Bu araştırmanın amacı; ilkokul, ortaokul
ve liselerde görev yapan öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye ve etik
liderlik algılarının işle bütünleşmeye olan ilişkisini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel tekniklerin bir
arada kullanıldığı karma yöntem modellerinden sıralı açımlayıcı tasarım modeli
kullanılmıştır.Araştırmanın nicel bölümünün örneklemi, 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Gaziantep İli Şahinbey ve Şehitkamil Merkez ilçelerindeki ilkokul,
ortaokul ve liselerde görev yapan 982 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada
nicel veriler, Luthans ve vd.
(2007) tarafından geliştirilen “Psikolojik Sermaye Ölceği”, Yılmaz (2005)
tarafından geliştirilen “Etik Liderlik Algısı Ölçeği, ve
Schaufeli vd. (2002) tarafından geliştirilen Utrecht İşle Bütünleşme Ölçeği ile
toplanmıştır. Nitel veriler ise araştırmacı tarafından hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile nicel verilerin toplandığı okullardaki 24
öğretmenden toplanmıştır. Araştırmanın nicel kısmının analizinde regresyon,
korelasyon ve betimsel analizleri; nitel verilerin analizinde ise olgubilim ve içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, öğretmenlerin
pozitif psikolojik sermaye ve etik liderlik algıları ile işle bütünleşmeleri
arasında pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Öğretmenlerin
pozitif psikolojik sermaye ve etik liderlik algıları işle bütünleşmenin önemli
bir yordayıcısı olarak gözlemlenmiştir. Nitel araştırma sonuçlarına göre ise,
öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerinin; belirlenen hedeflere ulaşmada,
zorluklara karşı farklı çözüm yolları üretmede, beklenen performansı yakalamada
işle bütünleşmeyi olumlu yönde etkileme durumu teyit edilmiştir. Ayrıca
öğretmenlerin algılarına göre etik liderlik özelliklerine sahip yöneticilerin,
çalışma ortamındaki atmosferi olumlu etkilediği ve yöneticilerin göstermiş
olduğu etik davranışların işle bütünleşmede etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak araştırmacılara ve
uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Submission Date | April 27, 2019 |
Acceptance Date | June 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |
In order for the applied article to be evaluated, it must be written according to the journal's writing rules, the full text must not contain the author's information, it must be written according to the article template, the similarity report must be uploaded, and the copyright transfer form must be signed and uploaded. The articles accepted for publication after the evaluation process has been completed should be corrected by the author(s) and uploaded to the journal website again by adding author information. Information about the researches that require the permission of the Ethics Committee can be accessed from the Ethical Principles and Publication Policy page. For studies that do not require Ethics Committee Permission, the Study Declaration Form that does not Require Ethics Committee Permission should be filled out and uploaded to the system and stated in the article.