Research Article
BibTex RIS Cite

8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL KARİYER İLGİ, BİLGİ VE BİLİMSEL DEĞERLERE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2021, , 125 - 138, 31.10.2021
https://doi.org/10.35379/cusosbil.824062

Abstract

Bu çalışmanın amacı, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin bilimsel kariyer ilgi, bilgi ve bilimsel değerlere sahip olma düzeylerinin incelenmesi olarak belirlenmiştir. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın örneklemini, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında Ege bölgesinde yer alan bir ildeki uygun örnekleme yöntemiyle seçilmiş üç ortaokulun 8. sınıflarında öğrenim görmekte olan 495 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Lapan ve Turner (1997) tarafından geliştirilen “Bilimsel Kariyer Alanları İlgi Ölçeği”, Altay Köse (2013) tarafından geliştirilen “Bilimsel Kariyer Bilgi Testi” ve Akbaş (2004) tarafından geliştirilen “Bilimsel Değerler Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler (Aritmetik ortalama, standart sapma) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrenciler genel anlamda en fazla doktor, psikolog meslek alanlarına ilgi gösterirken, en az jeolog, ziraat mühendisi meslek alanlarına ilgi gösterdikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin çeşitli bilimsel kariyer alanlarına yönelik bilişsel anlayışlarının ve bilimsel değerlere sahip olma düzeylerinin olumlu düzeye yakın olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin çeşitli bilimsel kariyer alanlarına yönelik ilgi, bilgi ve bilimsel değerlere sahip olma düzeyleri arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişkilerin olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II.Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altay Köse, T. (2013). İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Kariyer İlgileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Recep Tayyip Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize. Altay Köse, T. & Yangın, S . (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Kariyer İlgileri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 45-66.
  • Bozkurt Altan, E., Üçüncüoğlu, İ., & Zileli, E. (2019). Yatılı Bölge Ortaokulu Öğrencilerinin STEM Alanlarına Yönelik Kariyer Farkındalığının Araştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 785-797.
  • İnan, Ş. (2006). Kariyer Eğilim Envanterinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerka, S. (2000). Parenting and career development. ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education, Center on Education and Training for Employment, College of Education, The Ohio State University.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lapan, R. T. & Turner, S. L. (1997). Mapping Vocational Challenges. All Righths Reserved.
  • MEB. (2016). Fen Bilimleri Dersi (3., 4., 5., 6., 7. ve 8.sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Tebliğler Dergisi.
  • Niles, S. G. ve Harris-Bowlsbey, J. (2013). Career Development Interventions in the 21st Century. F. K.Owen. (Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • TDK (2020). https://sozluk.gov.tr/?q=KAR%C4%B0YER&aranan= 17.08.2020.
  • Usluer, E. (2005). Meslek İncelemesi Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yavuz Topaloğlu, M., Balçın, M. D. ve Balkan Kıyıcı, F. (2016). Fen bilimleri öğretim programında yer alan fen ve kariyer bilinci konusuna yönelik öğretmen düşünceleri. VII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale. Türkiye.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, , 125 - 138, 31.10.2021
https://doi.org/10.35379/cusosbil.824062

Abstract

References

  • Akbaş, O. (2004). Türk Milli Eğitim Sisteminin Duyuşsal Amaçlarının İlköğretim II.Kademedeki Gerçekleşme Derecesinin Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Altay Köse, T. (2013). İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Kariyer İlgileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Recep Tayyip Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Rize. Altay Köse, T. & Yangın, S . (2015). İlkokul ve Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Kariyer İlgileri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1 (1), 45-66.
  • Bozkurt Altan, E., Üçüncüoğlu, İ., & Zileli, E. (2019). Yatılı Bölge Ortaokulu Öğrencilerinin STEM Alanlarına Yönelik Kariyer Farkındalığının Araştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(2), 785-797.
  • İnan, Ş. (2006). Kariyer Eğilim Envanterinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Çalışma. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana.
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kerka, S. (2000). Parenting and career development. ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education, Center on Education and Training for Employment, College of Education, The Ohio State University.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Lapan, R. T. & Turner, S. L. (1997). Mapping Vocational Challenges. All Righths Reserved.
  • MEB. (2016). Fen Bilimleri Dersi (3., 4., 5., 6., 7. ve 8.sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı Tebliğler Dergisi.
  • Niles, S. G. ve Harris-Bowlsbey, J. (2013). Career Development Interventions in the 21st Century. F. K.Owen. (Çev.). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • TDK (2020). https://sozluk.gov.tr/?q=KAR%C4%B0YER&aranan= 17.08.2020.
  • Usluer, E. (2005). Meslek İncelemesi Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yavuz Topaloğlu, M., Balçın, M. D. ve Balkan Kıyıcı, F. (2016). Fen bilimleri öğretim programında yer alan fen ve kariyer bilinci konusuna yönelik öğretmen düşünceleri. VII. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 18 Mart Üniversitesi, Çanakkale. Türkiye.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Nilgün Yenice 0000-0002-7935-3110

Bariş Özden 0000-0002-2049-6766

Gizem Alpak Tunç 0000-0002-9995-1134

Publication Date October 31, 2021
Submission Date November 10, 2020
Published in Issue Year 2021

Cite

APA Yenice, N., Özden, B., & Alpak Tunç, G. (2021). 8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN BİLİMSEL KARİYER İLGİ, BİLGİ VE BİLİMSEL DEĞERLERE SAHİP OLMA DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30(2), 125-138. https://doi.org/10.35379/cusosbil.824062