Research Article
BibTex RIS Cite

Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması

Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 1 - 24, 29.12.2023

Abstract

Bireyler iletişim süreçlerini sözlü ve sözsüz olmak üzere iki şekilde gerçekleştirmektedirler. Sözlü iletişim konuşma becerisi aracılığıyla gerçekleşirken sözsüz iletişim ise bireyin beden dili, jest ve mimikler gibi çeşitli unsurları kullanarak gerçekleştirdiği iletişim türüdür. Bu iletişim becerilerini geliştirebilmek için öğrenme ortamlarında çeşitli etkinliklerden faydalanılmaktadır. Monolog etkinlikleri de bunlardan biridir. Bu çalışmanın amacı, dil ötesi ögelerle desteklenerek hazırlanan monologların, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen öğrencilerin konuşma becerilerinin gelişiminde kullanımını değerlendirmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi çerçevesinde durum çalışması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen on altı öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri gözlem, görüşme ve video kayıtları ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda dil ötesi ögelerle desteklenerek hazırlanan monologların öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirdiği, iletişim sürecinde dil ötesi ögelerden faydalanma oranını artırdığı ve anlamlı cümleler kurmalarına fırsat tanıdığı tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle, Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirebilmek için dil ötesi ögelerle desteklenmiş monologlardan faydalanılması ve bu monologlar aracılığıyla konuşma süreçlerinde dil ötesi ögelerin benimsetilmesi gerektiği gibi bazı öneriler sunulmuştur.

References

  • Ahmadi, A., & Sadeghi, E. (2016). Assessing English language learners’ oral performance: A comparison of monologue, interview, and group oral test. Language Assessment Quarterly, 13(4), 341-358.
  • Boonkit, K. (2010). Enhancing the development of speaking skills for non-native speakers of English. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1305-1309.
  • Brown, H. D. (2007). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (3rd Edition). White Plains, NY: Pearson Education.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları-araştırma deseni (4. Baskı). ( Çev. S. B. Demir) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Deregözü, A., & Kuyumcu, N. (2015). Yabancı dil öğretiminde beden dili kullanımının önemi. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 54, 97-104.
  • Derwing, T. M., Rossiter, M. J., Munro, M. J., & Thomson, R. I. (2004). Second language fluency: Judgments on different tasks. Language Learning, 54(4), 655–679.
  • Gan, Z. (2012). Complexity measures, task type, and analytic evaluations of speaking proficiency in a school-based assessment context. Language Assessment Quarterly, 9(2), 133–151.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem-analiz (Gözden geçirilmiş ve yenilenmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Güzel, A., & Barın, E. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (2. Baskı). Ankara: Akçağ.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı (2.Baskı). (Çev. Y. Uzuner ve M. Özten Anay) Ankara: Anı.
  • Karpovich, I., Sheredekina, O., Krepkaia, T., & Voronova, L. (2021). The use of monologue speaking tasks to improve first-year students’ English-speaking skills. Education Sciences, 11(6), 1-16.
  • Kaya, A. (2020). İletişime giriş: Temel kavramlar ve süreçler. İçinde A. Kaya (Ed.), İnsan ilişkileri ve iletişim (15. Baskı, s. 2-32). Ankara: Pegem Akademi.
  • Krisdiana, B. P. (2020). The effectiveness of monologue integrated with word cards on speaking skill. Journal of English for Academic and Specific Purposes, 3(2), 92-103.
  • Nazara, S. (2011). Students’ perception on EFL speaking skill development. Journal of English Teaching, 1(1), 28-43.
  • Pavlikova, K. (2019). Use of monologues, games and problem solving activities for development of speaking skills. Educational Role of Language Journal, 1(1), 83-92.
  • Stringer, E. T. (2014). Action research (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tai, Y. (2014). The application of body language in English teaching. Journal of Language Teaching and Research, 5(5), 1205-1209.
  • Tayfun, R. (2010). Etkili iletişim ve beden dili (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yazıcı, H., & Altun, F. (2020). İçinde Kişilerarası ilişkilerde sözel olmayan iletişim. A. Kaya (Ed.), İnsan ilişkileri ve iletişim (15. Baskı, s. 165-194). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research- design and methods (4th Ed.). California: SAGE Publications.
Year 2023, Volume: 7 Issue: 2, 1 - 24, 29.12.2023

Abstract

References

  • Ahmadi, A., & Sadeghi, E. (2016). Assessing English language learners’ oral performance: A comparison of monologue, interview, and group oral test. Language Assessment Quarterly, 13(4), 341-358.
  • Boonkit, K. (2010). Enhancing the development of speaking skills for non-native speakers of English. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1305-1309.
  • Brown, H. D. (2007). Teaching by principles: An interactive approach to language pedagogy (3rd Edition). White Plains, NY: Pearson Education.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları-araştırma deseni (4. Baskı). ( Çev. S. B. Demir) Ankara: Eğiten Kitap.
  • Deregözü, A., & Kuyumcu, N. (2015). Yabancı dil öğretiminde beden dili kullanımının önemi. Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 54, 97-104.
  • Derwing, T. M., Rossiter, M. J., Munro, M. J., & Thomson, R. I. (2004). Second language fluency: Judgments on different tasks. Language Learning, 54(4), 655–679.
  • Gan, Z. (2012). Complexity measures, task type, and analytic evaluations of speaking proficiency in a school-based assessment context. Language Assessment Quarterly, 9(2), 133–151.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri, felsefe-yöntem-analiz (Gözden geçirilmiş ve yenilenmiş 2. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Güzel, A., & Barın, E. (2016). Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi (2. Baskı). Ankara: Akçağ.
  • Johnson, A. P. (2015). Eylem araştırması el kitabı (2.Baskı). (Çev. Y. Uzuner ve M. Özten Anay) Ankara: Anı.
  • Karpovich, I., Sheredekina, O., Krepkaia, T., & Voronova, L. (2021). The use of monologue speaking tasks to improve first-year students’ English-speaking skills. Education Sciences, 11(6), 1-16.
  • Kaya, A. (2020). İletişime giriş: Temel kavramlar ve süreçler. İçinde A. Kaya (Ed.), İnsan ilişkileri ve iletişim (15. Baskı, s. 2-32). Ankara: Pegem Akademi.
  • Krisdiana, B. P. (2020). The effectiveness of monologue integrated with word cards on speaking skill. Journal of English for Academic and Specific Purposes, 3(2), 92-103.
  • Nazara, S. (2011). Students’ perception on EFL speaking skill development. Journal of English Teaching, 1(1), 28-43.
  • Pavlikova, K. (2019). Use of monologues, games and problem solving activities for development of speaking skills. Educational Role of Language Journal, 1(1), 83-92.
  • Stringer, E. T. (2014). Action research (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Tai, Y. (2014). The application of body language in English teaching. Journal of Language Teaching and Research, 5(5), 1205-1209.
  • Tayfun, R. (2010). Etkili iletişim ve beden dili (3. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yazıcı, H., & Altun, F. (2020). İçinde Kişilerarası ilişkilerde sözel olmayan iletişim. A. Kaya (Ed.), İnsan ilişkileri ve iletişim (15. Baskı, s. 165-194). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research- design and methods (4th Ed.). California: SAGE Publications.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Makaleler
Authors

Ali Göçer

Bilal Ferhat Karadağ 0000-0002-5301-2860

Publication Date December 29, 2023
Submission Date January 25, 2022
Published in Issue Year 2023 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Göçer, A., & Karadağ, B. F. (2023). Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(2), 1-24.
AMA Göçer A, Karadağ BF. Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması. debder. December 2023;7(2):1-24.
Chicago Göçer, Ali, and Bilal Ferhat Karadağ. “Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7, no. 2 (December 2023): 1-24.
EndNote Göçer A, Karadağ BF (December 1, 2023) Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7 2 1–24.
IEEE A. Göçer and B. F. Karadağ, “Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması”, debder, vol. 7, no. 2, pp. 1–24, 2023.
ISNAD Göçer, Ali - Karadağ, Bilal Ferhat. “Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi 7/2 (December 2023), 1-24.
JAMA Göçer A, Karadağ BF. Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması. debder. 2023;7:1–24.
MLA Göçer, Ali and Bilal Ferhat Karadağ. “Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması”. Dumlupınar Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol. 7, no. 2, 2023, pp. 1-24.
Vancouver Göçer A, Karadağ BF. Türkçenin İkinci Dil Olarak Öğretiminde Dil Ötesi Ögelerle Desteklenerek Hazırlanan Monologların Konuşma Becerisinin Gelişiminde Kullanılması. debder. 2023;7(2):1-24.