Bireyler iletişim süreçlerini sözlü ve sözsüz olmak üzere iki şekilde gerçekleştirmektedirler. Sözlü iletişim konuşma becerisi aracılığıyla gerçekleşirken sözsüz iletişim ise bireyin beden dili, jest ve mimikler gibi çeşitli unsurları kullanarak gerçekleştirdiği iletişim türüdür. Bu iletişim becerilerini geliştirebilmek için öğrenme ortamlarında çeşitli etkinliklerden faydalanılmaktadır. Monolog etkinlikleri de bunlardan biridir. Bu çalışmanın amacı, dil ötesi ögelerle desteklenerek hazırlanan monologların, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen öğrencilerin konuşma becerilerinin gelişiminde kullanımını değerlendirmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi çerçevesinde durum çalışması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen on altı öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri gözlem, görüşme ve video kayıtları ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda dil ötesi ögelerle desteklenerek hazırlanan monologların öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirdiği, iletişim sürecinde dil ötesi ögelerden faydalanma oranını artırdığı ve anlamlı cümleler kurmalarına fırsat tanıdığı tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle, Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirebilmek için dil ötesi ögelerle desteklenmiş monologlardan faydalanılması ve bu monologlar aracılığıyla konuşma süreçlerinde dil ötesi ögelerin benimsetilmesi gerektiği gibi bazı öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | January 25, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 2 |