Bu araştırmanın amacı; ilkokul, ortaokul
ve liselerde görev yapan öğretmenlerin pozitif psikolojik sermaye ve etik
liderlik algılarının işle bütünleşmeye olan ilişkisini incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel tekniklerin bir
arada kullanıldığı karma yöntem modellerinden sıralı açımlayıcı tasarım modeli
kullanılmıştır.Araştırmanın nicel bölümünün örneklemi, 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Gaziantep İli Şahinbey ve Şehitkamil Merkez ilçelerindeki ilkokul,
ortaokul ve liselerde görev yapan 982 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada
nicel veriler, Luthans ve vd.
(2007) tarafından geliştirilen “Psikolojik Sermaye Ölceği”, Yılmaz (2005)
tarafından geliştirilen “Etik Liderlik Algısı Ölçeği, ve
Schaufeli vd. (2002) tarafından geliştirilen Utrecht İşle Bütünleşme Ölçeği ile
toplanmıştır. Nitel veriler ise araştırmacı tarafından hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formu ile nicel verilerin toplandığı okullardaki 24
öğretmenden toplanmıştır. Araştırmanın nicel kısmının analizinde regresyon,
korelasyon ve betimsel analizleri; nitel verilerin analizinde ise olgubilim ve içerik
analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular, öğretmenlerin
pozitif psikolojik sermaye ve etik liderlik algıları ile işle bütünleşmeleri
arasında pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermiştir. Öğretmenlerin
pozitif psikolojik sermaye ve etik liderlik algıları işle bütünleşmenin önemli
bir yordayıcısı olarak gözlemlenmiştir. Nitel araştırma sonuçlarına göre ise,
öğretmenlerin pozitif psikolojik sermayelerinin; belirlenen hedeflere ulaşmada,
zorluklara karşı farklı çözüm yolları üretmede, beklenen performansı yakalamada
işle bütünleşmeyi olumlu yönde etkileme durumu teyit edilmiştir. Ayrıca
öğretmenlerin algılarına göre etik liderlik özelliklerine sahip yöneticilerin,
çalışma ortamındaki atmosferi olumlu etkilediği ve yöneticilerin göstermiş
olduğu etik davranışların işle bütünleşmede etkili olduğu sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak araştırmacılara ve
uygulayıcılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2020 |
Submission Date | April 27, 2019 |
Acceptance Date | June 26, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |
Başvuru yapılan makalenin değerlendirmeye alınabilmesi için dergi yazım kurallarına göre yazılmış olması, tam metnin yazar bilgilerini içermemesi, makale şablonuna göre yazılması, benzerlik raporunun yüklenmesi ve telif hakkı devir formunun imzalanarak yüklenmesi gerekmektedir. Değerlendirme süreci tamamlanarak yayına kabul edilen makaleler, yazar/lar tarafından düzeltmeleri yapılıp, yazar bilgileri eklenerek yeniden dergi sitesine yüklenmelidir. Etik Kurul izni gerektiren araştırmalar ile ilgili bilgilere Etik İlkeler ve Yayın Politikası sayfasından ulaşılabilir. Etik Kurul İzni gerektirmeyen çalışmalar için in Etik Kurul İzni Gerektirmeyen Çalışma Beyan Formu doldurularak sisteme yüklenmeli ve makalede belirtilmelidir.