Bireyler iletişim süreçlerini sözlü ve sözsüz olmak üzere iki şekilde gerçekleştirmektedirler. Sözlü iletişim konuşma becerisi aracılığıyla gerçekleşirken sözsüz iletişim ise bireyin beden dili, jest ve mimikler gibi çeşitli unsurları kullanarak gerçekleştirdiği iletişim türüdür. Bu iletişim becerilerini geliştirebilmek için öğrenme ortamlarında çeşitli etkinliklerden faydalanılmaktadır. Monolog etkinlikleri de bunlardan biridir. Bu çalışmanın amacı, dil ötesi ögelerle desteklenerek hazırlanan monologların, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen öğrencilerin konuşma becerilerinin gelişiminde kullanımını değerlendirmektir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi çerçevesinde durum çalışması deseniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen on altı öğrenci katılmıştır. Çalışmanın verileri gözlem, görüşme ve video kayıtları ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analiziyle analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda dil ötesi ögelerle desteklenerek hazırlanan monologların öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirdiği, iletişim sürecinde dil ötesi ögelerden faydalanma oranını artırdığı ve anlamlı cümleler kurmalarına fırsat tanıdığı tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle, Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminde öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirebilmek için dil ötesi ögelerle desteklenmiş monologlardan faydalanılması ve bu monologlar aracılığıyla konuşma süreçlerinde dil ötesi ögelerin benimsetilmesi gerektiği gibi bazı öneriler sunulmuştur.
dil ötesi öge konuşma becerisi monolog Türkçenin ikinci dil olarak öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ocak 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |