microstructural and mechanical properties of welding joints.
Friction stir spot welding process High velocity oxygen fuel nickel powder spraying (HVOF) DP600 steel
Bu çalışmada, sürtünme karıştırma nokta kaynağının yüksek hızlı oksijen yakıtlı alev toz püskürtme yöntemiyle nikel kaplanmış malzemelerdeki mikroyapı ve mekanik özelliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. AA5754 alüminyum alaşımı kaynak yüzeyleri HVOF metodu kullanılarak 200 μm kalınlığında nikel ile kaplanmıştır. Sürtünme karıştırma nokta kaynağı takımı sıcak işlem çeliğinden tasarlanmış ve imal edilmiştir. Metalografik numuneler abrasif su jeti ile kaynaklı parçalardan kesilmiştir. Numuneler Metalografik olarak hazırlanmış ve temel metal, kaynak bölgesi ve ısıdan etkilenen bölge Vickers sertliğinde ölçülmüştür. Numunelerin mikro yapısı taramalı elektron mikroskobu, EDS analizi ve optik mikroskop görüntüleme ile incelenmiştir. Deneysel çalışma sonuçları, mikroyapı ve kaynaklı birleştirmenin mekanik özellikleri analizi için yorumlanmıştır.
Sürtünme karıştırma nokta kaynağı Yüksek hızda oksijen yakıtlı yüksek hızlı alev toz püskürtme yöntemiyle nikel kaplama DP600 çelik
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 15, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 31 Issue: ÖS1 |