This study aims to reveal the ethical rights of higher education students and the codes of conduct that define these rights. The problem statement of the research was "What are the codes of conduct that define the ethical rights of higher education students?" The study was designed as a content analysis study. The documents that were used to collect the data, were the documents that contained the student codes of ethics and were openly shared on the websites of the first 28 universities which were among the best universities in the world in 2022, according to the "2022 QS World University Rankings". Data was collected by document analysis method. The collected data was examined using thematic coding analysis following an inductive analysis method. The study concluded that students have academic and non-academic rights as a whole. According to the results of the study, students' academic rights include the right to quality education, right to fair evaluation, right to object to evaluation results, right to know about course requirements and syllabus, right to participate in classes, right to protection of student intellectual property and right to have a sufficient course selection period, while their non-academic rights include rights related to university rules and policies, rights for disabled students, rights that protect university students and rights that grant certain freedoms to university students. These results can be used as a guide to create codes of conduct that define the ethical rights of students in order to create a climate which supports an ethical culture for the higher education in Turkey.
Bu araştırmada, yükseköğretim öğrencilerinin etik haklarını ve bu hakları tanımlayan davranış kodlarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın problem cümlesi “Yükseköğretim öğrencilerinin etik haklarını tanımlayan davranış kodları nelerdir?’’ şeklinde belirlenmiştir. Araştırma, içerik analizi yöntemi ile tasarlanmıştır. Araştırmanın veri kaynağını oluşturan dokümanlar, “2022 QS Dünya Üniversiteleri Sıralaması”na göre dünya çapında 2022 yılının en iyi üniversiteleri arasına giren ilk 28 Üniversitenin web sitelerinde açıkça paylaştıkları öğrenci etik kodlarını içeren belgelerden oluşmaktadır. Veriler, doküman incelemesi yöntemiyle toplanmıştır. Araştırma kapsamında ulaşılan dokümanlar, tümevarımsal bir yol izlenerek tematik kodlama analizi kullanılarak incelenmiştir. Araştırmada, öğrencilerin akademik ve akademik olmayan haklara bir bütün olarak sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğrencilerin akademik hakları kaliteli eğitim, adil değerlendirilme, değerlendirme sonuçlarına itiraz etme, ders koşullarını ve izlencesini bilme, derslere katılım, fikri mülkiyetlerinin korunması ve yeterli bir ders seçim süresine sahip olma iken akademik olmayan hakları üniversite kurallarını ve politikalarını ilgilendiren haklar, engelli öğrenci hakları, üniversite öğrencilerini koruyan haklar ve üniversite öğrencilerine bazı özgürlükleri tanıyan haklardır. Elde edilen bu sonuçlar, Türkiye’deki üniversitelerde etik kültürün var olduğu bir iklimin yaratılması amacıyla öğrencilerinin etik haklarını tanımlayan davranış kodlarının oluşturulması için rehber olarak kullanılabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Curriculum and Instration (Other) |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 27, 2024 |
Submission Date | December 19, 2023 |
Acceptance Date | March 24, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |